Somewhere

31-10-2011

5

Somewhere (Blu-ray)

Acteur Johnny Marco (Stephen Dorff) leeft het leven van een gevierde ster, met drugs, drank en vrouwen. Zijn leven stelt verder eigenlijk niet veel meer voor, maar dat heeft hij niet door totdat zijn dochter Cleo (Elle Fanning) onverwacht op bezoek komt. Haar moeder Layla (Lala Sloatman) heeft behoefte aan wat ruimte voor zichzelf dus ze vraagt Johnny om ervoor te zorgen dat Cleo op tijd op een vakantiekamp belandt. In de tussenliggende dagen moeten ze maar zien wat ze gaan doen. Vader en dochter leren elkaar langzaam beter kennen. Als Cleo naar het vakantiekamp is vertrokken wordt Johnny rauw geconfronteerd met zichzelf en zijn manier van leven. Hoe wil hij nu verder?

Sofia Coppola begon haar carrière als actrice al in haar babytijd. Haar vader Francis Ford Coppola, de beroemde regisseur van de Godfather-cyclus, bezorgde haar in alle drie de films een rol. Maar Sofia is niet alleen vanwege haar vader een bekende in de filmwereld. Somewhere is haar vierde grote film. Haar meest bekende en bekroonde film is Lost in Translation. Ze won voor deze film zelfs, als eerste (en vooralsnog enige) Amerikaanse vrouw ooit, een Oscar in de categorie Beste Regisseur. Dus voorwaar geen beginner. Na haar grote succes van Lost in Translation wilde ze iets heel anders en ze wijdde zich met hart en ziel aan het kostuumdrama Marie Antoinette. Ze won daarvoor in Frankrijk weliswaar een kleine prijs, maar deze film is niet te vergelijken met haar eerdere film. Het kostuumdrama was een enorme onderneming, met veel muziek, veel mensen en veel gedoe. Coppola wilde graag in haar volgende film terug naar een kleine film met een kleine cast en crew.
Ze begon het script van Somewhere te schrijven toen ze net moeder was geworden. Ze was met dat thema bezig dus is het niet raar dat er een script uit is gerold dat gaat over de relatie tussen ouder en kind. In dit geval tussen vader en dochter. Die relatie in deze film lijkt in een aantal aspecten op wat ze zich herinnert uit haar eigen jeugd. De dingen die ze met haar vader deed, een enorme suite in een hotel in Italië, dat zijn allemaal eigen herinneringen. Terwijl ze aan het schrijven was zag ze steeds duidelijker voor zich dat de hoofdrol gespeeld moest worden door Stephen Dorff, die ze al kende. Ze vond hem het juiste type: macho van buiten, maar zacht en kwetsbaar van binnen. Dorff is vooral bekend geworden van actiefilms zoals Blade, Felon en Public Enemies, dus dit was wel iets heel anders en een grote uitdaging voor hem.
Het was Coppola's bedoeling een kleine, naturelle film te maken. Minimalistisch in acteer- en camerawerk. Ze wilde ontdekken hoe simpel je een verhaal visueel kan vertellen zonder dat de kijker zich bewust is van de camera en bovendien het gevoel krijgt dat hij/zij alleen is met de hoofdpersoon. Om dat te bereiken zijn er vele lange shots en is er bijvoorbeeld ook weinig muziek. In dat opzicht lijkt deze manier van werken wel op Lost in Translation. Maar de lange shots zijn te lang en het uitblijven van de muziek geeft de film een bijna naargeestige sfeer. Misschien is dat ook wel de bedoeling, maar de eerste veertig minuten van de film had ik regelmatig de behoefte om hem uit te zetten en dat lijkt me nou weer niet de bedoeling. Dorff past inderdaad goed in de rol, maar houdt zich zo op afstand dat je helemaal niet het gevoel krijgt betrokken te raken bij hem. Elle Fanning is ook redelijk afstandelijk, maar wel naturel als jong meisje. Wat mooi is om te zien is dat de relatie tussen Dorff en Fanning gedurende de film steeds vanzelfsprekender wordt. Maar door die groei in hun verbondenheid is het einde van de film juist zo vreemd. Het is duidelijk dat Coppola een bijzondere film wilde neerzetten en dat ze er goed over heeft nagedacht, maar in mijn optiek heeft ze de plank misgeslagen. Waar Lost in Translation ook simpel is qua camerawerk en script, heeft die film ook humor en niet te vergeten twee uitstekende acteurs die de film naar een hoger plan tillen. Somewhere heeft die acteurs niet, de humor moet komen van een kleine bijrol van Jackass-acteur Chris Pontius, need I say more? Bovendien kunnen het camerawerk en script de film onvoldoende diepte geven om er echt bij betrokken te raken. Het totaal onverwachte en ook redelijk onverklaarbare einde maakte de teleurstelling voor mij nog groter. Maar voor liefhebbers van Sofia Coppola of minimalistische films en die geen moeite hebben met een onbevredigend einde is deze film in elk geval een kijkbeurt waard.

Jaar: 2010
Speelduur: 98 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777936320

• Promotietrailers

Somewhere staat in een beeldformaat van 1.85:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat gelijk is aan het originele beeldformaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor bijna 22 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Het beeld van Somewhere is wat lastig te beoordelen. Op het eerste gezicht ziet het er vrij plat en groezelig uit. Het lijkt soms wel of het op 16mm-film is gedraaid, terwijl het wel degelijk 35mm-film is. Maar net als bij bijvoorbeeld Lost in Translation is dat een bewuste keuze geweest van Sofia Coppola. Wat dat aangaat is het dus een goede weergave zoals de regisseuse het bedoeld heeft. Het korrelige uiterlijk geeft wel een heel filmisch karakter aan het beeld, maar de neutrale kijker, die optimaal wil genieten van de mogelijkheden van HD-beeld, zal echter wat teleurgesteld kunnen zijn in deze transfer. Het beeld heeft een vrij soft karakter en het ziet er wat flets uit. Kleuren zijn behoorlijk uitgewassen en het contrast is meestal wat aan de lage kant. Het schaduwdetail is goed, maar het zwartniveau is weer vrij matig. Diep zwart zien we niet in deze transfer. Op zich is dit een prima weergave van het oorspronkelijke beeld en is dus een ruime voldoende terecht, maar verwacht geen strakke en gelikte HD-beelden.

Er staat één geluidstrack op de Blu-ray Disc van Somewhere en dat is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Wat voor het beeld geldt kun je ook zeggen over het geluid. Het past prima bij de sfeer van de film en volgt de intentie van de makers. Maar het is geen geluidstrack die een diepe indruk achterlaat. Het geheel klinkt mooi natuurlijk en ruw, waarbij de dialogen redelijk goed te volgen zijn en keurig uit het midden komen. Het geheel richt zich bijna volledig op de voorste kanalen. De surroundkanalen worden wel gebruikt, maar het geluid staat zo zacht dat het nauwelijks voor een ruimtelijkheid zorgt. Heel af en toe, zoals bij de paaldansscènes of de prijsuitreiking, leven de achterste kanalen wat op. Ook het LFE-kanaal wordt nauwelijks in het geheel betrokken. Op zich is dit een prima en sfeervolle geluidstrack, maar sprankelen doet het nauwelijks.

De Blu-ray Disc heeft het van A-Film bekende statische menuscherm, zonder achtergrondgeluid. Qua extra's valt er weinig te beleven, helaas. We moeten het slechts doen met een trailer. Buitenlandse releases hebben ook weinig extra's, maar daar is in ieder geval nog een Making Of op te vinden.

Trailer (2 min)
De trailer van de film, waarbij erg wordt gewezen op het feit dat de regisseuse ook Lost in Translation heeft gemaakt. De trailer is in 1.85:1 beeldformaat en in SD-resolutie. Het geluid is Dolby Digital 2.0.

Gevierd acteur Johnny Marco merkt door de ontmoeting met zijn dochter dat zijn leven veel minder voorstelt dan hij zelf dacht. Somewhere is de nieuwste film van Sofia Coppola. Deze film is niet zo interessant als haar vorige werk. De film is traag en heeft te weinig inhoud om helemaal te blijven boeien. Qua beeld en geluid voldoet deze Blu-ray Disc-uitgave aan de oorspronkelijke wens van de filmmakers, maar het is geen voorbeeld voor wat er met HD mogelijk is. Op een trailer na zijn er geen extra's voorhanden, wat dit een vrij kale uitgave maakt die alleen interessant is voor Coppola-fans.