In Her Skin

13-09-2011

7

In Her Skin (Blu-ray)

De 15-jarige Rachel Barber (Kate Bell) heeft het allemaal. Ze ziet er mooi uit, is getalenteerd, heeft een leuk vriendje in Manni (Khan Chittenden) en wordt altijd gesteund door haar liefhebbende vader (Guy Pearce) en moeder (Miranda Otto). Het tegenovergestelde lijkt het geval voor haar voormalige babysitter Caroline Reid (Ruth Bradley). Ze kampt met chronische depressies en andere kwalen en vindt zichzelf te dik. Haar ouders zijn gescheiden waarbij ze een haatverhouding heeft ontwikkeld met haar moeder (Rebecca Gibney). Caroline’s vader (Sam Neill) leidt een druk leven en lijkt aan alle andere zaken meer prioriteit te geven dan aan zijn eigen dochter. Gevuld met bitterheid, jaloezie en zelfhaat bedenkt Caroline een plan waarbij de mooie Rachel een centrale rol speelt. Wanneer Rachel plots verdwijnt, slaan haar ouders direct alarm. De politie neemt hun zaak echter niet serieus en geeft aan dat er aan de lopende band meisjes van die leeftijd ‘verdwijnen’. De statistieken zijn niet aan hun zijde, bijna altijd zijn ze zelf weggelopen en duiken ze vanzelf weer op. De vader en moeder beginnen zelf een wanhopige zoektocht naar hun dochter, maar hoe meer tijd verstrijkt, hoe meer ze zich realiseren dat ze rekening moeten houden met het allerergste.

Deze Australische productie van debuterend regisseur Simone North verhaalt over een waargebeurde gruwelijke misdaad. Een dergelijke grondslag kan een film vaak net even wat meer indruk doen maken, maar is nog geen garantie voor succes. De benadering van de regisseuse wordt al snel duidelijk. In Her Skin biedt een rauwe en realistische kijk op de gebeurtenissen, waarbij de kijker niet gespaard wordt. De intensiteit wordt nog eens versterkt door de uitzonderlijke sterke acteerprestaties. Dit is dan ook de sterkste troefkaart van de film. Vooral Ruth Bradley speelt met zoveel verve dat je je ogen niet van het scherm kunt houden. Dit maakt deze toch al niet al te vrolijke productie echter des te depressiever. Het camerawerk mag geen naam hebben en staat duidelijk in dienst van het verhaal. Dat verhaal draait weer om de personages en in het bijzonder hun motieven. Des te spijtiger dat deze nogal schimmig blijven. Zoals eerder genoemd is het acteerwerk uitstekend, maar geen van de karakters krijgt voldoende achtergrond mee. Ze zijn vrijwel inwisselbaar en hebben geen eigen persoonlijkheid. Dit geldt in meerdere mate voor de bijrollen en in mindere mate voor Ruth Bradley's rol als dader. Haar slachtoffer daarentegen doet weinig anders dan dansen, zoenen met haar vriendje en nog wat meer dansen. Ook de rol van Sam Neill hangt van clichés aan elkaar en wordt enkel gebruikt als een soort plotconstructie. Hij verschijnt wanneer hij nodig is om te doen wat hij moet doen en verdwijnt vervolgens weer van het toneel. Ondanks deze gebreken is In Her Skin wel behoorlijk spannend. Dat wil zeggen tot het middelpunt. Heb je ooit een film gezien waarin de climax al halverwege de film plaatsvindt? Deze film valt helaas onder deze omschrijving. Hierdoor gaat veel van de spanning en intensiteit die in het in het begin zo zorgvuldig is opgebouwd verloren. Als kijker doe je feitelijk niets anders meer dan aanschouwen hoe de personages de feiten achterhalen die je als kijker allang weet. Het is moeilijk om In Her Skin een cijfermatige beoordeling te geven die recht doet aan het eindresultaat. Sommige aspecten zoals het acteerwerk zijn uitzonderlijk, terwijl het script rammelt aan alle kanten. Eén ding kan in ieder geval met zekerheid gesteld worden, de film is in ieder geval een kijkbeurt waard mocht deze op je pad komen.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 108 min
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053814860

• Interviews

De Blu-ray Disc uitgave van In Her Skin heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse Blu-ray Disc.

In Her Skin is een bijzonder grauwe film geworden en dit is zonder meer terug te zien in de beeldkwaliteit. De kleuren zijn bij vlagen wel erg flets en het contrast had beter gekund. Hierdoor maakt de transfer niet al teveel indruk. Jammer is ook dat er in de donkere scènes niet altijd voldoende schaduwdetail is. Ook het zwart is niet echt diepzwart. De algehele scherpte en detaillering zijn dan wel weer dik in orde en zijn zeker BD-waardig te noemen. Ook is er geen sprake van artefacting of enige andere vorm van onvolkomenheden in het beeld. De transfer is daarmee over de hele linie gezien ruim voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Er is maar één track aanwezig op deze uitgave. Dit betreft een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De track kent goed gedefinieerde dialogen die altijd goed verstaanbaar zijn en blijven. Verder is het geheel behoorlijk ingetogen. Hier en daar wat subtiele achtergrondgeluiden en daarmee is alles ook wel gezegd. Dit is niet meer dan logisch, gezien In Her Skin bij uitstek een dialoog-gedreven film is. Dit geldt overigens niet voor de muziek waar de film mee opent en ook weer mee afsluit. Deze rocktrack is tamelijk ongepast in het geheel en wordt kracht bijgezet door een opgeschroefd volume. Dit is dan ook ongeveer het enige moment waarop de track een beetje tot leven komt. Dit is echter allerminst een vorm van kritiek. In Her Skin biedt inhoudelijk gezien geen ruimte voor opzienbarende effecten. Dat waar het omgaat – de dialogen – zijn goed verzorgd.

Deze uitgave zit in een standaard verpakking. Op de enkellaagse disk is ruimte gevonden voor een aantal extra’s. Deze worden hieronder omschreven. Alle extra’s op de BD hebben High Definition beeld met een 1080/24p resolutie. De audio is Dolby Digital 2.0 (224kb/s). Er is geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar bij de extra’s.

Interviews (95 min.)
Het betreft hier uitgebreide interviews met de regisseuse en scenarioschrijfster (Simon North) en een aantal van de belangrijkste castleden (Guy Pearce, Miranda Otto, Sam Neill en Ruth Bradley). Opvallende afwezige is Kate Bell, die de rol van Racher Barber op zich heeft genomen. Het valt hierbij al snel op de dat beeld- en audiokwaliteit niet al te best zijn. Vooral het geluid kent een constante ruis die een irriterende werking heeft. Inhoudelijk zijn er veel inhoudelijke anekdotes die het de moeite van het kijken waard maken, maar daarvoor zal je eerst alle uitgebreide loftuitingen moeten doorstaan.

Deleted Scenes (5 min.)
Een vijftal minuten aan verwijderde scènes in gebrekkige kwaliteit. Ze zijn interessant om te bekijken aangezien deze wat meer achtergrond geven bij de diverse personages.

Trailer (2 min.)
De officiële bioscooptrailer van de hoofdfilm. In tegenstelling tot de overige extra kent deze wel Nederlandse ondertiteling.

De 15-jarige Racher Barber leidt een mooi leven, het contrast met haar voormalig buurmeisje Caroline Reid is dan ook des te groter. Dit leidt er uiteindelijk toe dat Caroline een gruwelijke misdaad pleegt, waarvan de motieven nog altijd niet helemaal duidelijk zijn. In Her Skin is een verfilming van dit waargebeurde verhaal. Het sterke acteerwerk wordt overschaduwd door een gebrekkig script. Vooral in de laatste akte verliest de film alle spanning die daarvoor zo zorgvuldig opgebouwd is. De beeld- en geluidskwaliteit op deze BD-uitgave zijn ruim voldoende en de beschikbare interviews bieden met een speelduur van ruim anderhalf uur meer dan genoeg achtergrondinformatie.