Trust

05-11-2011

7

Trust (Blu-ray)

Annie (Liana Liberato), de dochter van Will (Clive Owen) en Lynn (Katherine Keener), is jarig. Ze wordt veertien en haar vader heeft besloten om haar een laptop kado te doen. Daar is ze erg blij mee, want in haar vrije tijd is Annie volop aan het chatten met vrienden en vriendinnen. Ze chat ook met Charlie, een leeftijdsgenoot die net als Annie aan volleybal doet. Ze kennen elkaar alleen via het chatten, ze hebben elkaar nooit ontmoet. Dat staat hun vriendschap echter niet in de weg. Op een gegeven moment hebben ze dagelijks contact en worden hun gesprekken steeds inniger. Maar dan doet Charlie een bekentenis: hij heeft gelogen over zijn leeftijd en is eigenlijk twintig jaar oud. Annie stoort zich daar niet zo aan, maar helaas zal dit niet de laatste keer zijn dat Charlie tegen haar liegt. Uiteindelijk neemt Annie een beslissing die haar hele leven op de kop zal zetten. En niet op een positieve manier...

De komst van internet heeft veel positieve kanten, niet in de laatste plaats het gemak waarmee we via mail, chatprogramma's en de bekende "social media" met elkaar communiceren. Met Trust toont regisseur David Schwimmer (ook bekend als acteur uit onder meer Friends en Band of Brothers) aan dat hier ook grote gevaren aan kleven. Je krijgt te zien hoe de veertienjarige Annie op internet via een chatroom in contact komt met leeftijdsgenoot Charlie. De twee hebben een echte klik en zijn in de digitale wereld onafscheidelijk. De gesprekken worden steeds intiemer, maar dan bekent Charlie dat hij eigenlijk ouder is. Wat er verder gebeurt zullen we niet verklappen, maar we kunnen wel zeggen dat Annie in een situatie terechtkomt die haar hele leven op negatieve manier zal veranderen. Trust laat niet alleen zien hoe Annie deze negatieve ervaring probeert te rationaliseren en verwerken, maar ook hoe haar ouders hiermee omgaan. De film doet dit op prima manier, daarbij ondersteund door uitstekend acteerwerk van met name de jonge Liana Liberato. Zij weet de rol van Annie, met al haar verlangens, onzekerheid, frustraties en andere emoties, zeer geloofwaardig neer te zetten. Ook Clive Owen en Katherine Keener brengen het er prima vanaf als de ouders van Annie, die zwaar te lijden hebben onder de frustrerende machteloosheid. Iedereen die zelf kinderen heeft - en waarschijnlijk ook degene die dat niet heeft - zal er totaal geen moeite mee hebben om zich in te leven in de vreselijke situatie waarin het gezin ongewild terecht komt. Zoals je misschien wel kunt raden is Trust niet bepaald een luchtige film. Dat lijkt het aanvankelijk wel, maar je hoeft niet lang te wachten voordat de prent het duister induikt. Inclusief een aantal scènes - die in het winkelcentrum en wat daarop volgt - die een erg ongemakkelijk gevoel op weten te roepen. Schwimmer zit daarbij op het randje van hoever je kunt gaan, maar het is wel effectief. Dit alles maakt Trust tot een film die als geheel nogal zwaar op de maag ligt. Dat de gebeurtenissen helemaal niet zo vergezocht zijn (er zijn praktijkvoorbeelden genoeg) maakt het allemaal nog eens extra depressief. Plus het roept de moeilijke vraag op hoe je het als ouder kunt voorkomen. Met Trust heeft Schwimmer dan ook een overtuigend drama afgeleverd, met een goede uitwerking en solide regie. Het verhaal bevat geen poespas in de vorm van allerlei subplots, maar dat heeft de prent ook niet nodig. De basisplot is sterk genoeg. Wat wel opvalt is dat er richting het eind van de film een ommezwaai komt die wat plots aanvoelt, maar wellicht is dit gegrond in de werkelijkheid. Samengevat is Trust een sterke "feel bad movie", die een overtuigend en (helaas) realistisch beeld schetst van een van de gevaren van het digitale tijdperk. Daarmee is de film zeker het bekijken waard, mits je daarvoor in de stemming bent.

Trust is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Jaar: 2010
Speelduur: 105 min
EAN: 8715664091395

De BD-uitgave van Trust heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De resulterende HD-transfer kunnen we scharen onder de noemer "onevenwichtig". Shots met veel scherpte en detail worden afgewisseld met softe fragmenten, en ook het zwartniveau varieert van diep zwart tot donkergrijs. Kleuren zien er echter zonder uitzondering prima uit, de sombere setting komt goed tot zijn recht. Wel is in sommige shots iets van edge enhancement te zien, maar omdat het slechts om enkele korte fragmenten gaat is dit niet echt een groot probleem. Iets problematischer is de compressie-artefacting. Regelmatig is er in de achtergrond enige lichte macro-blocking te zien en ook duikt er zo nu en dan posterisatie op. Gelukkig is dit zoals gezegd vooral van toepassing op de achtergronden, en dan met name wanneer ze redelijk donker zijn, dus vermoedelijk zal het alleen de meest kritische kijker opvallen. Resultaat is een HD-transfer die op de beste momenten een bijna perfecte score verdient, maar op de minste momenten een (lichte) onvoldoende. In zijn totaal slaat de balans echter door naar het positieve, zodat we het beeld toch een nette voldoende kunnen geven.

Er zijn twee audiotracks aanwezig op de BD-uitgave van Trust, namelijk een Dolby Digital 5.1-track (640kbit/s) en een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Voor de recensie bekeken we de film met laatstgenoemde track. Deze klinkt prima. Niet dat er op geluidsgebied veel spektakel te beleven valt, want Trust is een echte praatfilm. Het belangrijkste zijn dus de dialogen. Die komen gelukkig goed verstaanbaar uit het midden, zonder problemen als oversturing. De ruimtelijkheid van het spoor is meestal beperkt, maar er zijn een klein aantal momenten waarop de track een meer agressieve surroundbeleving te bieden heeft. Bijvoorbeeld de scène waarin Clive Owens peronage een presentatie bezoekt, waarin de muziek (inclusief iets te dik aangezette bas) en ambiance uit alle speakers te horen zijn. Maar dergelijke momenten zijn op een hand te tellen. Deze track is dan ook het best te omschrijven als een weinig spectaculaire, maar capabele "praat-track". Let overigens op dat standaard de DD 5.1-track geselecteerd is. Er is geen menu aanwezig, dus omschakelen naar het lossless geluid dient via de audio-knop op de afstandsbediening te gebeuren.

Zoals al vermeld bij de geluidskwaliteit bevat DFW's BD-uitgave van Trust geen menu. Logischerwijs zijn er ook geen extra's aanwezig. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Amerikaanse uitgave, die een Making Of en diverse verwijderde scènes bevat.

Trust gaat over Annie, de veertienjarige dochter van Will en Lynn. Op internet komt Annie in contact met Charlie, een leeftijdsgenoot met dezelfde interesses. De twee krijgen in de digitale wereld een hechte band, maar dan bekent Charlie dat hij gelogen heeft over zijn leeftijd. Hierop volgend maakt Annie een aantal keuzes die haar leven voorgoed zullen veranderen. Trust is een echte "feel bad movie", rond een zwaar op de maag liggend en helaas realistisch gegeven. De uitwerking en het acteerwerk zijn uitstekend, dus als je in de stemming bent voor een neerslachtige film als dit, dan is dit een prima prent. De BD-uitgave van Trust heeft een goede dialooggerichte lossless audiotrack. Het beeld is wat onevenwichtig, maar oogt meestal prima. De uitgave bevat geen extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.