Biutiful

25-06-2011

7.8

Biutiful (DVD)

Uxbal (Javier Bardem) is gescheiden van zijn manisch depressieve vrouw Marambra (Maricel Álvarez) en woont samen met zijn twee kinderen in Barcelona. Hij leeft van handeltjes in illegalen voor een Chinees naaiatelier en zorgt dat illegale Afrikanen nepartikelen kunnen verkopen op straat. Uxbal heeft de gave om te praten met overledenen en ook dat brengt wat geld in het laatje. Het is niet veel wat hij verdient, maar hij kan zich een klein appartementje veroorloven in een achterbuurt van de stad. Zijn leven verandert volledig als hij te horen krijgt dat hij ongeneeslijk ziek is. Hij is bang voor de dood en wil dit leven helemaal niet verlaten. Hij durft aan bijna niemand te vertellen dat hij ziek is, maar doet ondertussen wel zijn uiterste best om alles zo goed mogelijk achter te laten voor zijn kinderen. Dat is in zijn situatie nog helemaal niet zo eenvoudig.

De Mexicaanse regisseur Alejandro González Iñárritu staat bekend om zijn zeer intense persoonlijke drama's. In 2000 kwam zijn indrukwekkende debuut Amores Perros, gevolgd door 21 Grams in 2003 en Babel in 2006. Elk van deze films ontving zeer lovende kritieken en vele prijzen, waaronder verscheidene Oscarnominaties. De scriptschrijver van deze drie films, Guillermo Arriaga, weigerde na een ruzie met Iñárritu aan verdere producties van de regisseur mee te werken. Nu, 2011, komt Iñárritu met een door hem zelf geschreven en geregisseerde film; Biutiful. Zoals de eerdere films van de Mexicaanse regisseur is deze film multi-interpretabel, die van een kijker eist zeer goed op te letten wat er op het scherm voorbij komt en vooral zijn/haar eigen mening te vormen. Zelf zie ik de film als het verhaal van een man die door zijn aanstaande dood gedwongen wordt te beseffen wat hij al die jaren verkeerd doet. Hoe kan hij alles goed maken zodat hij zonder schuld, schaamte en spoken in zijn hoofd de weg naar de andere wereld kan inslaan? Wat kan je in zo'n situatie nog betekenen voor je kinderen? Hiernaast is Biutiful voor mij één grote overpeinzing over liefde, verlossing en voornamelijk de dood. Niet echt lichte kost voor een gezellige popcorn-avond, maar zeker z'n bijna tweeënhalf uur waard. Dat je echt in de film gezogen wordt, komt voor een deel door de sublieme regie van Iñárritu met zijn bekende handheld camerawerk om de film zo realistisch mogelijk te maken. De scène waarin er jacht wordt gemaakt op Afrikaanse straatverkopers deed mij gelijk denken aan de gevechtscènes uit Kubricks Dr. Strangelove. Biutiful is een subtiel cinematografisch meesterwerkje. De hele film lang zal je je blijven verbazen en je ogen uitkijken hoe secuur er nagedacht is over elk beeld. Keer op keer zal je weer nieuwe dingen ontdekken, iets wat de film tot een echte aanrader maakt. Wat Biutiful echt het kijken waard maakt, is de cast. De bijrollen worden allemaal goed vertolkt, maar alle schijnwerpers staan toch op Javier Bardem (No Country For Old Men, Eat Pray Love, Love in the Time of Cholera, Mar Adentro). Hoe deze man zijn ziel weet bloot te leggen is simpelweg briljant en zeker de Oscarnominatie waard die hij voor deze rol ontving. De twee kinderen, Hanaa Bouchaib als Uxbals dochter Ana en Guillermo Estrella als zijn zoon Mateo, spelen ook zeer bijzondere rollen. Ondanks hun jonge leeftijd weten ze heel geloofwaardig te spelen en komen heel natuurlijk over. Daarnaast weet ook Maricel Álvarez te overtuigen als Uxbals manisch depressieve ex-vrouw. Concluderend is Biutiful een zeer aantrekkelijke en mooie film, die voor een zeer intense filmbeleving zorgt. Ben je in een bui voor een best zware, ontroerende, maar vooral erg mooie film? Dan is dit een goede keuze.

Biutiful is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave. De BD-recensie van de film is hier te vinden.

Jaar: 2010
Speelduur: 142 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 9716777934760

• Behind Biutiful: Director's Flip notes
  • Javier Bardem Interview
  • Maricel Álvarez Interview
  • Eduard Fernandez Interview
  • Biutiful Crew

Biutiful kent origineel twee beeldformaten. Het begint in 1.85:1 beeldformaat en gaat halverwege de film over in 2.35:1 beeldformaat. Dit is een bewuste keuze van Iñárritu en cameraman Rodrigo Prieto. Het bredere beeld is gekozen om, op het moment dat Uxbal op een keerpunt in zijn leven komt, hem letterlijk een wijdere blik op het leven te geven. Helaas is deze keuze niet overgenomen in de beeldtransfer. Op de disc is alleen een 1.78:1 beeldformaat zichtbaar. Bij de aangepaste beelden is pan & scan toegepast, waardoor je een stuk beeld aan de zijkanten mist. Een erg jammerlijke fout. Op de hoes staat overigens foutief een 1.85:1 beeldformaat genoemd.

Om de film zo realistisch mogelijk te laten zijn, is er bij deze film voor gekozen om zo veel mogelijk gebruik te maken van natuurlijk licht. Hierdoor lijken sommige scènes iets te donker of juist flets. Gedurende de gehele film is er vaak grain te bespeuren. Aangezien dit allemaal de stijl van de film betreft, kan dit niet echt gezien worden als negatieve zaken. Alle beelden beschikken over een erg goed contrast en mooie, goed verzadigde kleuren. Verwacht echter niet te veel van deze kleuren; het merendeel van Biutiful is erg grauw. Deze overdachte beelden dragen goed bij aan de grimmige sfeer van de film zelf. Een extra schande dus dat het beeldformaat zomaar gewijzigd is. Biutiful is alleen te bekijken met Nederlandstalige ondertiteling, die duidelijk gecentreerd is en geen spelfouten kent.

Op deze DVD-uitgave is Biutiful enkel te bekijken met een Spaanstalige Dolby Digital 5.1-geluidstrack (448 kb/s). In veel van de dialogen wordt er gefluisterd of zijn de gesprekken erg snel. Hierdoor is het vaak opletten geblazen om niets te missen. Qua geluid is de film erg sfeervol en wordt er goed gebruik gemaakt van de surroundkanalen om de ervaring van de film zo persoonlijk mogelijk te maken. Zo zit er op het einde van de film een scène waarin Uxbal zijn dochter Ana omhelst. Daarbij hoor je het kraken van de zendermicrofoons met daarna de hartslag van Uxbal. Normaal gesproken wordt dat weggehaald, omdat het je bewust maakt van de techniek. Maar Iñárritu heeft het juist extra versterkt en gebruikt om het gevoel van Uxbal voor zijn dochter te versterken. Je hebt door het goede gebruik van geluid echt het gevoel dat je de film meebeleeft, wat mooi past bij het erg persoonlijke karakter van Biutiful. Zelfs de muziek draagt op een vrij unieke manier mee aan het verhaal, omdat het met het karakter van Javier Bardem meeverandert. Kortom, mooi werk afgeleverd.

Deze DVD-uitgave heeft een geanimeerd menu met achtergrondgeluid. Na enkele promotietrailers kom je in het hoofdmenu terecht, waar er gekozen kan worden uit de twaalf hoofdstukken op de disc, of de film gelijk afgespeeld kan worden. Ook kan hier de Nederlandse ondertiteling in- en uitgeschakeld worden. Via dit menu zijn tevens de verscheidene extra's op deze DVD-uitgave te selecteren. Ze zijn alleen voorzien van (niet uitschakelbare) Engelse ondertiteling. De trailer die volgens de hoes op de DVD zou moeten staan, is afwezig.

Behind Biutiful: Director's Flip notes (22 min)
Een soort privédagboek van regisseur Iñárritu. Hij vertelt zijn visie, zijn gedachten over de opnames. We zien beelden van de set, hoe scènes zijn opgenomen en wat de motieven zijn van Iñárritu om een bepaalde scène te filmen. Op zich niet zo heel opzienbarend, maar het korte stukje over actrice Diaryatou Daff is wel bijzonder.

Javier Bardem Interview (3 min)
Een kort interview met Bardem, waarin hij in het kort uitlegt waar de film over gaat en wat zijn karakter voorstelt.

Maricel Álvarez Interview (2½ min)
Álvarez praat over haar karakter en hoe dat in relatie staat tot dat van Uxbal. Ook vertelt ze hoe de samenwerking was met Bardem en regisseur Iñárritu.

Eduard Fernández Interview (2½ min)
Fernández speelt Tito, de broer van Uxbal. Ook hij vertelt over zijn karakter en hoe het was om samen te werken met Bardem en Iñárritu.

Biutiful Crew (4 min)
Hier wordt, onder begeleiding van een muzieknummer, de crew voorgesteld.

Uxbal woont in Barcelona met zijn twee kinderen. Hij ronselt illegale Chinese werknemers voor een naaiatelier en zorgt voor derderangs artikelen voor Afrikaanse straatverkopers. Als hij hoort dat hij ernstig ziek is doet hij er alles aan om alles zo goed mogelijk voor zijn kinderen achter te laten. Biutiful is een erg aangrijpende en bij vlagen poëtische film met geweldige acteerprestaties, vooral Javier Bardem die de hoofdrol vertolkt. Een film die bij meerdere kijkbeurten steeds meer prijsgeeft, maar ook voldoende ruimte geeft voor eigen invulling. Qua geluid en beeld steekt deze DVD-uitgave goed in elkaar, afgezien dat er jammer genoeg aan het originele beeldformaat is gesleuteld. Voor de extra's is de film niet het aanschaffen waard. De overpeinzingen van regisseur Iñárritu zijn wel interessant, maar de interviews zijn te kort om echt diepgang te hebben. Biutiful zelf is het zeker de moeite waard te bekijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.