Verdict Revised - Seizoen 1

Laurens van der Molen
26-05-2011

8

Verdict Revised - Seizoen 1 (DVD)

De advocaat Markus Haglund (Mikael Persbrandt) drinkt behoorlijk en is een echte womanizer. Hij woont al jaren in een groot huis van de universiteit, maar geeft de laatste tijd geen les meer. Als hij in de woning wil blijven wonen, zal hij hier weer mee moeten beginnen. Hij doet dit door zich met een klein team studenten over verschillende rechtszaken te buigen, waarvan wordt betwijfeld of degene die vast zit wel de dader is. De studenten bestaan uit drie advocaten in opleiding en een ex-politieagent die hierin niet zijn passie vond en nu ook advocaat wil worden. Haglund doet er samen met zijn team alles aan om onschuldige mensen vrij te krijgen, zelfs als dit betekent dat ze hiervoor de wet moeten overtreden.

Verdict Revised is de nieuwste Scandinavische thrillerserie uitgegeven door Lumière. De serie is gemaakt in 2008 en naast dit eerste seizoen is er ook nog een tweede seizoen gemaakt. Het eerste seizoen bestaat uit 12 afleveringen van ongeveer 43 minuten. Ze zijn verdeeld over vier discs. De uitzendingen behandelen allemaal losse zaken, maar er is daarnaast ook een doorlopend verhaal. Dit richt zich vooral op Haglund en zijn team. Hoewel de zaken leuk zijn om te bekijken, zijn de onderlinge relaties en de achtergronden van het team de hoofdreden om door te kijken. In de hoofdrol zien we Mikael Persbrandt, bekend van de serie Beck, waarin hij Gunvald Larsson speelde. Net als in die serie schittert hij hier. Markus Haglund is een geweldig personage. Hij is af en toe wel erg cynisch en drinkt misschien iets te veel, maar hij heeft hij zijn hart wel op de goede plaats. Het personage van Markus wordt tijdens het seizoen aardig uitgediept. Ook de achtergrond van de studenten van Markus wordt goed uitgewerkt. Zo is er het karakter Fia, gespeeld door Sofia Ledarp. Fia’s vader zit vast en het team buigt zich over zijn zaak. Ook het andere vrouwelijke teamlid, Anna (Helena af Sandeberg), heeft haar eigen geheimen. De twee mannelijke studenten, de ex-agent Roger en de advocaat in spe Belal, worden gespeeld door Leonard Terfelt en Francisco Sobrado. Alle vier studenten zetten hun rol net als Persbrandt perfect neer, waardoor het een plezier is om naar de serie te kijken. De meeste Scandinavische series bestaan uit afleveringen van anderhalf uur. Hierdoor kan een zaak uitgebreid worden behandeld en voelt het over het algemeen niet gehaast aan. Verdict Revised heeft men gekozen voor afleveringen van 43 minuten. Hierdoor voelt het af en toe wel een beetje gehaast aan en komt de oplossing iets te makkelijk. Vooral in de eerste aflevering is dit het geval, maar gelukkig komt hierna ook het doorlopende verhaal op gang en zorgen de goed uitgewerkte personages ervoor dat je door blijft kijken. Het eerste seizoen eindigt met een ijzersterke, spannende aflevering, die het eerste seizoen mooi afrond. Lumière heeft nog niet bekend gemaakt wanneer het tweede seizoen wordt uitgegeven, maar kijkend naar hun catalogus, lijkt mij de kans dat ze het gaan doen groot. Liefhebbers van Scandinavische thrillers kunnen deze box met een gerust hart kopen, want Verdict Revised is opnieuw een erg sterke thrillerserie uit Scandinavië.

Genre: Televisie, Thriller
Speelduur: 520 min
Verpakking: Boxset (Keepcase)
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019005566

Het beeld wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is, zeker voor een tv-serie, uitstekend. De serie bevat wat lichte filmgrain en in sommige drukke shots wil er wel eens een compressiefoutje opduiken. Ook is de serie niet helemaal vrij van edge enhancement en zorgt de uitbundige kledingkeuze van Marcus weleens voor een Moiré-effect. Gelukkig storen deze dingen nauwelijks. Verder bevat het beeld geen fouten. De kleuren zijn goed verzadigd en op het contrast, schaduwdetail en zwartniveau valt ook niets aan te merken. Het landschap van Zweden wordt prachtig in beeld gebracht. De optionele Nederlandse ondertiteling wordt onderin beeld weergeven en is duidelijk te lezen.

Verdict Revised heeft een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Zweeds audiospoor. Dit is van een uitstekende kwaliteit. De serie bestaat voor een groot deel uit dialogen en deze komen duidelijk door de centerspeaker binnen. De andere speakers zorgen voor een ruimtelijke sfeer door de verschillende achtergrondgeluiden ten gehore te brengen. Zeker in het ruime huis van Marcus worden de verschillende speakers erg goed gebruikt. De subwoofer wordt weinig gebruikt, maar tijdens de muziek en vooral tijdens de geweldige introtune, zorgt hij voor een prettige bas. Ook in de actiescènes die de serie bevat zijn de subwoofer en de voor- en achterspeakers actief. Dit gaat echter nooit ten koste van de dialogen.

De DVD-uitgave van het eerste seizoen van Verdict Revised heeft helaas behalve een aantal promotietrailers van Lumière geen extra’s. Vanuit een interactief menu, weergegeven in 1.78:1, kan worden gekozen om alle episodes achter elkaar af te spelen, of om de episodes per stuk af te spelen. Terwijl er nagedacht wordt over deze keuze, wordt de introtune van de serie op de achtergrond afgespeeld.

In het eerste seizoen van Verdict Revised volgen we Markus Haglund en zijn team van studenten, terwijl ze proberen voor mensen die ten onrechte veroordeeld zijn een nieuw proces te regelen. Lumière voegt met Verdict Revised opnieuw een erg sterke Scandinavische thrillerserie serie aan de catalogus toe. De acteurs doen het stuk voor stuk erg goed en met name de onderlinge relaties zorgen ervoor dat je de serie door wilt blijven kijken. DVD-uitgave van de serie is erg goed. Zowel beeld als geluid zijn namelijk van een uitstekende kwaliteit. Helaas heeft de serie geen extra’s. Liefhebbers van andere Scandinavische thrillers kunnen deze box met een gerust hart kopen, want Verdict Revised is opnieuw een erg sterke thrillerserie uit Scandinavië.