Flightplan

10-05-2006

6.3

Flightplan (DVD)

Als haar man na een ongeluk om het leven is gekomen, neemt vliegtuigingenieur Kyle Pratt (Jodie Foster) hem mee van Berlijn naar New York. Samen met haar 6-jarige dochter Julia (Marlene Lawston) ziet ze hoe de verzegelde lijkkist in de bagageruimte van het vliegtuig verdwijnt. Kort na de start gaan Kyle en Julia op andere nog beschikbare stoelen zitten, waar Julia dan wat gemakkelijker kan slapen. Als Kyle, na ook even ingedommeld te zijn, ziet dat haar dochter niet meer op haar plaats zit, begint ze een zoektocht door het vliegtuig. Ze kan Julia niet vinden en laat ‘captain’ Rich (Sean Bean) van het vliegtuig komen. Ze eist een volledig zoektocht, waarbij alle passagiers gedwongen op hun stoel moeten blijven zitten. Als vliegtuigingenieur kent ze ook de minder toegankelijke plekken van het toestel en verlangt dat ook daar wordt gezocht. Niets levert de zoektocht op, behalve het feit dat Julia niet op de passagierslijst staat, niemand haar heeft zien instappen en Kyle haar instapkaart niet meer kan vinden. Op last van Rich moet de meevliegende flightmarshall Carson (Peter Sarsgaard) Kyle in bedwang houden om verdere onrust onder de passagiers te voorkomen. Alhoewel Kyle haast aan zichzelf begint te twijfelen, is ze vast van overtuigd dat Julia iets is overkomen. En al heeft ze alle schijn tegen, ze is vastbesloten het mysterie te ontrafelen en Julia te redden.

Is dit toeval of toch niet? In 1998 verschenen de twee actiefilms Armageddon en Deep Impact, die beide over de desastreuze gevolgen van een naderende komeet gaan. De ene film is uitgebracht door Buena Vista / Touchstone, de ander door Dreamworks. Zeven jaar later gaan beide maatschappijen in de herhaling. Dreamworks komt met de film Red Eye van regisseur Wes Craven, Buena Vista / Touchstone en regisseur Robert Schwenke komen met Flightplan. Beide films zijn psychologische thrillers, die beide aan boord van een op grote hoogte vliegend vliegtuig afspelen. Nu is het wel zo dat na de ramp die 11 september 2001 plaats vond, films zoals Red Eye en Flightplan een tijdje ‘not done’ waren. Dat beide nu in hetzelfde jaar verschijnen, zal ongetwijfeld ook hier mee te maken hebben. In Flightplan wordt trouwens ook melding gemaakt van ‘nine-eleven’, als het gaat om de te hanteren procedures in het geval een passagierslijst niet klopt. Flightplan draait vooral om actrice Jodie Foster, zij speelt de hoofdrol in deze film. En dan bedoelen we ook echt de hoofdrol, want de film draait nagenoeg alleen om het karakter van Jodie Foster. De film begint direct met een close-up van Foster. De overige castleden, met klinkende namen als Sean Bean, Peter Sarsgaard, Erika Christensen en Greta Scacchi spelen slechts bijrollen. Alleen de rol van Peter Sarsgaard is hierin nog wat uitgebreider. Oorspronkelijk was de rol van Jodie Foster geschreven voor acteur Sean Penn, en de hoofdpersoon dus een man. Omwille van een grotere dramatiek is de hoofdpersoon een vrouw geworden, al is de oorspronkelijk karakternaam Kyle wel behouden. Dat wij mensen graag een bevestiging zien van onze vooroordelen, wordt door Schwenke in de film erg dik aangezet, als hij meevliegende Arabieren als mogelijke schuldigen gebruikt. Het eerste uur is de film een goede thriller, met een lekker opgebouwde spanning en waarbij je als kijker toch enigszins in het ongewisse blijft wat er nu precies aan de hand is. Het laatste half uur vallen diverse puzzelstukje op zijn plaats, maar zakt de spanning van de film ook erg in en blijft een matige actiefilm over. De eindscène van de film is een grote anti-climax en had regisseur Robert Schwenke beter weg kunnen laten. Desondanks is Flightplan een redelijke 1½ uur durende thriller met Jodie Foster in de hoofdrol.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2005
Speelduur: 94 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418085674

• Achtergrondreportage van Flightplan 'The making of'
  • Cabinedruk: Het ontwerpen van de Aalto E-474

De film heeft staat in de originele beeldverhouding van 2.35:1 anamorf (geoptimaliseerd voor breedbeeld weergave) op de DVD. Het beeld op deze DVD ziet er goed uit, waarbij de opgeroepen sfeer goed tot uiting komt. Het beeld is qua kleurenpalet aangepast, waarbij de kleur blauw overheerst en het beeld vrij donker gehouden is. Hierdoor doet het beeld qua sfeer koeler aan, wat goed past bij een weinig sfeervolle omgeving als een vliegtuiginterieur. Het beeld oogt soms wat soft maar is in het algemeen voldoende scherp en gedetailleerd en heeft een goed contrast. Natuurlijk is een recente film vrij van ongerechtigheden, alleen filmgrain is in lichte mate aanwezig.
De film is verdeeld in 15 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een goed leesbaar lettertype en staat geheel in het zichtbare filmbeeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD gezet. De soundtrack klinkt buitengewoon fraai. Alle kanalen worden intensief en optimaal gebruikt, waardoor de soundtrack een zeer ruimtelijk, diep en driedimensionaal geluidsbeeld heeft met veel richtingsgevoel. Vrijwel constant worden de surroundspeakers intensief in split-surround (stereo) gebruikt. De dynamiek van de soundtrack is uitstekend, met een mooie balans tussen harde en zachte passages. Het LFE kanaal wordt ook intensief gebruikt, waarbij de soundtrack sommige momenten mooi diep in het laag doorgaat. Kortom, een mooie en natuurlijk klinkende soundtrack met veel effectgevoel.

De DVD start met enkele trailers van andere Buena Vista uitgaven. Druk op de menutoets om deze trailers over te slaan en direct naar het DVD menu te gaan. De menuschermen zijn filmgerelateerde animaties in breedbeeld. De menuschermen zijn beschikbaar in enkele talen, waaronder Nederlands en zijn voorzien van achtergrondmuziek.

De film aan boord: Achtergrondreportage van Flightplan ‘The making of’ (39 min)
Een achter de schermen featurette die in vijf apart te selecteren hoofdstukken is opgedeeld. Een informatieve featurette die onder andere ingaat op de casting, de visuele effecten en het herschrijven van het script voor Jodie Foster.

Cabinedruk: Het ontwerpen van de Aalto E-474 (10 min)
Dit had qua opzet en vormgeving het zesde hoofdstuk van voorgaande extra kunnen zijn. In dit onderdeel aandacht voor het ontwerp en de bouw van een niet bestaand groot vliegtuig.

Flightplan van regisseur Robert Schwenke is een psychologische thriller waarin Jodie Foster geconfronteerd wordt met de grootste nachtmerrie van iedere moeder wanneer haar zesjarige dochtertje tijdens een vliegreis in het vliegtuig spoorloos verdwenen lijkt te zijn. Naast Jodie Foster spelen onder andere ook mee Sean Bean, Peter Sarsgaard en Erika Christensen.
Deze Buena Vista uitgave heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. Toegevoegd zijn een tweetal extra’s met achtergrondinformatie over het maken van de film.