Schemer

27-06-2011

7.5

Schemer (Blu-ray)

Zes middelbare scholieren trekken in hun vrije tijd veel met elkaar op, ze gaan samen uit, bellen veel en komen veel bij elkaar over de vloer. De groep bestaat uit twee stellen en de vrijgezellen Jessie (Gaite Jansen) en Mick (Robert Hoog). De onderlinge relaties zorgen ervoor dat de rest van de groep zich tegen Jessie keert. Jessie heeft het zelf niet echt door, maar de groep begint steeds meer een hekel aan haar te krijgen. De meisjes zijn jaloers op haar, want hun vriendjes tonen wel erg veel interesse in haar en de jongens weten niet hoe ze met hun gevoelens voor haar om moeten gaan. Het is op een gegeven moment zelfs zo erg, dat ze op het idee komen om Jessie te vermoorden.

Schemer is losjes gebaseerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradaric uit 2003. De film vertelt het verhaal door de ogen van de zes vrienden en geeft op deze manier een kijkje in het hoofd van de verschillende tieners. Langzaam maar zeker krijg je hierdoor het complete beeld te zien over wat er nou eigenlijk echt is gebeurd. Uiteraard is dit slechts een interpretatie van de regisseur, in het echt wijken de gebeurtenissen iets van de film af. De film opent met de vondst van een lijk en springt daarna terug in de tijd om te laten zien hoe het zo ver heeft kunnen komen. Vervolgens worden de verschillende karakters rustig aan de kijker voorgesteld en worden hun onderlinge relaties duidelijk gemaakt. De irritaties die de jongeren over Jessie voelen, worden steeds duidelijker en met name de moord op Jessie maakt echt diepe indruk. Helaas zakt de film daarna een beetje in en eindigt de film naar mijn mening iets te vroeg. Regisseur Hanro Smitsman maakte eerder de televisiefilms Skin en De Punt, maar Schemer is zijn eerste bioscoopfilm. Helaas kreeg de regisseur meteen een tegenslag, want Pathé besloot op het laatste moment om de film te schrappen uit de programmering. Dit omdat er volgens Pathé te veel goede films uit kwamen die periode. Schemer was wel te zien in verschillende filmhuizen, maar het grote publiek werd helaas niet bereikt. Dit is naar mijn mening erg jammer, want Schemer doet zeker niet onder voor andere Nederlandse films die de laatste jaren uit zijn gekomen. De film is dan ook terecht gekozen tot beste film van het NFF door jongeren. De jonge cast maakt indruk en met name Gaite Jansen zet haar rol echt geweldig neer. De rest van de vriendengroep, bestaande uit: Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Roos Netjes, Robert Hoog, Gerson Oratmangoen en Melody Klaver, zet zijn rol ook goed neer. De karakters verschillen allemaal erg van elkaar en de acteurs beelden hun onzekerheden erg goed uit. De boodschap van de film is dat iedereen een moord zou kunnen plegen in een bepaalde situatie. Ook in de interviews met de acteurs komt dit terug. Iedereen snapt heel goed hoe het zover heeft kunnen komen en waarom de karakters het hebben gedaan. Schemer is een indrukwekkende film met een jonge cast, en doet niet onder voor andere goede Nederlandse films van de laatste jaren.

Schemer is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave, de bespreking van de DVD lees je elders op de site.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2010
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Nederlands, Engels
EAN: 5051888072547

• B-roll
  • Muziekvideo's
  • Making Of (korte versie)
  • Making Of (lange versie)

De Blu-ray Disc uitgave van Schemer heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: deze digitaal opgenomen film ziet er in HD prima uit! Zo heeft de transfer een goede scherpte en detaillering, en zien ook de kleuren er goed uit. Met betrekking tot de kleuren valt wel op dat de verzadiging naar beneden is geschroefd, mede waardoor het beeld een koele tint krijgt, maar dat is vermoedelijk een bewuste keus. Of dit ook geldt voor de iets te hoge helderheid – die resulteert in een licht mistige waas over het beeld – durven we niet te zeggen. Echt storend is dit overigens niet. Een pluspunt van de transfer is dat opvallende artefacting meestal compleet afwezig is. Uitzondering zijn een handjevol donkere scènes, waarin een soort streperig filter over het beeld lijkt te liggen. Zie bijvoorbeeld het zesde screenshot. Wellicht wordt dit verschijnsel veroorzaakt door de gebruikte opnametechnieken of nabewerking. Hoe dan ook, echt mooi is het niet. Gelukkig zijn deze momenten op één hand te tellen. Al met al kunnen we zoals gezegd spreken van een prima transfer, die daarom een dikke voldoende verdient.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De BD-uitgave van Schemer heeft twee Nederlandse audiotracks, de ene in het lossless DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (24bit/48kHz), de (overbodige) andere in Dolby Digital 2.0-formaat (192kbit/s). Voor de recensie beluisterden we het lossless geluid. Het zal geen verrassing zijn dat het bij Schemer vooral om dialogen draait. Deze klinken helder en zijn altijd prima verstaanbaar, ook tijdens luidere scènes zoals die op de kermis of in de disco. Meestal komt de spraak uit het midden, maar sporadisch ook uit een van de overige luidsprekers (wanneer dat past bij de positie van de spreker). Dat klinkt prima. Qua surroundgebruik eveneens geen klachten. Dit is natuurlijk geen film die bol staat van de rondrazende geluidseffecten, maar desondanks zorgen de achterluidsprekers met behulp van omgevingsgeluiden en muziek regelmatig voor een aangename ruimtelijkheid. Het LFE-kanaal heeft zoals verwacht niet zoveel te doen, en komt voornamelijk bij de eerder genoemde kermis- en disco-scènes aan bod. Samengevat is dit een vrij ingetogen, goed klinkende track, waar weinig op aan te merken valt.

In het (popup-)menu van de BD-uitgave van Schemer is een bescheiden aantal extra's te vinden. De DVD-versie moet het doen met enkel een korte Making Of en trailer, maar op de BD-uitgave is meer aanvullend materiaal te vinden. De extra's hebben een resolutie van 1080p en DD 2.0-geluid.

Making Of - Lange Versie (24 min)
Een redelijk uitgebreide Making Of, waarin de betrokkenen vertellen over het verhaal, de personages en de opnames. Daarnaast krijg je een blik achter de schermen en kijk je mee bij de opnames en de voorbereidingen daarop. Een aardige extra voor ieder die benieuwd is naar de totstandkoming van de film.

Making Of - Korte Versie (3 min)
Een zeer korte variant van de Making Of, waarin de regisseur en een aantal acteurs aan het woord komen. Nauwelijks interessant en bovendien overbodig, aangezien ook de lange versie op de BD te vinden is.

Trailer
Dit is de trailer van de film. Een goede trailer, die een goed beeld van de film geeft.

Muziek Video: Dead Wrong
Een videoclip van het nummer “Dead Wrong” van de Amsterdamse band Bob Billy.

Muziek Video: Donkere Wolken
Nog een videoclip, van het nummer “Donkere Wolken” van Joelito Cortez.

B-roll (5 min)
In deze extra kijk je over de schouder mee bij de opnames van enkele scènes. Zoals gebruikelijk bij een B-roll is daarbij geen aanvullend commentaar aanwezig.

In 2003 werd Nederland opgeschrikt door de moord op de Nijmeegse Maja Braderic. In 2010 maakte filmmaker Hanro Smitsman de film Schemer naar aanleiding van deze moord. Zes middelbare scholieren trekken in hun vrije tijd veel met elkaar op. De onderlinge relaties zorgen ervoor dat de rest van de groep zich tegen Jessie keert. Het is op een gegeven moment zelfs zo erg, dat ze op het idee komen om Jessie te vermoorden. De cast van Schemer bestaat uit jonge acteurs, die het stuk voor stuk erg goed doen. Ook de film zelf maakt diepe indruk en zet aan het denken. De BD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Qua extra's is vooral de Making Of interessant. Schemer is een aanrader voor liefhebbers van Nederlandse films. De film doet namelijk absoluut niet onder voor andere succesvolle Nederlandse films van de afgelopen jaren.