Machete

Rene Cloosterman
17-04-2011

6.6

Machete (Blu-ray)

Machete (Danny Trejo) is een voormalig Mexicaanse federale politieagent. In het verleden is hij hardhandig in aanraking gekomen met drugsbaron Torrez (Steven Seagal). Deze aanvaring heeft hem het leven van enkele geliefden gekost en bovendien zijn eigen baan. Nu zwerft hij door Amerika op zoek naar werk. Op een dag wordt hij benaderd door de gladde Booth (Jeff Fahey). Deze heeft voor hem een lucratief voorstel, iets waar Machete maar al te graag op ingaat. Hij wordt ingehuurd om de rechtse Senator McLaughlin (Robert De Niro) om te leggen. Op de dag van de aanslag blijkt echter dat Machete in de val is gelokt en moet dienen als lokaas. Nu moet hij op de vlucht met zowel de mannen van Booth als de gehele politiemacht achter zich aan. Hij krijgt gelukkig hulp van enkele mensen die wel raad weten met tuig als Booth en McLaughlin.

Het karakter van Machete was voor het eerst te zien in de film Spy Kids, uiteraard van regisseur Robert Rodriguez. Het personage verschilt in deze prent van de uiteindelijke Machete die te zien is in de gelijknamige film. Deze Machete kwam eigenlijk pas echt tot leven in de namaaktrailer die te zien was in Grindhouse, later opgedeeld als Planet Terror en Death Proof. Robert Rodriguez liep al jaren rond met het idee voor de prent, waarbij hij voor het karakter altijd Danny Trejo als hoofdrolspeler in gedachte had. Deze acteur met het kenmerkende pokdalige gezicht heeft inmiddels al in ruim 200 films gespeeld, maar met Machete had hij feitelijk pas zijn eerste echte hoofdrol binnen. Een trailer van enkele minuten omtoveren tot een speelfilm is geen gemakkelijke taak. Nou was het ook nooit de bedoeling dat Machete mee zou doen met de Oscars, maar Rodriguez heeft het verhaal toch redelijk op orde. Het basisgegeven wordt namelijk verder uitgewerkt tegen een achtergrond die perfect past bij de film. De illegale binnenkomst van vele Mexicanen in Amerika dient als achterliggend platform voor het script. Toch is het vooral de absurditeit waar de prent het van moet hebben. Machete is namelijk met opzet een slechte B-film geworden, waarbij alle clichés en regels van het genre van stal gehaald worden. Dit betekent veel bloederige actie, blote vrouwen, absurde momenten, plotgaten en stereotype karakters. Robert Rodriguez weet het geheel echter zo over-the-top en vooral leuk te brengen, dat de film een klein feestje wordt om naar te kijken. Je moet het allemaal dus niet te serieus nemen, maar vooral genieten van al de genoemde pluspunten. Zoals gezegd speelt Danny Trejo de rol van Machete. De rol is hem letterlijk op het lijf geschreven. Hij was tenslotte eerste en enige keus voor het karakter, iets dat duidelijk is terug te zien. Maar buiten dit feit doet Trejo het gewoon prima en weet hij Machete goed neer te zetten als zwijgzame held tegen wil en dank. Met de rest van de cast zit het ook wel goed. We zien namelijk mensen als Robert De Niro, Michelle Rodriguez, Jessica Alba, Steven Seagal, Lindsay Lohan en Don Johnson voorbij komen. De meesten in dit rijtje hebben maar een kleine rol, maar allen krijgen ze genoeg momenten om te schitteren. De meeste aandacht gaat, naast Trejo, uit naar de karakters van Jessica Alba en Robert De Niro. Vooral de laatste zet een schitterende karikatuur neer als rechtse politicus die het liefst alle illegalen zelf de nek omdraait. Steven Seagal is te zien als slechterik, dit voor het eerst in zijn carrière. Hier kan hij zijn typische fluisterende spraak en kwade blik tot in den treure ten beste geven. In iedere andere film zou hij genadeloos door de mand vallen, maar hier werkt het allemaal. Naast al deze mensen is er ook een belangrijke rol weggelegd voor het personage van Jeff Fahey, die we vooral kennen als piloot Frank Lapidus in Lost en het eerder genoemde Planet Terror. Ook hij doet het prima, slecht acteren in een film als Machete bestaat ook eigenlijk niet. Alles bij elkaar is Machete een film geworden die erg leuk is om naar te kijken. De makers nemen het allemaal niet serieus, dus dit moet je als kijker ook zeker niet doen. Gewoon lekker achterover gezakt kijken naar al het absurds dat het op scherm te zien is, dan zal je niet teleurgesteld worden.

Machete is op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. De DVD-versie is hier besproken. De recensie van de DVD kun je hier lezen.

Genre: Actie, Misdaad
Jaar: 2010
Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045225629

De Blu-ray Disc uitgave van Machete heeft een beeldverhouding van 1.85:1, wat gelijk is aan de originele bioscoop-versie. Het High Definition beeld heeft een 1080p resolutie en een framerate van 24 beelden per seconde. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De beeldkwaliteit van Machete is prima in orde. De openingsscène lijkt heel veel op de Grindhouse stijl uit de jaren ‘70. De intro zit vol met grain, kabels en beschadigingen. Echter zijn deze artefacten opzettelijk toegevoegd en dragen bij aan de gedateerde sfeer. Na deze openingsscène verdwijnen deze artefacten en ziet het beeld er erg schoon uit. Wel blijft er altijd wat kunstmatige grain zichtbaar. De scherpte en scherptediepte zijn prima. Ook in de donkere scènes zijn de beelden mooi scherp en blijven zelfs kleine details goed zichtbaar. Het pokdalige gezicht van Danny Trejo is gedetailleerder dan ooit tevoren! Helaas is er in deze donkere scènes wel wat ruis zichtbaar, maar dit valt gelukkig niet echt op en is niet storend. Ook de contrastwaarden en zwartniveau's zijn prima in orde. Het gebruikte kleurenpalet oogt erg warm. Veel rode kleuren en gedurende de hele film is er een oranje/rood filter gebruikt. Dit geeft een heerlijke ietwat Mexicaanse sfeer en past perfect bij het verhaal. Al met al een prima beeldkwaliteit waarop weinig is aan te merken.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

In tegenstelling tot de DVD-versie is de Blu-ray Disc-uitgave voorzien van slechts één audio-track. Deze DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) is uitsluitend in het Engels. Evenals het beeld is ook de geluidskwaliteit van Machete prima in orde. Deze 24-bit HD-audiotrack doet zijn specificaties eer aan en is een feest voor de oren. De dialogen klinker helder en worden in het middenkanaal weergegeven. Ook tijdens de vele actiescènes blijven stemmen goed verstaanbaar. De audiotrack klinkt bijzonder dynamisch en mag gerust een beetje agressief genoemd worden. Wel mist deze een beetje felheid. Iets dat je wel bij een dergelijke film verwacht. De geweerschoten tijdens de intense shootouts bijvoorbeeld klinken prima, maar blijven toch een beetje vlak en springen er niet echt uit. Dit kan overigens een bewuste keuze zijn van regisseur Robert Rodriguez. Met name tijdens de actiescènes doen de surrounds prima mee. Elk kanaal wordt goed gebruikt en de gedetailleerde effecten komen werkelijk van alle kanten. Ook de subwoofer heeft het er maar druk mee en staat vrijwel continu te springen op zijn pootjes. De muziektrack van Machete is een mix van Mexicaanse popmuziek afgewisseld met wat lichte rock. Deze muziek wordt voornamelijk in de stereokanalen afgespeeld en klinkt lekker warm. De audiotrack van deze Blu-ray Disc klinkt erg ruimtelijk en creëert een gelijkmatig en driedimensionaal geluidsbeeld. Een prima geluidstrack die het gewelddadige beeld goed ondersteunt.

Na een drietal trailers wordt de film automatisch gestart. Een menu is niet aanwezig en ook een popup menu en extra's ontbreken totaal. Dit in tegenstelling tot de DVD-versie van Machete, welke wel voorzien is van (zij het karige) extra's. Ook de Amerikaanse en Engelse BD-uitgaven van Machete zijn wel voorzien van deze extra's.

Er zijn ook enkele character editions in omloop. Dit is dezelfde BD als hier besproken, echter op de slipcase is in plaats van Danny Trejo nu Robert de Niro, Michelle Rodriguez of Jessica Alba te zien.

Machete draait om het gelijknamige personage dat zwerft door Amerika op zoek naar werk, ondertussen zijn verleden met zich meezeulend. Op een dag wordt hij benaderd om een klus uit te voeren, maar hij wordt gebruikt als lokaas. Nu moet Machete uit de handen van de mensen die hem erbij willen lappen zien te blijven. Hij wil echter maar één ding en dat is wraak. Robert Rodriguez's Machete is een typische B-film en kun je ook gerust pulp noemen. Met een flinke knipoog naar het immigratiebeleid van Amerika en andere films in dit genre is Machete een heerlijk vermakelijke film geworden. De beeld- en geluidskwaliteit van deze Blu-ray Disc-uitgave zijn dik in orde. Maar het is onbegrijpelijk en onvergefelijk dat de BD-versie van Machete totaal geen extra's en menu's bezit.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.