Fish Called Wanda, A

01-09-2011

8.4

Fish Called Wanda, A (Blu-ray)

Een vierkoppig illuster dievengezelschap pleegt met succes een gewapende overval en maakt een grote hoeveelheid diamanten buit. De sexy dievegge Wanda (Jamie Lee Curtis) en haar Amerikaanse huurmoordenaar Otto (Kevin Kline) spelen vals spel en geven bendeleider George (Tom Georgeson) aan bij de politie en willen de buit voor zichzelf houden. Maar George heeft, voordat hij wordt aangehouden, zijn maatregelen genomen en tot grote woede van beide bedriegers de diamanten elders verstopt. De vierde bandiet is stotteraar en dierenvriend Ken (Michael Palin) die er op uit wordt gestuurd om de kroongetuige van de overval uit de weg te ruimen. Terwijl Ken op alle mogelijke manieren de getuige het zwijgen probeert op te leggen, gooit Wanda al haar charmes in de strijd om via Archie Leach (John Cleese), de succesvolle advocaat van George, te achterhalen waar de diamanten verborgen liggen. Maar het blijkt niet zo eenvoudig om uit te vissen waar de bergplaats is als de jaloerse Otto zich in de amoureuze plannen van Wanda mengt...

Het in 1988 verschenen A Fish Called Wanda werd met een beperkt budget gemaakt maar werd aan de box-office een succesnummer van jewelste. De Amerikaanse criticasters schoten de film af maar het publiek trok daar zich daar gelukkig niets van aan en amuseerde zich kostelijk. Verantwoordelijk daarvoor was de uitmuntende cast die de door John Cleese zelf geschreven potsierlijke komedie op een prima wijze vertolkte. Het thema bedriegen van – en zelf bedrogen worden – leidt tot hilarische situaties die alleen een Brit als Cleese (Fawlty Towers) kan verzinnen. Kevin Kline, die de rol van de verwarde intellectuele psychopaat Otto meesterlijk inhoud geeft, won zelfs een Oscar voor zijn acteerprestatie. De dochter van Tony Curtis, Jamie Lee Curtis, speelt een prima rol als de op diamanten beluste Wanda, die kickt op Italiaans en Russisch sprekende mannen. De stotterende Michael Palin, in de rol van Ken, is grandioos. Als dierenliefhebber neemt hij wraak op Otto die één van zijn vissen uit zijn aquarium vist en vervolgens het gevangen beestje met graat en al heelhuids naar binnen slikt. John Cleese speelt de gedistingeerde advocaat die door zijn vrouw onder de knie wordt gehouden, maar vlinders in zijn buik krijgt als hij nietsvermoedend door Wanda wordt versierd. Qua cast dus niks dan lof. Maar ook het script verdient een vermelding. A Fish Called Wanda heeft een typische kluchtachtige opzet, waarbij toevalligheden en verwarring de voornaamste bron van komedie zijn. Klassiek voorbeeld is de “minnares achter de deur”-scène, waarin de personages van John Cleese en Jamie Lee Curtis aan het flikflooien zijn en ineens de vrouw van Cleese onverwacht thuiskomt. Een scène die even goed door Piet Bambergen en Co. op het toneel gespeeld had kunnen worden. Erg vermakelijk. Wel voelt het script wat fragmentarisch aan, maar dat mag de pret niet drukken. Sowieso is het Cleese en de zijnen toch goed gelukt om er een vlot lopend geheel van te maken. Het leuke verhaal zorgt in combinatie met de kenmerkende Britse humor dan ook voor een zeer vermakelijke en tijdloze film, die bij velen terecht bovenaan het lijstje met favoriete komedies staat!

A Fish Called Wanda is al lange tijd op DVD verkrijgbaar, als Special Edition. De film is nu ook op Blu-ray Disc verkrijgbaar. Voegt deze iets toe aan de DVD-versie? Je leest het hieronder.

Genre: Komedie
Jaar: 1988
Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Russisch
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626084068

• Something Fishy
  • Verwijderde en alternatieve scenes
  • Vignetten
  • Afscheidsfeaturette: John Cleese
  • John Cleese’s Eerste Afscheidsoptreden
  • Culturele Veelvraat
  • Een Boodschap van John Cleese

De Blu-ray Disc uitgave van A Fish Called Wanda heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

A Fish Called Wanda is inmiddels alweer zo’n 23 jaar oud, maar dat wil niet zeggen dat dit niet tot een HD-waardig plaatje kan leiden. Dat kost misschien wat meer moeite, maar dan heb je ook een transfer die deze film eer aan doet. Helaas heeft men in dit geval deze moeite niet willen nemen. De transfer stelt namelijk op diverse fronten teleur. Om te beginnen zijn er regelmatig krassen, vuiltjes en beschadigingen te zien, in hinderlijke mate. Een fikse oppoetsbeurt zou dus niet misstaan hebben. Tevens lijkt het erop dat iets van ruisonderdrukking is toegepast, wat heeft geleid tot lichte artefacting. Andere digitale artefacten zijn de sporadische posterisatie en het opduiken van edge enhancement. Niet heel erg storend, wel onnodig. De kleurweergave is acceptabel; het beeld oogt een tikje flets, maar dit is niet erg hinderlijk. Andere positieve(re) zaken zijn het uitstekende zwartniveau en het feit dat de BD-transfer qua scherpte en detaillering een (lichte) vooruitgang op de DVD-versie is. Maar dat is dan ook direct een van de weinige kleine voordelen die de BD-versie boven de DVD biedt. Hoopte je dat de film bij de stap naar BD ook direct een (verdiende) grote stap in beeldkwaliteit zou maken, dan moeten we je bij dezen dus helaas teleurstellen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

A Fish Called Wanda werd oorspronkelijk in mono opgenomen. Voor de DVD-uitgave werd van de oorspronkelijke monomix een 5.1-remix gemaakt, maar echt bijzonder was deze niet te noemen. Voor de audio van de BD-uitgave geldt eigenlijk hetzelfde. Ook in dit geval is de 5.1-remix aanwezig, zij het deze keer in lossless formaat. De resulterende DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) maakt echter, net als destijds op DVD, nauwelijks gebruik van de beschikbare kanalen. Het linker- en rechterkanaal laten slechts een beperkt stereobeeld horen en de achterkanalen worden enkel gebruikt voor het weergeven van flarden van de filmmuziek. Nu is het natuurlijk een komedie, en daarbij zijn er minder gelegenheden voor ruimtelijk geluid dan bijvoorbeeld bij een actieblockbuster, maar in dit geval had er best wat meer met de beschikbare kanalen gedaan kunnen worden. Je zou kunnen beargumenteren dat de beperkte ruimtelijkheid alles te maken heeft met het monokarakter van de bron, maar waarom heeft men dan de moeite van het meerkanaals remixen genomen? Doe het goed, of doe het niet. Ook qua klank zijn de prestaties niet heel memorabel. Het klinkt allemaal vrij dunnetjes en soms een tikje schel. Over de dialogen valt echter niks te klagen. Die komen prima verstaanbaar uit het midden. Dat is de belangrijkste reden waarom deze track toch een voldoende scoort, maar verwacht dus geen enorme verbetering van het geluid op DVD.

In het zeer simpel vormgegeven popup-menu van de BD-uitgave van A Fish Called Wanda zijn diverse extra’s te vinden. In alle gevallen gaat het om zaken die zijn overgenomen van de SE DVD-uitgave. Het beeldmateriaal heeft een SD-resolutie (480i) en het geluid is in DD 2.0-formaat. Nederlandse ondertiteling is beschikbaar, tenzij anders vermeld.

Een gesproken toelichting van schrijver/castlid John Cleese. De komiek vertelt rustig over diverse aspecten van de productie, zoals de casting, het script en de opnames. Tevens geeft hij aan welke zaken veranderd werden naar aanleiding van testvertoningen. Het geheel is redelijk interessant, al vallen er wel regelmatig korte stiltes. Het commentaar is niet Nederlands ondertiteld.

Something Fishy (31 min)
In deze leuke extra, die ongeveer tien jaar na het verschijnen van de film opgenomen werd, blikken cast- en crewleden terug op de film. Hoe kwam deze tot stand? Tegen welke problemen liep men aan? Hoe verklaart men het grote succes?

Afscheidsfeaturette: John Cleese (30 min)
Dit is een uitgebreide Making Of, opgenomen tijdens en kort na de opnames van de film, die bestaat uit de bekende combinatie van interviews, filmbeelden en achter-de-schermen-materiaal. Deze extra is niet ondertiteld.

John Cleese’s Eerste Afscheidsoptreden (18 min)
Ook dit is een Making Of uit de tijd van het verschijnen van de film. In interviews met de betrokkenen kom je onder andere meer te weten over de manier van werken. Daarnaast krijg je beelden van de opnames te zien.

Culturele Veelvraat (16 min)
In deze aflevering van het TV-programma “On Location” neemt de Britse acteur Robert Powell je mee naar een aantal plaatsen waar de film werd opgenomen.

Verwijderde en Alternatieve Scènes (30 min)
Onder deze noemer zijn enkele tientallen verwijderde scènes en alternatieve takes te vinden (in ruwe videovorm). John Cleese voorziet elke scène van een korte toelichting. Dit maakt deze scènes zeker het bekijken waard. De fragmenten zijn los te bekijken, of via een “speel alles”-optie.

Vignetten
Dit kopje bevat een drietal korte featurettes (niet Nederlands ondertiteld) die als Easter Egg op de SE DVD-uitgave aanwezig waren. Het gaat om de volgende zaken:
- Jamie Lee Curtis’ Herinnering aan Halloween (2 min): Curtis’ telefoon gaat af tijdens een interview, met een heel herkenbare ringtone.
- De Sleutel tot Wanda’s Hart (2 min): Een verwijderde scène met Palin en Curtis.
- John Cleese’ Mening over de VS (½ min): Een aantal ongebruikte verwensingen van Cleese’s personage richting Amerika.

Een Boodschap van John Cleese (5 min)
Een humoristische aankondiging van de film, door John Cleese. Of is het nu Meryl Streep? Of Jack Cheese?

Trailer
De bioscooptrailer van de film. In tegenstelling tot het overige materiaal is deze wel in HD-resolutie (1080p). De trailer is niet Nederlands ondertiteld.

Er zullen veel komedieliefhebbers zijn die A Fish Called Wanda hoog op hun favorietenlijstje hebben staan. En terecht, want de kluchtachtige opzet zorgt in combinatie met uitstekende acteerwerk en typische Britse humor voor een zeer vermakelijk geheel. Na de Special Edition DVD-uitgave is de film nu ook verkrijgbaar op BD. Voegt de BD-versie iets toe? Nou, niet zoveel als je wellicht gehoopt had. Het beeld kent slechts een minimale verbetering en heeft niet de (hernieuwde) opschoonbeurt gekregen die de film inmiddels toch wel verdiend heeft. Qua geluid is er eveneens geen enorme vooruitgang te bespeuren; de 5.1-remix is nog steeds matig en de vrij dunne klank verraad de leeftijd. Ook op het gebied van extra’s is er geen meerwaarde, alle extra's op de BD-uitgave zijn overgenomen van de SE DVD. Eigenlijk is het dus een vrij “luie” BD-uitgave, die nauwelijks meerwaarde heeft ten opzichte van de DVD. Gezien de status van de film had men best wat meer moeite mogen doen om er iets bijzonders van te maken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.