Winter's Bone

Laurens van der Molen
22-10-2011

7.5

Winter's Bone (DVD)

De 17-jarige Ree (Jennifer Lawrence) woont samen met haar jongere broertje en zusje en haar zieke moeder in het Ozark-gebergte in Amerika. Haar vader, Jessup, heeft hen verlaten en doordat haar moeder tot niets in staat is, ligt alle verantwoordelijkheid bij Ree. De laatste keer dat Jessup op borgtocht vrij is gekomen uit de gevangenis, heeft hij het huis en het land waarop het gezin woont als onderpand gegeven. Zijn hoorzitting komt steeds dichterbij en als hij niet op komt dagen, zullen Ree en haar gezin uit huis worden gezet. Om dit te voorkomen, besluit ze op zoek te gaan naar haar vader. Tijdens haar zoektocht komt ze in contact met verre familieleden en vindt ze beetje bij beetje uit wat haar vaders geheimen zijn. Ze wordt geholpen door de broer van Jessup, Teardrop (John Hawkes), die zelf ook geen vreemde van de politie is.

Winter’s Bone uit 2010 is overspoeld met nominaties en prijzen. De film is genomineerd voor vier Oscars, waaronder die voor Beste Film en die voor Beste Actrice. Ook heeft de film op het Sundance-filmfestival de prijs van Beste Film en die van Beste Script gewonnen. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Daniel Woodrell. Het karakter van Ree wordt gespeeld door Jennifer Lawrence. Ze doet dit erg goed en draagt de film, ondanks haar jonge leeftijd. Ook de rest van de cast, en met name John Hawkes die Teardrop speelt, is erg sterk en zorgt voor een beklemmende sfeer. De film is geregisseerd door Debra Granik, die eerder de film Down to the Bone maakte. Voor Winter’s Bone is ze twee jaar lang bezig geweest met voorbereidingen om de film zo authentiek mogelijk te maken. Zo heeft ze voor de kleinere rollen plaatselijke acteurs gecast en heeft ze zich verdiept in de plaatselijke cultuur. Dit heeft goed uitgepakt en zorgt inderdaad voor een authentieke sfeer. Hoewel Ree pas 17 jaar oud is, heeft ze al heel wat meegemaakt en dit heeft haar erg hard gemaakt. Ze laat zich niet in met criminele activiteiten, ondanks dat ze hier wel in wordt getrokken door haar familie. De enige momenten dat we haar als meisje zien, is wanneer ze met haar vriendin is of als ze aan het spelen is met haar kleine broertje en zusje. Dit maakt het een erg interessant karakter om te volgen. Naast het karakter van Ree is ook de sfeer erg belangrijk in de film. Er hangt continue een beklemmende sfeer. Niet alleen de criminele familie zorgt hiervoor, ook het Ozark-gebergte met het sombere weer en het vervallen landschap dragen er aan bij. Hoewel het verhaal zich redelijk langzaam ontwikkelt en er uiteindelijk misschien niet zo heel veel gebeurt, voelt de film geen moment traag aan en de speelduur van honderd minuten is dan ook zo voorbij. Liefhebbers van shootouts of romantische scènes zijn bij Winter’s Bone aan het verkeerde adres, maar als je zin hebt in een ingetogen maar prachtige thriller, is dit een prima keuze.

Winter's Bone is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave.

Genre: Thriller
Jaar: 2010
Speelduur: 100 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937031924

• Making Of
  • Hardscrabble Elegy

De DVD-uitgave van Winter’s Bone heeft een beeldverhouding van 1.78:1. Dit wijkt af van het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1. Gelukkig zijn de verschillen klein en niet storend. Het beeld is van een goede kwaliteit. Er is soms wat ruis te bespeuren, met name bij de wat donkere scènes. Ook is er een weleens een lichte filmgrain zichtbaar tijdens de film. Beide zijn gelukkig licht en storen dan ook niet. De scherpte van het beeld en het contrast zijn erg goed, wel is het schaduwdetail soms wat aan de lage kant. Met name in de donkere scènes is het soms lastig om te zien wat er gebeurt. De kleuren zijn goed. Vooral in de gezichten van de karakters is dit goed te zien. Het Ozark-gebergte is een grauw gebied en het beeld is dan ook in de buitenscènes aan de grauwe kant. Dit past echter prima bij de sfeer van de film en was dan ook een bewuste keuze van de regisseur. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk onderin het beeld zichtbaar en is vrij van fouten.

Het geluid van Winter’s Bone is goed. De DVD bevat twee audiosporen, namelijk een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) Engels audiospoor en een DTS 5.1 (754kb/s) Engels audiospoor. Het verschil tussen de twee sporen is klein. Alleen in de details is het DTS geluid iets beter, maar om dit te horen moet je wel heel erg goed opletten. Winter’s Bone is een rustige film en dit is ook duidelijk terug te horen in het geluid. De film bestaat voornamelijk uit dialogen. Deze zijn te horen uit het middenkanaal en wanneer nodig uit de twee speakers aan de voorkant. De andere speakers worden met name gebruikt tijdens de scènes in de bossen, waarin duidelijk te horen is dat er verschillende dieren in het bos aanwezig zijn. Verder bevat de film ook aardig wat stille stukken, waarin de surroundkanalen goed worden gebruikt om het geluid uit de omgeving subtiel te laten horen. De subwoofer heeft het erg rustig en wordt alleen ondersteunend gebruikt bij de muziek. De soundtrack is erg goed gekozen en past perfect bij de sfeer van de film.

De DVD van Winter’s Bone start na een aantal waarschuwingen op met een statisch hoofdmenu met achtergrondmuziek uit de film. Hier zijn de taalinstellingen te kiezen en de extra’s te selecteren. De extra’s zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Trailer (2 min)
De trailer van de film.

Deleted Scenes (12 min)
Een aantal deleted scenes. Behalve de alternatieve introductie geen groot gemis.

Hardscrabble Elegy (3 min)
De videoclip van het gelijknamige nummer van Dickon Hinchliffe. Mooie beelden die goed bij de sfeer van de film passen.

Making Of (46 min)
Een lange making of, maar helaas wel erg warrig. Veel beelden van achter de schermen, maar weinig begeleidende informatie. Ook zijn verschillende audities voor de film te zien.

De 17-jarige Ree woont samen met haar jongere broertje en zusje en haar zieke moeder in het Ozark-gebergte. Haar vader, Jessup, is een crimineel en de laatste keer dat hij op borgtocht vrij is gekomen, heeft hij hun huis en land als onderpand opgegeven. Zijn hoorzitting komt steeds dichterbij en als hij niet op komt dagen, zullen Ree en haar gezin uit huis worden gezet. Om dit te voorkomen, besluit ze op zoek te gaan naar haar vader. Winter’s Bone is overspoeld met nominaties en prijzen, en volkomen terecht. De acteurs zetten hun rol stuk voor stuk erg goed neer en met name hoofdrolspeelster Jennifer Lawrence doet het erg goed. Zowel het beeld als het geluid van de DVD zijn van een goede kwaliteit. De DVD heeft een paar special features, die helaas aan de saaie kant zijn. Liefhebbers van shootouts of romantische scènes zijn bij Winter’s Bone aan het verkeerde adres, maar als je zin hebt in een ingetogen maar prachtige thriller, is dit een prima keuze.