Eagle, The (SE)

31-08-2011

8

Eagle, The (SE) (Blu-ray)

In de 2e eeuw lijdt het Romeinse 9e legioen een grote nederlaag tegen de Picten uit het noorden van Groot-Brittannië. Als gevolg daarvan komt het symbool van het 9e legioen, een gouden adelaar, in handen van deze stammen. Het 9e legioen krijgt hierdoor een slechte naam, als zou het hebben bestaan uit lafaards, die zich zonder verzet zouden hebben overgegeven. Keizer Hadrianus laat naar aanleiding van dit grote verlies een muur bouwen, zodat de Romeinen beschermt worden tegen invallen van de noorderlingen. Twintig jaar later wordt de jonge centurion Marcus Aguila (Channing Tatum) op eigen verzoek uitgezonden naar Groot-Brittannië. Zijn vader was de aanvoerder van het 9e legioen en hij wil gaan uitzoeken wat er werkelijk met zijn vader is gebeurd. Is hij werkelijk dood en heeft hij zichzelf inderdaad zomaar overgegeven of heeft hij gestreden als een leeuw? De enige manier om daar achter te komen is zelf naar de bewuste regio te trekken. Zijn enige gezelschap is zijn slaaf Esca (Jamie Bell), die uit die regio afkomstig is en gelukkig de taal van de Picten spreekt. Maar is hij dan wel te vertrouwen?

Het verhaal van het 9e legioen, waar het in The Eagle om gaat, heeft werkelijk plaatsgevonden. Hoe het precies allemaal gegaan is, is nooit helemaal duidelijk geworden, maar naar het schijnt is in de strijd tussen het 9e legioen en Schotse stammen zo’n 85% van het Romeinse leger gesneuveld. De nederlaag was voor keizer Hadrianus de aanleiding om een lange muur te bouwen aan de noordelijke grens van het Romeinse Rijk om zo het Romeinse leger te beschermen tegen invallen vanuit het noorden. Deze muur is alom bekend als de Muur van Hadrianus. Delen ervan bestaan nog steeds. Schrijfster Rosemary Sutcliff heeft in 1954 het boek De Adelaar van het Negende geschreven, dat de gebeurtenissen rond het 9e legioen als basis heeft. Ze voert Marcus Flavius Aguila op als hoofdpersoon, een jonge centurion die op zoek gaat naar de feitelijkheden rond de nederlaag. Het duurt tot 2010 voordat het boek vertaald wordt naar het witte doek (wel is er in de jaren ’70 een Britse televisieserie gemaakt naar aanleiding van het boek), maar dan zijn er ook direct twee films die over dezelfde gebeurtenis gaan. De film Centurion gaat vooral over de periode van de strijd zelf, terwijl The Eagle over de gebeurtenissen daarna gaat. De films lijken erg op elkaar, maar toch vullen de twee films elkaar ook redelijk aan. Scenarioschrijver Jeremy Brock heeft het boek van Sutcliff bewerkt tot filmscript en de regisseur is Kevin Macdonald. Hij won ooit een Oscar voor de documentaire One Day in September, maar is vooral bekend geworden door zijn documentaire Touching the Void en de speelfilm The Last King of Scotland.
De ingrediënten voor een spannende en aktievolle film zijn allemaal aanwezig, maar komt het er in The Eagle ook uit? Helaas maar ten dele. De film bevat de nodige aktie en deze ziet er ook goed en overtuigend uit, maar spannend wordt het maar zelden. Het grootste nadeel is dat de karakters je nooit echt pakken. Als Marcus Aguila gewond raakt in de strijd en overgelaten wordt aan de zorg van zijn oom, gespeeld door Donald Sutherland, dan raakt je dat niet. Het is nog vroeg in het verhaal, zodat je weet dat Marcus Aguila nog wel zal overleven en verder zal gaan, maar ook doordat Channing Tatum, die de rol van Marcus Aguila speelt, te weinig zeggenskracht heeft om de rol van Aguila naar een hoger plan te tillen. Hij doet het niet slecht, maar hij is niet geloofwaardig genoeg als de jonge centurion. Zijn karakter is te eendimensionaal, waardoor de sympathie ontbreekt. Die ligt veel meer bij zijn slaaf Esca, gespeeld door Jamie Bell en als ze samen door de Schotse hooglanden trekken leef je meer mee met Esca dan met Aguila. En dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest van de makers. Daarnaast is het tempo wat aan de lage kant. Het begin belooft veel goeds, maar op het moment dat Aguila gewond raakt en bij zijn oom terecht komt zakt het tempo dramatisch in. Dan blijft van de aktie ook niet veel meer over.
Toch is The Eagle geen slechte film. Het thema is interessant genoeg om de film volledig uit te zitten. Macdonald focust vooral op de vertrouwensband tussen Aguila en Esca. Hoe ver gaat het vertrouwen tussen een meester en slaaf? Kun je, als de situatie zich voordoet, voldoende op elkaar vertrouwen om te overleven? Het verhaal biedt voldoende wendingen om de kijker zich te laten afvragen hoe alles zal aflopen, met een einde dat wel behoorlijk clichématig is. Maar ondanks dit alles biedt The Eagle net voldoende aanknopingspunten om de film een ruime voldoende te geven.

Er zijn van The Eagle op DVD/BD zowel een gecensureerde als een 'unrated' versie in omloop. Op de door Entertainment One uitgegeven uitgave staat de ongecensureerde (unrated) versie. Entertainment One heeft The Eagle uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de Blu-ray Disc.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Jaar: 2011
Speelduur: 114 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045228064

• Alternatief einde
  • Promotietrailers
  • Making Off
  • The Making of a Roman Empire

The Eagle staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele formaat. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor 36 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering.

Wie het audiocommentaar van deze uitgave beluistert komt veel te weten over de manier van opnemen van The Eagle. Zo heeft regisseur Kevin Macdonald met cameraman Anthony Mantle bedacht om zo min mogelijk extra licht toe te passen. Veel is met bestaand licht of met heel weinig extra invullingen gedaan. Dat heeft als consequentie dat niet alle beelden even helder en goed zijn. Vooral bij de wat ruimere shots is de detaillering wat minder en in het donker zien we vrij veel beeldruis en grain. Gelukkig heeft men niet geprobeerd dit wat op te krikken via edge-enhancement of andere trucjes. De close-ups daarentegen zien er erg scherp en gedetailleerd uit, waarbij alle contouren van de gezichten uitstekend overkomen. Kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. De film bevat een aantal flash-backs die overbelicht en te helder van kleur zijn, maar dat is een bewuste keuze geweest van de makers. Het totaalplaatje is zeker bovengemiddeld. Het beeld ziet er filmisch en goed uit en de onvolkomenheden zijn voornamelijk het resultaat van de manier van opnemen. Daarom mogen we hier dan ook spreken van een goede transfer.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid van The Eagle betreft een DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track. Waar het beeld niet over de gehele linie weet te overtuigen, doet de geluidstrack dat wel. En dat doet hij in al z'n eenvoud. Op enkele veldslagfragmenten na is het een vrij sobere, integere geluidstrack, die eer doet aan de sfeer van de film. Tijdens de veldslagen tussen de Romeinen en de Picten barst het geluid in alle hevigheid los, waarbij het van alle kanten tot je komt. Ook het LFE-kanaal spreekt dan een aardig woordje mee. Bij de overige scènes richt het geluid zich voornamelijk op de voorste kanalen, met nog zachte omgevingsgeluiden en muziek in de surroundkanalen, waarbij de kille wind in de Schotse hooglanden uitstekend z'n werk doet. Dialogen zijn over het algemeen goed te volgen en komen keurig uit het midden. Naast Engels wordt er ook de taal van de Picten gesproken. Daar biedt de ondertiteling dan uitkomst. Extra aandacht mag er ook geschonken worden aan de muziek van Atli Örvarsson, die de film prachtig begeleidt met een sfeervolle, doeltreffende soundtrack.

De Blu-ray Disc heeft een geanimeerd menu, waarbij fragmenten uit de film zijn te zien. Het achtergrondgeluid is de themamuziek van de film in DD 2.0 formaat. Qua extra's doet deze uitgave niet onder voor andere regio B uitgaves en bevat zelfs meer dan de regio A uitgave uit Amerika. Alle extra's zijn in HD-resolutie en in 1.78:1 beeldformaat. De extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve het audiocommentaar.

Regisseur Kevin Macdonald praat in dit commentaar vooral over zijn visie op deze film en hoe deze gemaakt is. De manier van belichten, het opnameproces, de achtergronden van de acteurs, bijna alles komt aan bod in dit boeiende commentaar. Als Kevin stilvalt zit er wel veel ruis in zijn track…

Verwijderde scenes (6½ min)
Twee scènes die de film niet gehaald hebben. Veel missen we ook niet, het zou het tempo alleen nog meer omlaag gehaald hebben. In het audiocommentaar vertelt Kevin Macdonald waarom de scènes zijn gesneuveld.

The Making of a Roman Epic (12 min)
Een korte, promotionele making of met veel interviews en beelden van de film. Het is niet zo boeiend als de acteurs en regisseur elkaar veel veren in de bips steken. Meest interessant zijn de stukjes over de gevechtstrainingen en de discipline die daarbij komt kijken.

Making of The Eagle (48 min)
Dit is de 'echte' making of van de film en die is een stuk interessanter. Alle aspecten van het filmmaken komen aan bod. Vanaf de eerste voorbereidingen tot de laatste draaidag, die tevens een van de zwaarste was.

Alternatief Einde (5 min)
Een ander einde van de film, dat op zich misschien sterker is dan het originele einde, maar vanuit commercieel oogpunt is het begrijpelijk dat men heeft gekozen voor het gebruikte einde.

De jonge centurion Marcus Aguila wordt aanvoerder van een Romeins legioen in Groot-Brittannië, waardoor hij de ware feiten van de nederlaag van het 9e legioen en de verdwijning van hun symbool, een gouden adelaar, kan onderzoeken. Zijn vader was namelijk aanvoerder van dat legioen en zijn familie heeft door de nederlaag een slechte naam gekregen. The Eagle is een aardige avonturenfilm van Kevin Macdonald, die sterk begint, maar daarna behoorlijk inzakt qua tempo. Het is echter zeker geen slechte film en biedt voldoende aanknopingspunten voor een avond filmkijken. De kwaliteit van beeld en geluid zijn prima in orde, waarbij er bij het beeld wel wat opmerkingen zijn te plaatsen. Qua extra’s biedt deze Blu-ray Disc-uitgave enige achtergrondinformatie over het maken van de film. De uitgave komt in een kartonnen slipsleeve en dat maakt deze uitgave mooi af.