127 Hours

25-07-2011

6.5

127 Hours (Blu-ray)

Aron Ralston (James Franco) is een fervent trekker in het Canyonlands National Park in Utah. Op een vrijdagavond gaat Aron, zonder het iemand te vertellen, in z'n eentje op pad naar de Blue John Canyon. Hij kent het terrein op z'n duimpje en wijst zelfs de meisjes Kristi (Kate Mara) en Megan (Amber Tamblyn) de weg. Tijdens een klimpartij valt hij echter in een kloof en komt met zijn arm vast te zitten onder een rotsblok. Wat Aron ook probeert, wat hij ook doet, hij krijgt zijn arm niet onder het rotsblok vandaan. Hij heeft aan niemand vertelt waar hij heen is gegaan, dus niemand weet waar hij is. Er is genoeg water om slechts een paar dagen te overleven. Hij moet zichzelf dwingen om niet gek te worden en daarom neemt hij zijn bevindingen op met zijn videocamera. Overdag blijft hij proberen om onder het rotsblok uit te komen, 's nachts droomt hij van betere tijden en komen er herinneringen aan vroeger voorbij. Dagenlang zit hij vast en de vraag is of hij nog ooit los zal komen, of eenzaam zal sterven in de kloof.

127 Hours is een op ware feiten gebaseerde film van de Britse regisseur Danny Boyle, die met diens vorige film Slumdog Millionaire een enorme, Oscarwinnende, kaskraker maakte. Het verhaal speelt rond Aron Ralston, een fanatieke trekker, die in z'n eentje op pad gaat in het Canyonlands National Park en in een kloof valt. Ralston schreef zelf een boek over zijn verblijf in de kloof; Between a Rock and a Hard Place. Boyle was erg onder de indruk van het boek. Niet zozeer vanwege het spectaculaire verloop van de gebeurtenissen, maar meer van het feit hoe het allemaal op deze manier heeft kunnen gebeuren. Hij vond Ralston een arrogante egoïst. Hoe kan iemand bedenken om zo'n avontuur in z'n eentje aan te kunnen? Uiteindelijk heeft dat hem enorm opgebroken. Zijn besef dat je mensen om je heen nodig hebt om te kunnen leven kwam pas veel later, nadat zijn avontuur achter de rug was. Boyle en scenarioschrijver Simon Beaufoy hebben uitvoerig met Ralston gesproken. Zo hebben ze zijn beweegredenen en karakter doorgrond. Daarna is er gezocht naar een acteur die dat goed kon overbrengen in beeld. Dat werd James Franco (Spider Man, Milk). Ralston heeft alle versies van het script gelezen en was ook nauw bij de opnames betrokken. De opnames vonden voor een groot gedeelte in de studio plaats, waar een exacte replica van de kloof werd gebouwd. Slechts een week is er in de canyon zelf gefilmd. Boyle was met Ralston teruggegaan naar de plek waar het zich allemaal afspeelde. Hij wilde een zo zuiver mogelijke weergave van de gebeurtenissen. In alle interviews en ook bij de promotie van de film heeft men de manier van zijn 'ontsnapping' niet geheim gehouden. Dat had ook weinig zin, want bijna iedereen (in Amerika) wist vanuit de media en het boek al hoe dat gebeurde. Het meest spannende gedeelte van de film was bij het grote publiek al bekend. Toch is dit geen saaie film en dat is volledig op het conto van Boyle te schrijven. Op zich gebeurt er dus niet zo veel, maar Boyle weet uitstekend de beklemmende sfeer van de situatie te pakken, ondanks dat je al weet hoe het afloopt. Dat uit zich zowel in het uitstekende spel van James Franco als de visuele aanpak van Boyle. Een voorbeeld daarvan zijn de shots van de waterbidon van Aron Ralston. In eerste instantie lijkt het een gadget, maar later geven eenzelfde soort shots aan hoe noodzakelijk het water is voor Aron als de voorraad angstig snel daalt. Boyle heeft dat visueel sterk in beeld gebracht.
127 Hours is een typisch voorbeeld van een film waarvan bijna iedereen al weet hoe het verhaal gaat, maar toch is iedereen benieuwd naar hoe het tot dat bepaalde punt in het verhaal komt. Het blijft interessant tot het einde, waarbij nog een rol is weggelegd voor een Nederlander. In het echt waren de eerste mensen die Ralston ontmoette na zijn ontsnapping een Nederlands gezin. Regisseur Boyle heeft de Nederlandse producer Pieter Jan Brugge (The Pelican Brief, Miami Vice) bereidt gevonden om een rol te spelen als de Nederlandse man van het gezin.
Dat de film alom geprezen wordt blijkt ook wel uit het feit dat er zes Oscar-nominaties voor waren. Er werd echter geen enkele nominatie verzilverd.

20th Century Fox heeft 127 Hours uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de Blu-ray Disc.

Jaar: 2010
Speelduur: 94 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Russisch
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626064084

• DVD
  • The God of Love
  • 127 Hours: An Extraordinary View
  • Search & Rescue

127 Hours staat in een beeldformaat van 1.85:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor bijna 43 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

De kwaliteit van de transfer op Blu-ray Disc is erg goed. De film is voor het overgrote deel opgenomen met kleine digitale fotocamera's (Canon 5D/7D) en hier is te zien dat deze een prachtig beeld kunnen opleveren. Het ziet er uitermate scherp en gedetailleerd uit en het beeld heeft een prachtige dieptewerking. We zien heel vaak een close-up van het gezicht van Aron Ralston en elk detail en elke mimiek is uitstekend zichtbaar. Het beeld heeft daarbij een prachtige kleurweergave. De warme kleuren van de zanderige en rotsachtige canyon komen prachtig over, maar ook de nachtelijke uren in het donker hebben een sfeervol kleurgebruik. De helderheid is af en toe een beetje aan de hoge kant, maar dat is zo'n beetje het enige minpuntje dat we kunnen ontdekken.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid van 127 Hours betreft een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) in de Engelse taal. Dit is een duidelijk voorbeeld van een geluidstrack met de kracht van de stilte. Het wordt hier heel imponerend gebruikt. Je hoort vaak bijzonder weinig, behalve de aanwezigheid van Aron Ralston. Dat houd je enorm betrokken bij het karakter. De geluiden van Ralston klinken heel helder en gedetailleerd. Het geluid richt zich daarbij voornamelijk op de voorste kanalen. De surroundkanalen krijgen niet zo veel voor hun kiezen, maar daar is ook nauwelijks reden toe. Er zijn wat lichte atmosfeergeluiden te horen en ook de muziek horen we terug in de surroundkanalen. Een probleempje is het soms enorme volumeverschil tussen de stiltes van de canyon en de voor een Oscar genomineerde muziek van A.R Rahman. Die knalt er soms wel erg hard in. Maar 127 Hours heeft een heel sfeervolle en gedetailleerde geluidstrack gekregen, die op deze Blu-ray Disc uitstekend overkomt.

De Blu-ray Disc heeft een dynamisch menu, waarbij we veel split-screen fragmenten zien. Alle extra's zijn in HD-resolutie in 1.78:1 beeldformaat behalve waar anders vermeld.

The God of Love (19 min)
The God of Love is een korte film van Luke Matheny uit 2010 in zwart-wit over een jazzmusicus, waarin Matheny zelf de hoofdrol speelt. De film won een Oscar voor Beste Korte Film. De film heeft echter niets met 127 Hours te maken.

127 Hours: An Extraordinary View (36 min)
Een mooie making of van de film, die inzicht geeft in het opnameproces. Een groot deel van de film is in de studio opgenomen, waar men een exacte kopie van de echte kloof heeft nagebouwd. Regisseur Danny Boyle en hoofdrolspeler James Franco vertellen over hun visie, inzichten en het werkproces.

Search & Rescue (15 min)
De mensen rondom de echte Aron Ralston komen aan het woord. Zijn baas, moeder en uiteindelijk ook Aron Ralston zelf. Ze vertellen over de reddingsoperatie van Aron.

Deleted Scenes (34 min)
In totaal zijn er zeven scènes te bekijken die de film niet gehaald hebben. Daaronder ook een alternatief einde van rond de twintig minuten.

Regisseur Danny Boyle, scenarioschrijver Simon Beaufoy en producent Christian Colson geven commentaar bij de film. Het is een informatief commentaar, waarin wordt ingegaan op veel facetten van het maken van de film. Ze bespreken onder meer de muziek, de locaties, het acteren van James Franco en datgene wat wel of niet overeenkomt met het verhaal van de echte Aron Ralston. Het audiocommentaar is niet voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Bij de Blu-ray Disc uitgave zit ook de DVD-versie van de film bijgesloten.

Aron Ralston gaat in z'n eentje op pad in het Canyonlands National Park in Utah. Niemand weet ook dat hij vertrokken is. Dat zorgt voor problemen als Aron in een kloof valt en met zijn arm klem komt te zitten onder een rotsblok. 127 Hours is een sterke, enerverende en beklemmende film van Danny Boyle. De hoofdrol wordt gespeeld door James Franco en hij doet dit uitstekend. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit en de extra's geven je over het algemeen een vrij goed beeld van hoe de film gemaakt is. Alle reden dan ook om deze film en uitgave als aanrader te bestempelen.