Lip Service Serie 1

Laurens van der Molen
18-04-2011

5

Lip Service Serie 1 (DVD)

In Lip Service volgen we een groep vrienden in Glasgow. De lesbische Cat (Laura Fraser) en Frankie (Ruta Gedmintas) zijn al sinds hun jeugd beste vriendinnen. Toen ze een relatie begonnen, kreeg Frankie echter bindingsangst en verhuisde ze naar New York. Twee jaar later keert zij terug naar Glasgow, net als Cat eindelijk weer verder gaat met haar leven en een nieuwe relatie heeft met agente Sam (Heather Peace). Tess (Fiona Button), de andere beste vriendin van Cat, is een werkloze actrice en valt constant op de verkeerde vrouwen. Ed (James Anthony Pearson), de broer van Cat en beste vriend van Tess, is smoorverliefd op haar, maar kan hier niets mee, omdat Tess alleen op vrouwen valt. Tenslotte is er nog Jay (Emun Elliott), een echt feestbeest, die omdat hij de juiste vrouw heeft gevonden al twee jaar lang een relatie heeft. Met de terugkomst van Frankie komen de herinneringen aan zijn oude leven echter weer naar boven en begint hij eraan te twijfelen of hij wel klaar is voor een serieuze relatie.

Het eerste seizoen van Lip Service bestaat uit zes episodes, deze zijn verdeeld over 2 DVD's. Lip Service wordt vergeleken met de Amerikaanse serie The L Word. Een logische vergelijking vanwege hetzelfde thema, namelijk lesbische vrouwen. Waar The L Word echter veel verschillende thema’s behandelt, min of meer om de kijker te informeren over de lesbische gemeenschap, gaat het in Lip Service vooral om de karakters en hun onderlinge relaties. Het verhaal van Frankie zorgt ervoor dat de serie ook nog wat mysterie bevat. Frankie ontdekt namelijk dat er iets niet klopt met waar ze vandaan komt en ze vindt in de loop van de serie uit wat dit precies is. De serie bevat naast drama ook veel humor. Dat komt vooral door Tess en Ed, gespeeld door Fiona Button en James Anthony Pearson. De een is een actrice en de ander een schrijver en beiden zijn ze naarstig op zoek naar werk. In de tussentijd doen ze allemaal klusjes via een uitzendbureau en besteden ze een groot deel van hun tijd door op de bank, kijkend naar middagtelevisie. De scènes met deze twee samen zijn de grappigste uit de serie. Het karakter van Frankie doet denken aan het karakter van Shane uit The L Word, overal waar ze komt maakt ze brokken, ze heeft elke avond een andere vrouw en emotioneel sluit ze zich totaal af. Cat is een stuk rustiger en lijkt haar draai eindelijk te hebben gevonden nu ze een relatie heeft met Sam. De terugkomst van Frankie zorgt echter voor problemen in deze nog prille relatie. Het eerste seizoen bestaat uit zes episodes van ieder 50 minuten. De hoofdrolspelers zijn stuk voor stuk erg goed gecast en er is een duidelijke chemie tussen de vriendengroep. Ook de bijrollen zijn goed ingevuld. De serie is geschreven en geproduceerd door Harriet Braun, die eerder meewerkte aan Engelse series als Mistresses en Hotel Babylon. Lip Service is echter de eerste serie waarbij ze aan het roer staat. Doordat er ook mannen een hoofdrol spelen in de serie, is de serie net iets toegankelijker dan The L Word, waar het eigenlijk alleen maar om de lesbische vrouwen ging. Net als in The L Word blijft het een beetje ongeloofwaardig dat iedereen die de vrouwen ontmoeten lesbisch is, maar hier wen je snel aan. Lip Service is een sterke Engelse dramaserie met veel humor en is zeker niet alleen geschikt voor lesbische vrouwen. De serie is erg goed ontvangen en de BBC heeft dan ook een tweede seizoen aangekocht, dat later dit jaar zal worden opgenomen. Iedereen die zin heeft in een goede Engelse dramaserie moet Lip Service zeker eens proberen.

Genre: Drama, Televisie
Jaar: 2010
Speelduur: 360 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249478652

• Behind the Scenes
  • Lip Look Feature
  • Interview met bedenkster en schrijfster Harriet Braun

Het beeld wordt weergegeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het is van een redelijke kwaliteit. Helaas treden er af en toe wat lichte compressiefouten op en de serie heeft ook last van lichte edge enhancement. Verder valt er weinig aan te merken op de kwaliteit. De kleuren zien er helder uit en het contrast is goed. Het beeld is scherp en bevat veel detail. Wel valt het beeld in totaal drie keer in de serie voor een halve seconde zwart, midden in de scène. Een vreemd en storend voorval. De Nederlandse ondertiteling staat duidelijk in beeld en is over het algemeen goed vertaald. De serie bevat 6 episodes, die zijn verdeeld over 2 DVD’s.

De serie bevat een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) Engels audiospoor. Ondanks dat het geen 5.1-geluid is, heeft het toch een erg goede kwaliteit. De dialogen zijn goed te verstaan, hoewel het door het accent van de acteurs soms wel erg handig is dat er ondertiteling bij zit. De omgevingsgeluiden uit de stad zijn erg sfeervol en duidelijk hoorbaar. Ook de soundtrack klinkt erg goed. Beide overstemmen de dialogen nergens. Lip Service heeft een heerlijke soundtrack, die voornamelijk bestaat uit lokale bands. Een erg goede keuze, want de muziek voegt net als de levendige stad echt iets toe aan de sfeer van de serie.

De DVD begint met een statisch menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met achtergrondmuziek, waarbij kan worden gekozen om de episodes achter elkaar af te spelen of afzonderlijk. Ook kan hier worden gekozen voor de extra’s. Deze zijn Nederlands ondertiteld en verdeeld over beide DVD’s. Ze hebben dezelfde beeld- en geluidskwaliteit als de rest van de serie.

Behind the Scenes (20 min)
Een kijkje achter de schermen van de serie. Het zijn voornamelijk interviews met de cast en de schrijvers over hoe het was om aan de serie mee te werken. Een leuke extra.

Lip Look Feature (11 min)
Ruta Gedmintas, die Frankie in de serie speelt neemt de kledingstijlen van de verschillende karakters door. Het is leuk om te zien dat er is nagedacht over de persoonlijkheden van de karakters en welke kleding hier het best bij past.

Interview met bedenkster en schrijfster Harriet Braun (9 min)
Een interview met de schrijfster waarin ze vertelt hoe de serie tot stand is gekomen en wat er allemaal komt kijken bij het maken van een serie.

In Lip Service volgen we een groep vrienden in Glasgow. Toen de lesbische Cat en Frankie een relatie begonnen, kreeg Frankie bindingsangst en verhuisde ze naar New York. Twee jaar later keert zij terug, net als Cat eindelijk weer verder gaat met haar leven. Tess is een werkloze actrice en valt constant op de verkeerde vrouwen. Ed is haar beste vriend en is smoorverliefd op haar. Tenslotte is er nog Jay, een echt feestbeest die probeert om een serieuze relatie te onderhouden. Lip Service bevat zowel drama als humor en het acteerniveau is hoog. De serie is het Britse antwoord op de Amerikaanse serie The L Word. De DVD heeft een redelijke beeldkwaliteit, die soms last heeft van compressiefouten en lichte edge enhancement. Het geluid is van een zeer goede kwaliteit. De extra’s zijn een leuke toevoeging en geven een goede blik achter de schermen. Lip Service is een aanrader voor fans van The L Word, maar ook mensen die van een goede Engelse dramaserie houden, kunnen deze serie zeker eens proberen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Homescreen.