No et moi

Laurens van der Molen
03-05-2011

8

No et moi (DVD)

Lou Bertignac (Nina Rodriguez) is een hoogbegaafd, dertienjarig meisje. Ze heeft twee klassen overgeslagen en zit dus met oudere kinderen in de klas, met wie ze weinig aansluiting heeft. Voor een spreekbeurt besluit ze het negentienjarige, dakloze meisje Nora (Julie-Marie Parmentier) te interviewen. Nora wordt het liefst No genoemd. Er ontstaat een speciale vriendschap tussen de twee en Lou besluit om aan haar ouders te vragen of Nora bij hen mag komen wonen. Dit mag, op voorwaarde dat ze, zolang ze bij hen woont, geen drank en drugs gebruikt. Lou raakt bevriend met haar oudere klasgenoot Lucas (Antonin Chalon), die op zichzelf woont. Zijn huis is de ideale basis voor de drie om te ontsnappen aan de “echte” wereld.

No et moi, No en ik, is gebaseerd op het gelijknamige boek van Delphine de Vigans. Deze jeugdroman heeft zeer lovende kritieken gekregen en ook de film is goed ontvangen. De Franse film is geregisseerd door Zabou Breitman. Breitman zet een prachtig verhaal neer over een jong meisje dat graag iets wil doen aan al het onrecht in de wereld, maar misschien nog iets te jong is om te overzien wat hier allemaal voor nodig is. De film bevat verschillende thema’s en weeft deze moeiteloos samen tot één mooi verhaal. Lou wordt gespeeld door Nina Rodriguez. Ze doet dit erg goed en is ondanks haar leeftijd de ster van de film. Julie-Marie Parmentier, die Nora speelt, zet haar rol ook goed neer, maar is af en toe een tikkeltje overdreven. De ouders van Lou worden gespeeld door Bernard Campan en door Zabou Breitman zelf. Breitman zet de moeder goed neer en kan naast regisseren duidelijk ook acteren. De laatste belangrijke acteur in de film is Antonin Chalon, die Lucas speelt. Lucas is een erg belangrijk karakter in de film. Lou is duidelijk verliefd op hem, en hij is voor haar een belangrijke connectie met de rest van de wereld. Hij woont op zichzelf, omdat zijn vader in Brazilië werkt en zijn moeder hertrouwd is. Lucas “past” nu op het huis, terwijl hij zijn school probeert af te maken. Lou vraagt hem om hulp om er voor te zorgen dat No er goed uitziet voor de eerste ontmoeting met Lou’s ouders. Hierdoor ontstaat er een band tussen de drie. De sfeer speelt een belangrijke rol in de film en Parijs is de perfecte stad om het verhaal te laten afspelen. Breitman zorgt voor een duidelijk contrast tussen het leven van Lou in haar veilige huis en dat van No op straat en brengt dit prachtig in beeld. De beelden van het treinstation tegenover die van de school. De rijen voor het soepdepot tegenover de gezellige en warme restaurants. Het geeft het verschil tussen de twee meisjes perfect weer. No et moi is een prachtige film, die een mooi en realistisch beeld geeft van het leven op straat. Een absolute aanrader voor mensen die houden van een mooie, ingetogen film en die de Franse taal geen probleem vinden.

Jaar: 2010
Speelduur: 98 min
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019005412

Het beeld wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. No et moi is met een 35mm camera opgenomen. De kwaliteit is goed. Soms treden er lichte edge enhancement en macro blocking op, met name in de wijdere shots is dit af en toe zichtbaar. Gelukkig zijn beide erg licht en daarom niet echt storend. De film bevat weinig donkere scènes, maar de paar die de film bevat, hebben een goed schaduwdetail en het zwartniveau is goed. De meeste scènes in de film spelen zich overdag of in goed verlichte ruimtes af. Deze beelden hebben mooie volle kleuren. Het contrast is goed en het beeld is mooi helder. Filmgrain is slechts licht aanwezig en nergens storend. De film is verdeeld in dertien hoofdstukken en de Nederlandse ondertiteling staat onderin beeld en is duidelijk te lezen.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) audiospoor in de Franse, oorspronkelijke taal. Dit is van een uitstekende kwaliteit. No et moi is een ingetogen film met weinig tot geen special effects. Het geluid is over het algemeen dan ook erg rustig. De dialogen zijn goed te volgen door de centerspeaker. De overige vier speakers worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Deze zijn vooral in scènes in de stad, in cafés en op het station een waardevolle toevoeging aan de sfeer. De subwoofer heeft voor het grootste deel van de film weinig te doen, maar bij de muziek zorgt hij wel voor een lekkere bas. De muziek komt behalve van de soundtrack ook van Lucas, die tijdens de film verschillende nummers (mee)drumt. De film heeft een heerlijke soundtrack, die goed bijdraagt aan de sfeer van de film. De nummers zijn goed gekozen bij de verschillende situaties waarin de karakters zich bevinden.

No et moi bevat helaas geen extra’s. De DVD start op met een interactief menu met achtergrondgeluid. Dit menu wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en Dolby Digital 2.0-geluid. In het menu kan worden gekozen voor het starten van de film of het bekijken van promotietrailers van uitgever Lumière.

Lou Bertignac is een hoogbegaafd, dertienjarig meisje. Voor een spreekbeurt besluit ze het negentienjarige, dakloze meisje Nora te interviewen. Er ontstaat een speciale vriendschap tussen de twee meisjes. No et moi is een prachtige, ingetogen film, die een mooi en realistisch beeld geeft van het leven op straat. De hoofdrol van Lou wordt erg goed vertolkt door Nina Rodriguez, die de film ondanks haar jonge leeftijd op haar schouders draagt. De andere acteurs doen het ook goed. No et moi is de verfilming van de gelijknamige jeugdroman van Delphine de Vigans en weet de sfeer van het boek erg goed over te brengen naar film. De DVD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat helaas geen extra’s. No et moi is een aanrader voor iedereen die houdt van een mooie, ingetogen film en de Franse taal geen probleem vindt.