Gooische Vrouwen

Laurens van der Molen
05-10-2011

7

Gooische Vrouwen (DVD)

Hoewel de vrouwen uit het Gooi geen last lijken te hebben van de financiële crisis, hebben zij ook hun problemen. Zo heeft Cheryl (Linda de Mol) het gevoel dat haar man Martin (Peter Paul Muller) haar niet meer aantrekkelijk vindt. Martin helpt niet dit gevoel weg te nemen wanneer hij haar een borstvergroting voor haar verjaardag schenkt. Vlinder, de dochter van Anouk (Susan Visser), noemt haar moeder een slet, nadat ze haar weer eens betrapt heeft met een man. Ook de andere twee vrouwen hebben problemen. Roelien (Lies Visschedijk) heeft het idee dat niemand haar begrijpt en Claire (Tjitske Reidinga) raakt volledig in paniek wanneer haar dochter en schoonzoon samen met haar kleinzoon voor drie jaar naar een ontwikkelingsland vertrekken, om daar te helpen bij het opbouwen. Kortom, de dames kunnen wel een vakantie gebruiken en besluiten dan ook om naar Frankrijk te gaan. Hier proberen ze zichzelf terug te vinden.

Na vijf succesvolle tv-seizoenen besloten de makers van de serie een bioscoopfilm te maken. Bij veel tv-series levert de overstap naar het witte doek een matig product op, maar bij Gooische Vrouwen is dit absoluut niet het geval. De film is behalve erg leuk voor de fans van de serie, ook prima te volgen door mensen die de serie nog nooit hebben gezien. Het verhaal is interessant genoeg om de volledige speelduur te boeien en zit vol met grappen, die vaak erg geslaagd zijn. Ook bevat de film aardig wat drama, hoewel dit wel met een korreltje zout genomen moet worden. De volledige cast is teruggekeerd en verder heeft Linda de Mol duidelijk haar telefoonboekje opengeslagen om een flink aantal beroemdheden voor bijrollen te regelen. Zo zien we Jeroen van Koningsbrugge als pastoor. Niet verwonderlijk aangezien hij tegenwoordig in alles zit wat Linda maakt, maar ook hier doet hij het weer uitstekend. Ook zien we René Froger in een duet met Martin Morero, een erg grappig stukje aangezien het karakter van Martin duidelijk op de volkszanger gebaseerd is. Verder zijn er kleine rolletjes weggelegd voor bekende Nederlanders als Renate Verbaan, Winston Gerschtanowitz, Nikkie Plessen, Wilfred Genee en vele anderen. De karakters die niet in de tv-serie zaten, worden ook gespeeld door bekende actrices als Loes Luca en Maike Meijer. Deze passen goed in de film. De hoofdrolspelers die we al uit de serie kennen, doen het over het algemeen goed. Positieve uitschieters zijn Paul Muller als Martin en Tjitske Reidinga als Claire. Linda de Mol en Lies Visschedijk zijn dan weer iets minder en acteren net iets te gemaakt. Gooische Vrouwen heeft alle records gebroken. Zo heeft de film eerst de platina filmstatus gekregen en in april 2011 kreeg de film zelfs de status van diamanten film. Hiervoor moet een film 1.000.000 bezoekers hebben. Ook de DVD doet het al erg goed. Deze was namelijk al voor de release 100.000 keer verkocht, wat de DVD al de platina status gaf voordat hij in de winkel te krijgen was. Gooische Vrouwen is een leuke film geworden en een mooi vervolg op de tv-serie. Hoewel Gooische Vrouwen voor de doelgroep (vrouwen) natuurlijk het leukste is, blijkt de prent, net als de serie, stiekem ook voor mannen erg leuk om te kijken.

Gooische Vrouwen is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave.

Genre: Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 104 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053017506

• verwijderde scenes
  • Making Of
  • Bloopers
  • Première - De Rode Loper
  • Gooische Vrouwen bij Koffietijd
  • Clip 'Foxy Lady' - Alain Clark

Het beeld wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.85:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit van het beeld is zo goed als perfect. Behalve een moiré effectje bij een sjaaltje van één van de dames is het vrij van fouten. Het beeld ziet er natuurlijk en kleurrijk uit. De kleuren zijn goed verzadigd en het contrast is ook prima. Vooral in de scènes in het Gooi is dit goed te zien, maar ook de winkelscène in Parijs is hier een mooi voorbeeld van. Dit zorgt voor een vrolijke sfeer in de film. Dat het er zo zonnig, maar toch natuurlijk uitziet, is knap, want het weer was tijdens de opnames behoorlijk grauw. De zonnigheid is dus later toegevoegd bij de bewerking van de productie, maar dit valt totaal niet op. De film bevat enkele donkere scènes, maar ook daar houdt het beeld zijn hoge kwaliteit. Het schaduwdetail is hoog en ook de scherpte van het beeld is erg goed. Gooische Vrouwen bevat Nederlandse, Vlaamse en Engelse ondertiteling. De Nederlandse ondertiteling is voor doven en slechthorenden. De ondertitels worden duidelijk onderin beeld weergeven.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Nederlands audiospoor. Dit is van een zeer goede kwaliteit. Hoewel Gooische Vrouwen niet veel actie bevat, maakt de film wel goed gebruik van de verschillende speakers. De dialogen komen duidelijk verstaanbaar uit de drie voorste speakers, afhankelijk van waar de karakters zich ten opzichte van elkaar bevinden.
De surroundspeakers worden vaak subtiel gebruikt voor de verschillende omgevingsgeluiden en zijn constant te horen, vaak heel erg op de achtergrond. Iets duidelijker zijn ze bijvoorbeeld aanwezig op de bruiloft of in het restaurant in Parijs. Ook van de subwoofer wordt gretig gebruik gemaakt. De film bevat behoorlijk wat mooie muzieknummers, die langzaam opbouwen en vervolgens steeds meer aanzwellen. Vooral hierbij is de subwoofer duidelijk aanwezig. De soundtrack is sowieso erg goed. De nummers passen goed bij de sfeer op de verschillende momenten en voegen de correcte emotie toe aan de scène. Het spoor klinkt mooi helder en is vrij van beschadigingen en ruis.

Gooische Vrouwen heeft een nette DVD-uitgave gekregen. Het is een twee disc special edition, die in een mooi uitklapbaar digipack zit met daaromheen een sleeve. Alleen de film zelf en het audiocommentaar staan op de eerste DVD, de rest van de extra’s is terug te vinden op de tweede disc. Alle extra’s hebben dezelfde specificaties, namelijk een Dolby Digital 2.0 (224kb/s) track en een beeldverhouding van 1.78:1. Hoewel geen van de extra’s erg diep gaat, zijn ze zeker voor de fans leuk om te bekijken.

Een audiocommentaar van regisseur Will Koopman en actrice Tjitske Reidinga, die Claire speelt. Een aardig commentaar waarbij de vrouwen de volledige film praten. Erg diep gaat het commentaar echter niet. Het is jammer dat Linda de Mol, die toch voor een groot deel verantwoordelijk is voor de serie en film, niet aanwezig was.

Making of Gooische Vrouwen (23 min)
Een uitgebreide making of waarbij acteurs en crew aan het woord komen. Verder zijn er beelden van achter de schermen te zien bij de belangrijkste scènes in de film.

Verwijderde scènes (10 min)
Een aantal verwijderde scènes, die vaak terecht uit de film zijn verdwenen. Zeker het alternatieve einde past totaal niet bij de sfeer van de film en is gelukkig gesneuveld. Deze verwijderde scènes kunnen ook worden bekeken met audiocommentaar van Will Koopman en Tjitske Reidinga.

Bloopers (20 min)
Een aantal grappige bloopers, waarin vooral glansrollen weg zijn gelegd voor Jeroen van Koningsbrugge en Peter Paul Muller, die door de vele improvisatie het de rest van de cast en crew erg lastig maken.

Première – De rode loper (38 min)
Bij de première van de film is er een rode loperevenement geweest. Deze reportage was in vijftien bioscoopzalen te zien voor aanvang van de film. Wel grappig, maar aan de rommelige kant.

Trailer (3 min)
De trailer van de film.

Gooische Vrouwen bij Koffietijd (50 min)
De dag na de première zijn drie van de vier dames te gast geweest bij het programma Koffietijd. De volledige uitzending is op de DVD gezet.

Clip ’Foxy Lady’ – Alain Clark (4 min)
De clip ‘Foxy Lady’ van Alain Clark met daarin verschillende beelden uit de film.

De vrouwen uit het Gooi hebben allemaal hun eigen problemen en om die op te lossen besluiten ze naar Frankrijk te gaan, om daar zichzelf te vinden. Dit levert veel leuke situaties op en maakt Gooische Vrouwen een erg leuke film om naar te kijken. De film was een groot succes in de bioscoop. De DVD-uitgave is zeer netjes. Zowel het beeld als het geluid zijn van een zeer goede kwaliteit en ook zijn er aardig wat extra’s te vinden op de twee disc special edition. Hoewel deze extra’s nergens echt heel informatief zijn, zijn ze vooral voor fans erg leuk om te bekijken. De film zelf is, naast dat ie erg leuk is voor vaste fans van de serie, ook prima te volgen door nieuwe kijkers. De doelgroep zijn misschien wel vrouwen, maar ook voor mannen is de prent zeker geen straf.