Bambi 2 (S.E.)

23-02-2011

6

Bambi 2 (S.E.) (Blu-ray)

Bambi weet niet precies wat er met zijn moeder gebeurd is, alleen dat ze voorgoed is verdwenen. Verdoofd en ontroostbaar is Bambi als zijn vader, de Grote Prins van het Woud, zich over hem ontfermt. Maar deze weet zich eigenlijk niet goed raad met zijn jonge zoon. Hij vindt dat een andere hinde de opvoeding maar voor haar rekening moet nemen. De Prins is er om te waken over de kuddes. Daarom vraagt hij vriend Uil uit te zien naar een geschikte hinde voor de verdere opvoeding van Bambi. Deze winter zal hij de opvoeding nog zelf voor zijn rekening nemen. Hij zal hem leren hoe het er in het woud aan toe gaat. Bovendien wil hij dat Bambi zich als een prinsenkind gedraagt en snel op eigen benen staat. Hij heeft echter totaal geen ervaring met het verzorgen van een jong. Voor Bambi is het ook allemaal niet makkelijk. Hij is verdrietig omdat hij zijn moeder mist. Zijn vader verwacht dat hij zich sterk en stoer gedraagt en zo voelt hij zich niet. Hij is eerder verlegen. Ook wil Bambi nog graag met al zijn vriendjes zoals het konijntje Stampertje en het verlegen stinkdiertje Bloempje plezier maken. Met vallen en opstaan leert Bambi alles over het woud en de bewoners. Hij voelt dat hij dapperder moet worden en zijn angst voor het onbekende moet leren overwinnen. Hij wil zijn vader laten zien dat hij best op eigen benen kan staan en absoluut geen lafaard is.

De laatste jaren heeft Disney een trend ingezet die niet bij iedereen met gejuich ontvangen wordt. De Disney studio’s werken namelijk langzaam de originele klassiekers af met een vervolgverhaal. Ook duurt het nooit lang voordat een nieuwe Classic wordt voorzien van een nieuw avontuur. De echte puristen vinden deze vervolgen vaak maar niks, deels door het vaak simpeler verhaal en de mindere animatie. Veel van deze nieuwe avonturen zijn echter gericht op kinderen en voor hen voldoet het allemaal prima. Het niveau van de originele klassiekers wordt nooit gehaald, maar dat lijkt ook niet de opzet van Disney. Met Bambi 2 is eigenlijk niet echt sprake van een vervolgverhaal. De film pakt het verhaal op vanaf het moment dat in de klassieker Bambi uit 1942, de moeder van Bambi wordt doodgeschoten. De moeilijke periode die Bambi dan doormaakt is onderwerp van dit nieuwe verhaal. Het verhaal is geschreven door regisseur Brian Pimental en Jeanne Rosenberg. Zij hebben hierbij goed rekening gehouden met de originele Bambi, die nog steeds behoort tot een van de mooiste Disney Classics ooit gemaakt. De originele Disney-klassieker over het jonge hertje is geïnspireerd op het gelijknamige boek van Felix Salten. Onder regie van Brian Pimental heeft een team vijf jaar gewerkt aan dit vervolg. Uiteraard zijn de bekende karakters die in de originele film voorkomen dezelfde gebleven. Enkele specifieke karaktertrekjes zijn in dit nieuwe vervolg iets teveel doorgezet. Een groot voordeel van dit vervolg is dat men de tekenstijl van het origineel goed heeft nagemaakt. Al is nu wel duidelijk dat het meeste of misschien wel alles met de computer is gedaan. Toch blijft de sfeer van het origineel behouden en dit is een groot pluspunt. De bossen waarin het verhaal zich afspeelt zien er prachtig uit, evenals de vormgeving van de dieren. Omdat Bambi 2 vooral voor de (kleinere) jeugd bedoeld is, bevat de film ook een aantal nieuwe liedjes. Maar ook hierbij en bij de filmmuziek in het algemeen is gebruik gemaakt van de oorspronkelijke score van Bambi, die gecomponeerd is door Frank Churchill en Ed Plumb. Je moet Bambi 2 niet vergelijken met zijn voorganger, een van de beste animatiefilms van Disney. Het zijn twee totaal verschillende films, waar meer dan 60 jaar tussen zit. Een periode waarin veel in de wereld van animatiefilms is veranderd, waarbij men met Bambi 2 duidelijk het meer jongere publiek voor ogen heeft. En die hebben aan deze leuke tekenfilm een ruim uurtje leuk en onderhoudend vermaak met vleugjes actie, spanning en niet te vergeten humor. De volwassenen onder ons zullen zich dan misschien wat minder goed vermaken met dit vervolg, feit blijft wel dat dit één van de betere vervolgen is die de laatste jaren uit de studio’s van Disney is gekomen.

Bambi 2 is al eerder op DVD verschenen, lees hier onze recensie van deze uitgave. Ter gelegenheid van de release van Bambi op Blu-ray Disc is het vervolg nu ook verkrijgbaar op dit medium. Ook is er een nieuwe Special Edition uitgave verschenen op DVD. Hieronder volgt de recensie van de BD-uitgave van Bambi 2

Genre: Animatie
Speelduur: 72 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Arabisch
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418295431

• Vooruitblik
  • De legende gaat verder
  • Film op DVD
  • Onwijs leuk spelen met Uil
  • Niet-gebruikt lied
  • Bambi’s wijze weetjes
  • Disney’s schetsboek
  • Verstoppertje met Stampertje

De Blu-ray Disc uitgave van Bambi 2 heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Op de slipcase wordt foutief gemeld dat het gaat om 1.85:1 beeldformaat gaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB enkellaags disk.

De kwaliteit van het beeld is ronduit uitstekend te noemen. Aangezien Bambi 2 slechts enkele jaren oud is, hebben we wel wat hogere verwachtingen dan bij de uitgave van zijn voorganger. Gelukkig worden die allemaal ingelost. Het beeld is geheel vrij van ruis, beschadigingen of vuil. Artefacten zijn geheel afwezig, iets dat altijd een groot pluspunt is. Een ander belangrijk aspect zijn de kleuren. Die worden uitstekend verzadigd weergegeven. De verschillende kleuren van het bos bevatten veel schakeringen die het bos echt tot leven brengen. De verschillende seizoenen bevatten allemaal een eigen palet, dat zeer natuurlijk overkomt. De uitgave laat verder een mooi diep zwart zien, aangevuld met een prima contrast. De donkere scènes zijn goed te volgen en laten veel detail zien. Het detail is sowieso dik in orde, evenals de scherpte. Alles bij elkaar een prima beeldkwaliteit waar gewoon niks op aan te merken valt. De jongere leeftijd van dit vervolg zorgt er misschien voor dat je iets minder verbaasd bent over de beeldkwaliteit in vergelijking met zijn voorganger, maar ook deze transfer krijgt terecht de volledige score toebedeeld.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid van Bambi 2 wordt verzorgd door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Er is ook een Nederlandse nasynchronisatie aanwezig in DTS 5.1-formaat (1509 kb/s). Deze uitgave bevat dus wel een lossless track, in tegenstelling tot de Blu-ray Disc van Bambi. De track klinkt prima en laat een geluidsbeeld horen dat op de voorste kanalen gericht is. De dialogen zijn goed te verstaan en klinken mooi helder. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen, waarbij muziek en het overige geluid goed tot hun recht komen. Er zijn diverse momenten waarbij gebruik wordt gemaakt van de surrounds. Hier zijn dan omgevingsgeluiden te horen en wat lichte muziek. Ook het LFE-kanaal laat soms van zich horen, maar dit in beperkte mate. De track klinkt dan ook niet echt ruimtelijk en dynamisch. Qua detail is het allemaal wel ruim voldoende. De track bevat verder geen ruis of beschadigingen. Een track die dus uitstekend voldoet voor een film zoals deze, maar verder weinig opmerkelijk te noemen is.
De Nederlandse DTS-track laat minder detail horen in vergelijking met het lossless Engelse geluid. De dialogen zijn ook hier goed te volgen en zijn goed in het geluid geïntegreerd, zonder dus onnatuurlijk boven de rest van het geluid uit te steken.

Deze uitgave bestaat uit twee schijven, namelijk een Blu-ray Disc en een DVD waar de film ook op te vinden is. De eerste schijf start op met een taalkeuzemenu. Hierna zijn er diverse trailers te zien van andere Disney uitgaven. Vervolgens kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren. De extra’s hebben 1080p/i beeld en bevatten Nederlandse ondertiteling, tenzij anders aangegeven.

Onwijs leuk spelen met Uil
Een extra die geheel gericht is op kinderen. Uil neemt je mee op reis door het bos, waarbij hij van alles vertelt over de dieren en het bos. Onderweg spelen de kinderen diverse spellen die gericht zijn op rekenen.

Niet-gebruikt lied: “Sing the Day” (2 min.)
Een liedje dat niet gebruikt is in de uiteindelijke versie van de film. De scène waarop het liedje betrekking werd ingekort en voorzien van een instrumentale score. Hier is de scène in zijn geheel te zien met het liedje waarvan dus besloten werd het niet te gebruiken. Tekeningen die niet afgemaakt zijn in verband met het inkorten van de scène, zijn hier te zien als storyboard.

De legende gaat verder (8 min.)
Een promotionele “making of” waarin men vertelt hoe het vervolg van Bambi is ontstaan en uitlegt dat men het origineel zoveel mogelijk heeft gerespecteerd. Deze extra heeft een 480i resolutie.

Bambi’s wijze weetjes
Een optionele ondertiteling die in geschakeld kan worden tijdens het kijken naar de film. Op gezette momenten in de film wordt er dan extra informatie gegeven.

Disney’s schetsboek (4 min)
Waarin je in het kort uitleg krijgt over het animeren van dieren en het tekenen van Stampertje als voorbeeld wordt gebruikt. Deze extra heeft een 480i resolutie.

Spel: Verstoppertje met Stamper
Een interactief zoekspelletje voor één of twee spelers en bedoeld voor de allerkleinsten onder ons. In dit spel moet je Stampertje opzoeken die zich verstopt voor zijn zusjes.

Vooruitblik
Diverse trailers van andere Disney uitgaven.

Film op DVD
Naast de film op Blu-ray Disc is er ook een extra DVD met daarop de film bij deze uitgave aanwezig. Handig voor in de auto of als je nu nog geen Blu-ray Disc speler hebt.

Evenals andere Disney-klassiekers, heeft ook Bambi na meer dan 60 jaar een soort vervolg gekregen. Met Bambi 2 is er eigenlijk niet echt sprake van een vervolgverhaal. Bambi 2 pakt namelijk het verhaal op vanaf het moment dat de moeder van Bambi wordt doodgeschoten. De moeilijke periode die Bambi dan doormaakt is onderwerp van dit nieuwe verhaal. Hoewel ook dit vervolg zich niet kan meten met zijn voorganger, is dit toch één van de betere vervolgen die de laatste jaren uit de studio’s van Disney is gekomen. De film bevat dezelfde sfeer als het origineel, deels door de fraaie tekeningen en de muziek. Het verhaal is nog wel erg op kinderen gericht en zij zullen zich dan ook uitstekend vermaken met dit vervolg. Deze BD-uitgave heeft een uitstekende beeldkwaliteit waar niets op aan te merken valt. Ook het geluid is prima, maar verwacht niet veel opmerkelijks. Ook zijn er wat extra’s aanwezig, die grotendeels op de kleinsten gericht zijn.