Gulliver's Travels

Rene Cloosterman
09-07-2011

5

Gulliver's Travels (DVD)

Lemuel Gulliver (Jack Black) werkt al bijna zijn hele leven in de postkamer van een krant in New York. Hij is smoorverliefd op Darcy Silverman (Amanda Peet) die het hoofd van de reisafdeling is. Om indruk op haar te maken, vraagt hij of hij een reiscolumn voor de krant mag schrijven. Darcy vindt het goed en stuurt hem naar de Bermuda-driehoek. Hier aangekomen gaat het fout en komt Gulliver in noodweer terecht. Hij raakt buiten bewustzijn en wanneer hij bijkomt, is hij op het eiland Liliput. Alle bewoners zijn niet groter dan zijn pink en hij is dan ook meteen de grootste man van het eiland. Nadat hij hun grootste vijand heeft verslagen vertrouwen de inwoners hem en begint hij het eiland te veranderen in zijn eigen miniversie van New York.

Deze nieuwe adaptatie van Gulliver’s Travels is niet bepaald trouw aan het boek en als je de film alleen wilt zien omdat je het boek goed vond, kan je dit beter achterwege laten. De film moet dan ook eerder worden gezien als een komedie die het concept van Gulliver’s Travels gebruikt om daaromheen een modern verhaal te vertellen. De film is geregisseerd door Rob Letterman, die eerder de twee animatiefilms Shark Tale en Monsters vs Aliens regisseerde. De hoofdrol is weggelegd voor Jack Black, typisch een acteur waar je van moet houden. Hij speelt zijn rol zoals we van hem gewend zijn en zijn karakter lijkt nog het meest op dat van Dewey Finn uit één van zijn eerdere films, School of Rock. Andere rollen zijn weggelegd voor Billy Connolly, Emily Blunt, Chris O’Dowd en Jason Segel. Alle acteurs zetten hun rol goed neer, maar met name Segel speelt prima. Hij speelt de grootste man van Liliput en is Gullivers beste vriend op het eiland. Zijn karakter is verliefd op dat van Emily Blunt en zijn pogingen om haar te versieren leveren verschillende komische situaties op. Een ander leuk punt van de film zijn de vele parodieën die in de film verwerkt zijn door middel van filmposters, toneelstukjes opgevoerd door de inwoners van Liliput en verwijzingen naar verschillende grote filmreeksen. Ook de vele grappen die worden gemaakt met de kleine mensen zijn vaak geslaagd. Goed voorbeeld hiervan zijn de tafelvoetbaltafel die Gulliver in zijn huis heeft staan, bestaande uit echte mensen aan een stok, en het Guitar Hero-spel dat hij speelt, opnieuw met gebruik van de inwoners van Liliput. Veel van deze grappen zitten ook al in de trailer en dat is dan ook meteen een zwak punt van de film: De beste grappen ken je al uit de trailer. Een ander minpunt is dat de film redelijk voorspelbaar is en zeker naar het einde toe een beetje langdradig wordt. Dit terwijl de film slechts 85 minuten duurt. De film is vooral gericht op het grote publiek en is in dat opzicht ook best geslaagd. Gulliver’s Travels is best leuk om een keer te bekijken, maar daarna ook snel weer vergeten.

Gulliver’s Travels is verschenen op DVD en twee verschillende uitgaven op Blu-ray Disc, namelijk een standaard 2D-versie en een uitgave in 3D. Hieronder volgt onze recensie van de DVD-uitgave.

Genre: Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 81 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626054016

• verwijderde scenes
  • Bloopers
  • Jack Black denkt groot
  • Klein en groot

Gulliver’s Travels is digitaal opgenomen en is in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.35:1 anamorf op de DVD gezet. Voor de opname is gebruik gemaakt van de Panavision Genesis HD Camera. De kwaliteit van het bronmateriaal is dan ook van goede kwaliteit. Het beeld oogt op het eerste gezicht erg scherp, maar in diverse scènes zijn toch wat softe momenten zichtbaar. Vooral tijdens de actiescènes is dit goed zichtbaar. Waarschijnlijk is dit gedaan om foutjes tijdens het green screen proces weg te werken. De effecten zelf zien er redelijk uit, maar zijn bewust wat overdreven. Dit om de 3D-effecten (in de bioscoop en 3D Blu-ray Disc) wat beter uit te laten komen. De kleuren ogen heerlijk fel en passen prima bij het fantastische verhaal. Ook op het contrast- en schaduwdetail is niets aan te merken. Ook in de donkere delen van de film blijven details goed zichtbaar. Al met al een prima DVD-transfer waarop weinig is aan te merken.

Gulliver’s Travels is voorzien van een Engelse en Franse Dolby Digital 5.1-soundtrack (448 kb/s). De film mag dan wel gemaakt zijn voor kinderen, de geluidstrack is dit zeker niet. Gulliver’s Travels heeft een heerlijke volwassen en dynamische geluidstrack meegekregen, die het geluidssysteem ten volle benut. Vooral de subwoofer moet het vaak ontgelden. Zeker in de actiescènes staat hij te spingen op zijn pootjes. Ook de surrounds doen prima mee en zorgen voor gedetailleerde geluidseffecten en omgevingsgeluiden. Hiermee wordt er een drie-dimensionaal geluidsbeeld gecreëerd. De dialogen komen voornamelijk uit de centerspeaker en zijn goed verstaanbaar. Ook de filmmuziek, gecomponeerd door Henry Jackman, klinkt voortreffelijk en maakt vooral gebruik van de frontspeakers en de subwoofer. Dit geldt ook voor de aanwezige popmuziek. De soundtrack van Gulliver’s Travels klinkt gewoonweg heerlijk.

Gulliver’s Travels is voorzien van de volgende extra’s. Nagenoeg alle extra’s hebben een beeldverhouding van 1.78:1 en zijn voorzien van Dolby Digital 2.0-geluid (192 kb/s). De BD-versie van Gulliver’s Travels is voorzien van behoorlijk wat meer extra’s. Maar net als deze DVD-uitgave zijn deze extra’s erg luchtig en voegen erg weinig toe.

Deleted Scenes (15 min.)
Een achttal terecht verwijderde scènes. Vaak zijn deze scènes nog in het green screen stadium.

I Don’t Know...With Lemuel Gulliver (4 min.)
Jack Black presenteert als Gulliver een soort van spelshow die de vreemde gebeurtenissen uit de film bespreekt. Bijvoorbeeld de Bermuda Triangle. Vier minuten ergernis, want Jack Black is hier absoluut niet grappig.

Gag Reel (1 min.)
Van een "reel" (film haspel) is helaas geen sprake, want er is slechts maar één blooper te zien. (en ook nog eens niet grappig).

Little and Large (8 min.)
Een korte featurette die ingaat op het verschil tussen klein een groot. Wat zijn de technieken die er gebruikt worden? En hoe werd het vroeger (in de eerste film) gedaan?

Jack Black Thinks Big (6 min.)
Een featurette die gaat over het verschil met de oude versie van Gulliver’s Travels. Niet alleen de techniek, maar vooral de persoon Jack en de andere personages. Hoe heeft men het oude verhaal gemoderniseerd?

Gulliver’s Foosball Challenge (interactief)
Een interactief tafelvoetbal spel.

Theatrical Trailer (3 min.)
De originele bioscooptrailer uit 2010.

Lemuel Gulliver is een wat onhandige man die bij toeval op een vreemd eiland terechtkomt. Het blijkt dat alle bewoners veel kleiner zijn dan hem. In eerste instantie wordt hij gevreesd, maar als hij een vijand weet te verslaan is hij de grote held. Langzamerhand begint hij steeds meer invloed te krijgen en begint hij hun wereld te veranderen in iets dat lijkt op die van hem. Gulliver’s Travels is een moderne bewerking op het oude verhaal van een man die aanspoelt op een eiland vol kleine mensen. In de hoofdrol zien we Jack Black, die je of leuk vindt of verafschuwt. Het verhaal is redelijk voorspelbaar, maar is op zich wel leuk om een keer te bekijken. Deze DVD-uitgave van de film heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s zijn wel heel erg mager en voegen nauwelijks iets toe.