Mad Men - Seizoen 4

01-07-2011

8.5

Mad Men - Seizoen 4 (Blu-ray)

Toen duidelijk werd dat reclamebureau Sterling Cooper verkocht zou worden aan de concurrent, besloten creatief directeur Don Draper (Jon Hamm) en enkele van zijn collega's om het heft in eigen handen te nemen. En dus richt Don samen met collega's Roger Sterling (John Slattery), Bert Cooper (Robert Morse), Lane Pryce (Jared Harris) en Pete Campbell (Vincent Kartheiser) een nieuw bureau op, Sterling Cooper Draper Pryce. Inmiddels is het 1964 en is het bedrijf hard bezig om klanten te contracteren en zich staande te houden binnen de bikkelharde reclamewereld. Alsof dat nog niet lastig genoeg is, moet Don ook nog zijn mislukte huwelijk met Betty (January Jones) zien te verwerken. Maar ook de overige medewerkers hebben zo hun problemen. Zo heeft Peggy Olson (Elisabeth Moss) ondertussen carrière gemaakt, maar het harde werk gaat wel ten koste van haar privéleven. En directiesecretaresse Joan (Christina Hendricks) krijgt te maken met het nog altijd heersende seksisme binnen het bedrijf. Zullen de persoonlijke problemen het succes van het bedrijf in de weg staan?

Aan het einde van het derde seizoen van Mad Men, de succesvolle TV-serie die zich afspeelt in de jaren '60 rond een Amerikaans reclamebureau, besloten reclameman Don Draper en enkele van zijn collega's om een eigen, concurrerend bureau op te zetten. Het maakte je als kijker erg nieuwsgierig naar het vierde seizoen. Het opzetten en draaiend krijgen van een nieuw bedrijf - beginnend vanuit een hotelkamer - zou immers vast allerlei problemen, conflicten en uitdagingen met zich meebrengen. Het is dan ook best jammer dat het vierde seizoen direct een sprongetje in de tijd maakt. Als het seizoen begint hebben Don en de zijnen al een kantoorpand betrokken en is hun bedrijf, Sterling Cooper Draper Pryce, een heel eind up-and-running. Van de stappen die hiervoor nodig waren krijg je niks te zien. En dat voelt aan als een gemiste kans. Bovendien merk je lange tijd, afgezien van een nieuw decor, weinig van de - toch wel ingrijpende - keus van Draper om een nieuw bedrijf te starten. Weliswaar wordt af en toe ingegaan op het feit dat ze het financieel nog niet al te breed hebben en moeten knokken voor hun klanten, maar het duurt erg lang (tot de laatste paar afleveringen van het seizoen) voor daar echt iets mee wordt gedaan. Wat dat betreft had het verhaal zich evengoed nog bij het oude Sterling Cooper af kunnen spelen. Waarmee niet gezegd is dat het vierde seizoen niet de moeite waard is. Want dat er in essentie weinig in de opzet is veranderd betekent wel dat de liefhebbers precies krijgen wat ze verwachten: hoogstaand drama in de inmiddels vertrouwde setting. Zoals gebruikelijk ligt de nadruk van het verhaal op Don Draper: deze keer komen we weer wat meer te weten zijn verleden, bijvoorbeeld hoe hij in de reclamewereld terechtkwam, en zie je hoe hij omgaat met het mislukken van zijn huwelijk. Op prima wijze wordt duidelijk gemaakt dat Don naast de harde zakelijke kant ook een meer menselijke kant heeft. Klein minpuntje is dat het subplot rond de persoonsverwisseling, dat ook in de voorgaande seizoenen al voorbij kwam, inmiddels wel wat uitgekauwd is. Maar dat doet weinig af aan de hoge kwaliteit van de (overige) verhaallijnen. Daarin maken ook personages als Peggy Olson en Pete Campbell een duidelijke ontwikkeling door. Vooral Peggy krijgt veel diepgang in dit seizoen, waarbij men tevens haar speciale relatie met Don uitdiept. Maar ook diverse andere personages passeren de revue met hun eigen problemen, zoals oppersecretaresse Joan, mede-eigenaars Pryce en Sterling en ex-vrouw Betty en haar nieuwe liefde. Het is echter niet alleen zwaarmoedig drama wat de klok slaat. Net als bij de voorgaande seizoenen is er ook ruimte voor enige luchtigheid, deze keer onder meer in de vorm van Dons bijna bejaarde secretaresse. Op de overige fronten doet het vierde seizoen niet onder voor de voorgaande seizoenen. Sets en kostuums zien er wederom prima uit, en het acteerwerk is zonder uitzondering uitstekend. Het tempo lijkt zelfs een tikje hoger te liggen dan voorheen, wat positief is voor iedereen die wat moeite had met het trage verloop van de serie. Dus ondanks dat het vierde seizoen niet de richting inslaat waar men aan het eind van het derde seizoen op aanstuurde, is het toch weer verplichte kost voor fans van de serie.

Het vierde seizoen van Mad Men, bestaande uit dertien afleveringen, is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave, die drie schijfjes bevat.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2010
Speelduur: 617 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777932001

• Marketing the Mustang: An American Classic
  • 1964 Presidential Campaign
  • How to Succeed in Business Draper Style
  • Divorce: Circa 1960’s

De dertien afleveringen van het vierde seizoen van Mad Men hebben op Blu-ray Disc de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit drie 50GB dubbellaags discs. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Het HD-beeld van het vierde seizoen van Mad Men ziet er, net als de voorgaande seizoenen op BD, overwegend goed uit, met een nette (maar geen overweldigende) scherpte en voldoende detail. De kleurweergave is dik in orde. Niet dat de zestigerjaren-setting bol staat van fel kleurgebruik - grijze pakken voeren nog steeds de boventoon - maar dat de transfer geen problemen heeft met felle kleuren blijkt bijvoorbeeld bij Dons uitstapje naar Californië. Daar spat onder meer het felle blauw van het zwembad letterlijk en figuurlijk van het scherm af. Wat schaduwdetail en zwartniveau betreft is het beeld eveneens prima. Een lichte hoeveelheid grain geeft het geheel bovendien een mooi filmisch tintje, wat prima bij de sfeer past. Minpuntjes zijn er in de vorm van overmatige edge enhancement en wat minimale compressieartefacting. Perfect is de transfer dus niet, maar de prestaties zijn zonder twijfel goed genoeg voor een dikke voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Mad Men is een echte praatserie, ook in het vierde seizoen, dus dat de nadruk van het op BD aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-geluid (16kbit/48kHz) op de dialogen ligt is niet vreemd. Spraak wordt altijd prima verstaanbaar ten gehore gebracht en klinkt mooi helder. Het geluidsontwerp is verder vergelijkbaar met dat van de voorgaande seizoenen. Dat wil zeggen dat het overige geluid vooral bestaat uit (meestal subtiele) omgevingsgeluiden, die met een nette ruimtelijkheid uit de vijf hoofdkanalen komen. Af en toe, bijvoorbeeld bij de aan- en aftiteling, wordt er muziek gebruikt. Ook die klinkt prima, met voldoende detaillering en dynamiek. Het LFE-kanaal heeft niet veel te doen, maar dat zal geen verrassing zijn. Ruis en gekraak zijn zoals verwacht niet aanwezig. De conclusie mag duidelijk zijn: net als bij de voorgaande seizoenen op BD biedt ook dit vierde seizoen een spraakgerichte, beheerste audiobeleving waar weinig op aan te merken valt.

Verspreid over de drie schijfjes van de BD-uitgave van seizoen 4 van Mad Men vind je diverse extra’s. Net als bij de voorgaande seizoenen ligt de nadruk op achtergrondinfo over de zestiger jaren, verwacht dus geen extra’s over het maken van de serie. Op de Amerikaanse uitgave zijn daarnaast verschillende commentaartracks te vinden, maar die ontbreken op de in Nederland verkrijgbare uitgave. De extra’s hebben een resolutie van 1080p en DD 2.0-geluid. Ze zijn allemaal Nederlands ondertiteld.

Marketing the Mustang: An American Classic (Disc1, 26 min)
De Mustang was in de jaren ’60 een mateloos populaire auto. In deze extra gaan liefhebbers en experts in op de geschiedenis van deze auto, wat deze zo populair maakte (en maakt) en hoe deze aan de man werd gebracht.

1964 Presidential Campaign (Disc 2, 30 min)
Hier ligt de nadruk op de presidentsverkiezing van 1964, waarbij zittend president Lyndon B. Johnson het opnam tegen senator Barry Goldwater. De extra toont allerlei archiefmateriaal dat betrekking heeft op hun campagne. Denk bijvoorbeeld aan speeches en (al dan niet controversiële) TV-spots.

How to Succeed in Business Draper Style (Disc 2, 54 min)
Wat maakt iemand een succesvolle leider/manager? In deze extra, die uit twee delen bestaat, geven deskundigen het antwoord, aan de hand van een soort stappenplan. De interviews worden afgewisseld met fragmenten uit de serie, waaruit blijkt dat Don Draper dit spelletje prima beheerst.

Divorce: Circa 1960’s (Disc 3, 76 min)
In deze in drieën opgedeelde documentaire gaat men (zeer) uitgebreid in op het fenomeen scheiden, en hoe men daar in Amerika in de jaren ’60 tegenaan keek en mee omging. Interviews met deskundigen worden afgewisseld met relevant beeldmateriaal.

In het vierde seizoen van Mad Men is Don Draper samen met een aantal collega’s een nieuw reclamebureau begonnen. Het draaiend houden van dit bureau blijkt lastig. En dan moet Don ook nog zijn huwelijksproblemen verwerken. Ook in de vierde reeks weet Mad Men continu te boeien, met sterk TV-drama in een interessante tijdsperiode. Al had er wel iets meer gedaan kunnen worden met de nieuwe setting (een nieuw bedrijf, met de bijbehorende problemen), nu gebeurt dat pas in de laatste paar afleveringen. De BD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Qua extra’s is er vele uren aan materiaal aanwezig, met de nadruk op achtergrondinfo over de jaren ‘60. Jammer dat extra’s over het maken van de serie (wederom) ontbreken. Dat neemt niet weg dat dit wederom een nette uitgave is, die liefhebbers gerust in huis kunnen halen.