Town, The

18-02-2011

8

Town, The (DVD)

Doug MacRay (Ben Affleck) is opgegroeid in Charlestown, een wijk van Boston. Met een criminele vader is het niet vreemd dat Doug ook op het verkeerde pad raakte. Dougs expertise is het overvallen van banken en geldtransporten. Dit doet hij samen met zijn vrienden James (Jeremy Renner), Albert (Slaine) en Desmond (Owen Burke). Bij hun meest recente klus, een (gemaskerde) bankoverval, werd het ze even te heet onder de voeten, zodat ze zich genoodzaakt zagen tot het gijzelen van een van de bankmedewerksters. Deze vrouw, Claire (Rebecca Hall), wordt al snel weer vrijgelaten. Doug is echter dermate bevangen door Claire dat hij haar daarna nog blijft volgen en in contact met haar probeert te raken. Dit lukt en dan blijkt al gauw dat Claire ook wel geïnteresseerd is in Doug. Ze weet dan echter niet dat hij degene is die haar gijzelde. Zal Doug zijn geheim verborgen kunnen houden? Ondertussen maakt FBI-agent Adam Frawley (Jon Hamm) jacht op Doug en zijn vrienden en sluit het net zich rond het viertal.

Met rollen in onder meer Pearl Harbor, Good Will Hunting en The Sum of All Fears is Ben Affleck geen onbekende in filmland. Dat Affleck ook als regisseur zijn mannetje staat bewees hij in 2007, met Gone Baby Gone. Een sterk debuut, dat zowel publiek als de critici wist te verrassen (actrice Amy Ryan werd zelfs genomineerd voor een Oscar). Des te opvallender is het dat Affleck het regisseren van avondvullende films na Gone Baby Gone een aantal jaren voor gezien hield. Afgelopen jaar kwam daar verandering in. Toen kwam Affleck namelijk met The Town, een misdaaddrama waarin hij zelf ook de hoofdrol vertolkte. "The Town" slaat op Charlestown, een wijk van Boston waar hoofdpersoon Doug MacRay opgroeide. Doug is een bankovervaller die uit Het Vak wil stappen. Hij heeft namelijk een vrouw ontmoet waarmee hij een eerlijk leven wil opbouwen. Er is echter een groot probleem: de betreffende vrouw, Claire, werkte bij de bank toen Doug en zijn gemaskerde handlangers deze overvielen. Ze werd zelfs korte tijd door hen gegijzeld. Dus onwetend voor Claire is ze geïnteresseerd geraakt in een man die niet alleen crimineel is, maar ook nog verantwoordelijk voor de traumatische ervaring die haar is aangedaan. De relatie tussen Doug en Claire vormt de spil van het verhaal. Had men voor de voorspelbare insteek gekozen, dan zou men het grootste gedeelte van de film hebben besteed aan allerlei situaties waarin Claire dreigt achter de waarheid te komen. Die richting wordt (gelukkig) niet gekozen, al lijkt het daar de eerste helft van de film wel op. De tweede helft slaat men echter een andere weg in en komt het verhaal pas echt goed op gang. The Town is een combinatie van drama en misdaadactie. Drama is er onder meer in de vorm van de band tussen Doug en zijn vader, de vriendschap tussen Doug en mede-bankrover James en natuurlijk relatie tussen Doug en Claire. Maar ook qua actie heeft de film het een en ander te bieden. De prent begint direct met een harde bankoverval en ook verderop knalt het er flink op los. De actiescènes zijn zonder uitzondering goed gemaakt: rauw en realistisch, met recht-toe-recht-aan camerawerk en zonder fratsen als overdreven slow motion en goedkope CG-effecten. De castleden kunnen met zowel drama als actie prima uit de voeten. Het lijkt wat op zelfverheerlijking dat regisseur Affleck de hoofdrol aan acteur Affleck gaf - een korte trainingsmontage lijkt de egotripperij te bevestigen - maar eerlijk is eerlijk: hij brengt het er aardig vanaf. Hij kan echter niet tippen aan Jeremy Renner (The Hurt Locker), die op geloofwaardige wijze een opvliegende rotzak neerzet, zonder de gebruikelijke over-the-top karaktertrekken. Een uitstekende prestatie, die dan ook geheel terecht genomineerd is voor een Oscar. Rebecca Hall zet als Claire eveneens een goede rol neer. Laatste noemenswaardige vertolking is die van Mad Men's Jon Hamm, die als FBI-agent Adam Frawley hetzelfde zelfvertrouwen bezit als Mad Men-personage Don Draper. Samengevat is er dus veel positiefs te melden over The Town, of het nu om het overtuigende acteerwerk, de goed geschoten actie of de geloofwaardige portie drama gaat. Waarmee is bewezen dat Gone Baby Gone geen toevalstreffer was en Affleck een regisseur is om in de gaten te houden.

The Town is door Warner uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Van The Town bestaan twee versies: de bioscoopversie en een half uur langere Extended Cut. De DVD-uitgave van The Town, die hieronder verder besproken wordt, bevat alleen de bioscoopversie. De recensie van de BD-versie lees je hier.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2010
Speelduur: 120 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
EAN: 505188807003

• The Real People of the Town
  • Ben Affleck: Director & Actor

Wat beeldkwaliteit betreft gaat The Town niet al te best van start. Het openingsshot van Charlestown zit namelijk barstensvol aliasing en edge enhancement. Het resulterende plaatje ziet er slecht en onrustig uit. Dat belooft niet veel goeds. Het is dan ook teleurstellend om te moeten constateren dat de anamorfe 2.40:1-transfer de gehele film last blijft hebben van deze problemen. De overmatige aliasing stoort vooral in shot met veel kleine lijntjes. Zoals in luchtshots van de stad, maar ook bijvoorbeeld een bakstenen muur en een autogrille zorgen voor een irritant trillend beeld. Edge enhancement is ook voortdurend aanwezig, in flinke hoeveelheden. En dan is er nog de compressieartefacting. Door deze problemen lijkt dit wel een transfer van tien jaar geleden, toen het DVD-medium nog in de kinderschoenen stond. Gelukkig valt er ook nog iets positiefs te melden. Qua kleuren ziet het beeld er namelijk prima uit, en ook de scherpte is ruim voldoende. Close-ups ogen bovendien een stuk strakker dan wijde shots, onder meer omdat ze veel minder last hebben van de eerder genoemde problemen. Dat neemt echter niet weg dat dit een teleurstellende transfer is.

Op de DVD-uitgave van The Town staan audiotracks in het Engels en Frans. Wij hebben uiteraard de Engelse Dolby Digital 5.1-track (384kbit/s) beluisterd. Aangezien de film voor een aanzienlijk deel bestaat uit dialoogscènes is het niet zo vreemd dat de nadruk van deze track meestal op de voorkant ligt, waar spraak uit het middenkanaal wordt aangevuld met een breed stereogeluidsbeeld uit linker- en rechterluidspreker. De surrounds worden op deze momenten subtiel gebruikt, met name voor omgevingsgeluiden en flarden muziek. Het resultaat is een geloofwaardig klinkend geluidsbeeld. Maar er zijn ook momenten waarop het er wat agressiever aan toe gaat. Uiteraard geldt dat vooral voor het handjevol actiescènes: dan is er sprake van een stevig geluid, inclusief ruimtelijk geluidsbeeld vol directionele effecten. Ook het LFE-kanaal laat op deze momenten regelmatig van zich horen. Een minpuntje is dat in de dialogen sporadisch een klein scherp randje hoorbaar. Ook had de dynamiek een tikje beter gekund. Maar dat zijn slechts kleine probleempjes, zodat we toch kunnen spreken van een prima track!

Qua extra’s is het aanbod op de DVD-uitgave van The Town bijzonder beperkt. De aanwezige extra’s hebben een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid. Nederlandse ondertiteling is aanwezig. Vergeleken met de BD-versie ontbreken zaken als een commentaartrack en diverse featurettes.

The Real People in the Town (3 min)
Sommige van de (bijrol)acteurs zijn geen beroepsacteurs, maar lokale mensen uit Charlestown. Hier zie je om welke rollen het gaat en vertelt Affleck waarom hij met lokale mensen wilde werken.

Ben Affleck: Director & Actor (7 min)
In deze extra vertellen cast en crew over de werkwijze van Affleck als regisseur die ook zichzelf regisseert. Het constante ophemelen is allemaal niet zo interessant, maar het is wel aardig om Affleck op de set aan het werk te zien.

The Town is de tweede film van Ben Affleck, die zelf ook de hoofdrol voor rekening neemt. Het misdaaddrama gaat over bankovervaller Doug, die valt voor de vrouw die hij bij een van zijn gemaskerde overvallen korte tijd gegijzeld had. Zij weet dit niet, maar hoe lang kan hij zijn geheim verborgen houden? The Town heeft een geslaagde combinatie van drama en misdaadactie te bieden en kan bovendien leunen op een uitstekende cast. Dit maakt The Town tot een film die zeker het bekijken waard is. Helaas stelt de DVD-uitgave teleur. Het meest positieve is het geluid, waarop weinig aan te merken valt. De beeldkwaliteit is echter onvoldoende, met name door een grote hoeveelheid storende digitale artefacting. Ook qua extra's valt het tegen: twee korte featurettes, meer niet. De BD-uitgave is een beter alternatief. Die kent namelijk wat meer extra's, heeft een betere transfer en bevat bovendien twee versies van de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.