Burlesque

26-04-2011

7.5

Burlesque (Blu-ray)

Ali (Christina Aguilera) is een serveerster in een klein dorpje. Haar grote droom is om het ver te schoppen in de wereld van zang en dans. En dus besluit ze om haar biezen te pakken en naar de grote stad te trekken. Daar belandt ze in een club met de naam "Burlesque", waarin danseressen het publiek vermaken. Deze club wordt gerund door de strenge Tess (Cher). Als Ali aan Tess vraagt of ze mag laten zien wat ze qua zang en dans in haar mars heeft, reageert Tess afwijzend. Maar Ali is vastbesloten en neemt dus genoegen met een baantje als serveerster. Haar grote kans komt nog wel, denkt ze. En inderdaad, het duurt niet lang voordat die kans zich voordoet. Ondertussen zit Tess met de handen in het haar, omdat de club failliet dreigt te gaan. Maar misschien dat Ali het tij kan keren...

Het verhaal van Coyote Ugly gecombineerd met de visuele setting van Moulin Rouge, zo zou je Burlesque kunnen omschrijven. Dit regiedebuut van acteur Steven Antin (The Goonies) is een typische zang-en-dans-film, waarmee ook Christina Aguilera's hoofdrol verklaard is. Zingen en dansen gaat haar namelijk prima af. En eerlijk is eerlijk, ook qua acteren levert ze een nette prestatie af. Dat compenseert helaas niet voor het enorm clichématige script. Nu is de "dorpsmeid vecht voor een kans in de grote stad"-opzet sowieso al niet bijster origineel, maar er wordt in Burlesque tevens helemaal niks gedaan om er een draai aan te geven. Alles verloopt volledig volgens het boekje, inclusief een slap romantisch subplotje. Originele plotelementen of verrassende twists ontbreken geheel. Het zal geen verrassing zijn dat dit tot een erg voorspelbare prent leidt. Daar hoeft in principe niks mis mee te zijn, een oppervlakkig niks-aan-de-hand-filmpje is immers ook wel eens leuk. Maar dan moet de film wel iets hebben om de aandacht vast te kunnen houden. Bijvoorbeeld personages waar je mee meeleeft. Daarin heeft Burlesque echter niet veel te bieden. Aguilera zet zoals gezegd aardig acteerwerk neer, maar het script geeft haar te weinig diepgang en sympathie om op echt veel medeleven te kunnen rekenen. Een gemiste kans. En dan is er nog de andere grote naam, Cher. Ook Chers vlakke vertolking van de clubeigenares weet weinig medeleven op te wekken. Heel vreemd is dat niet. Van iemand met een gezicht als een wassen beeld kun je immers niet verwachten dat ze veel emotie in haar spel kan leggen, en dat gebeurt dan ook niet: op het emotionele spectrum bestrijkt ze het beperkte gebied tussen "neutraal" en "flauwe glimlach". Van het acteren moet ze het dus niet hebben. Haar echte kwaliteit (of "kwaliteit", afhankelijk van wie je het vraagt) ligt op zanggebied, dus ze mag ook twee nummertjes zingen. Of je daarvoor, in tegenstelling tot voor haar acteerwerk, wel warm loopt is afhankelijk van je muzikale smaak. Dit brengt ons direct bij het andere potentiële pluspunt van de film: het muzikale aspect. Dit is acceptabel, maar meer ook niet. Toegegeven, de meeste zang- en dansnummers weten redelijk te vermaken (het enkele solonummer uitgezonderd), maar echt bijzondere optredens zitten er niet tussen. Ondanks de prima dans en zang van Aguilera, inclusief uithalen die glas doen springen. Sowieso gaat het vooral om nummers van Aguilera en een paar van Cher, als je daar geen liefhebber van bent dan valt er überhaupt weinig te genieten. Voor het visuele aspect geldt eigenlijk hetzelfde als voor het muzikale aspect; aanvaardbaar maar niet bijzonder. Zo zien de sets en kostuums er op zich goed uit, maar mist de film desondanks het visuele spektakel dat je gezien de setting zou verwachten. Degenen die op visueel gebied een tweede Moulin Rouge verwachten, zullen dan ook bedrogen uitkomen. Bovendien is het camerawerk vrij ongeïnspireerd. Op geen enkel front is Burlesque dus een uitblinker. De film heeft weliswaar zijn momenten, maar die zijn te spaarzaam om van een boeiend geheel te kunnen spreken.

Burlesque is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Muziekfilm
Jaar: 2010
Speelduur: 119 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609666984

• Featurettes
  • Blooper Reel
  • Alternate Opening
  • BD-Live
  • Movie-IQ
  • The Burlesque Jukebox

De Blu-ray Disc uitgave van Burlesque heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De BD-uitgave van Burlesque mist op beeldgebied het echte "HD-gevoel". Dat wordt echter vooral veroorzaakt door bewuste keuzes van de regisseur. Die heeft namelijk gekozen voor een vrij softe en donkere uitstraling. De transfer weet dit zonder problemen weer te geven, maar het heeft wel tot gevolg dat de beeldkwaliteit minder indruk maakt dan je bij een HD-uitgave zou verwachten. Dat de regisseur de film op deze manier geschoten heeft is uiteraard niet iets wat de transfer aangerekend kan worden, die is op technisch gebied namelijk dik in orde. De scènes buiten de club zien er het meest “High Definition” uit. Ze ogen helder en natuurlijk, met een aangename scherpte. Binnen in de club is alles vrij donker, soft en onderbelicht. Bovendien springen ook de kleuren er dan niet genoeg uit, een enkele uitzondering daargelaten. Het is jammer dat de weergave in de club zo ingetogen is gehouden, te meer omdat bij de beoogde burleske-stijl het visuele aspect een belangrijke rol speelt. Maar zoals gezegd, over de kwaliteit van de transfer valt weinig te klagen. Zo is het zwartniveau dik in orde, en blijft het qua artefacting bij enige lichte posterisatie. Samengevat biedt deze BD een beeldkwaliteit die weinig indruk zal maken, maar dat ligt niet aan de transfer. Die vertaalt het bronmateriaal immers zonder grote problemen naar het scherm.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het beeld van de BD-uitgave van Burlesque mag dan niet echt het HD-gevoel oproepen, het geluid doet dat zeer zeker wel. De aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) zet namelijk een uitstekend klinkend geheel neer. De muziek, een belangrijk onderdeel van Burlesque, klinkt gedetailleerd en helder. Qua lage tonen zit het eveneens wel snor, regelmatig wordt de muziek ondersteund door een stevige portie bas. Bovendien heeft de track een erg goede ruimtelijkheid. De achterluidsprekers worden namelijk vrijwel continu gebruikt, voor zowel omgevingsgeluiden (bijvoorbeeld het publiek in de club of de regen bij een storm) als muziek. Bij de muziek wordt overigens af en toe leuk gespeeld met de ruimtelijkheid, zo zit er aan het eind van de film een drumroffel die de gehele kamer rondgaat. Spraak is prima verstaanbaar en komt netjes uit het midden. Als het om zang gaat is de zangstem ook uit linker- en rechterluidspreker te horen, waardoor de muziek mooi vol klinkt en de gehele kamer opvult. De track heeft een groot dynamisch bereik, misschien zelfs een tikje te groot. De muziek is namelijk vrij luid in vergelijking tot het overige geluid. Het feit dat de hardste uithalen bij de zang tegen oversturing aan lijken te zitten hangt hier eveneens mee samen. Echt storend is dat gelukkig niet. Daarmee is het uitstekende track, die dan ook een uitstekende score krijgt.

In het (popup-)menu van de BD-uitgave van Burlesque is een acceptabele hoeveelheid extra’s te vinden. Sommige daarvan (bijvoorbeeld de featurettes) vind je niet op de DVD-uitgave. Tenzij anders vermeld hebben de extra’s een resolutie van 1080p en DD 2.0-geluid. Alle zaken zijn Nederlands ondertiteld.

Schrijver/regisseur Steven Antin geeft een interessante toelichting op de film, waarin hij praat over de opnames, het ontwerp van de sets, het uiterlijk van de prent, de choreografie, de muziek, de montage en vele andere zaken. Antin geeft veel info en laat nauwelijks een stilte vallen. Dit maakt dit commentaar tot verplichte kost voor iedereen die geïnteresseerd is in de totstandkoming van Burlesque.

The Burlesque Jukebox (17 min)
Hier kun je de volledige versies van een aantal van de optredens in de film bekijken. Het gaat om zes nummers in totaal, die je via een jukebox-menu kunt selecteren. Je kiest eerst de optredens die je wilt zien (een of meerdere), drukt daarna op “play” en dan worden ze getoond. Er is ook een shuffle-optie aanwezig. Het geluid is in DD 5.1-formaat.

Alternate Opening (7 min)
De titel zegt het al: hier kun je een alternatief begin van de film bekijken, met DD 5.1-geluid.

Blooper Reel
De bekende compilatie van bloopers,

Featurettes
Selecteer je deze optie, dan krijg je vervolgens de keus uit een aantal featurettes. Je kunt deze afzonderlijk bekijken of via de “play all”-optie. Het gaat om de volgende featurettes:
- Burlesque is back! (3 min): Een korte extra over de geschiedenis van de burleske-stroming uit de 17e en 18e eeuw en de moderne variant daarvan.
- The Performers (9 min): Hier zijn de castleden het onderwerp. De meeste tijd wordt besteed aan (het ophemelen van) hoofdrolspelers Christina Aguilera en Cher.
- Setting the Stage (4 min): Deze featurette gaat vooral over het ontwerp van de hoofdset (de club).
- Inside the Dressing Room (6 min): Hier komen onder meer de ontwerpers aan het woord over de kleding en kapsels.
- The Set List (11 min): Betrokkenen praten over de choreografie en muziek in de film, waarbij alle nummers de revue passeren.

Voorproefjes op andere uitgaven van Sony.

BD-Live
Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler nodig met internetverbinding. Na selecteren van de BD-Live optie krijg je, na enige tijd wachten, een menu te zien met aanvullend materiaal. In dit geval gaat het enkel om algemeen promomateriaal van allerlei Sony titels.

Movie-IQ
Middels deze optie, te vinden in het “play movie”-submenu, kun je tijdens de film allerlei (Engelstalige) trivia lezen. Bijvoorbeeld welke muziek in de betreffende scène wordt gespeeld, welke acteurs er op het scherm te zien zijn en andere feiten en weetjes. De info wordt opgehaald via internet, dus je hebt voor deze extra eveneens een Profile 2.0 BD-speler met internet nodig.

In Burlesque zie je hoe serveerster Ali naar de grote stad afreist, om daar haar droom na te jagen om zangeres/danseres te worden. Ze krijgt uiteindelijk een kans in de club “Burlesque”, die gerund wordt door de strenge Tess. Christina Aguilera zet als Ali een aardige rol neer. Datzelfde geldt minder voor Cher, die de emotie (en het uiterlijk) van een wassen beeld heeft. Bovendien is het verhaal enorm cliché en is ook het visuele aspect minder spetterend dan verwacht. De BD-uitgave van Burlesque heeft uitstekend geluid, maar op beeldgebied ontbreekt het “HD-gevoel”. Dat is echter vooral een gevolg van stijlkeuzes van de regisseur, en niet iets wat de transfer aan te rekenen valt. Die geeft de beoogde stijl namelijk zonder grote problemen weer. Qua extra’s is de uitgave acceptabel, waarmee het op technisch vlak een net verzorgde schijf is.