Rundskop

17-11-2011

7.2

Rundskop (DVD)

Jacky Vanmarsenille (Matthias Schoenaerts) is een vetmester uit Belgisch Limburg. Zelf is hij niet vies van illegale producten of enige intimidatie om deze verkocht te krijgen. Zijn vaste contact, een dierenarts (Frank Lammers), is van plan een grote deal te sluiten met louche vleeshandelaren in West-Vlaanderen. Jacky vertrouwt het niet en probeert met alle macht uit de buurt van deze figuren te blijven. Kunnen we die West-Vlamingen wel op hun woord vertrouwen? Is er niet eentje informant? Een ontmoeting dwingt Jacky zaken uit zijn verleden te verwerken die hij juist zo zorgvuldig had weggestopt. Dit komt harder aan dan verwacht. Voor Jacky loopt het uit tot een persoonlijk drama, met verstrekkende gevolgen.

Matthias Schoenaerts (als acteur bekend van de orginele en Amerikaanse Loft, My Queen Caro, Pulsar, en De Bende van Oss) is één van de meest getalenteerde Vlaamse acteurs van de afgelopen jaren. In het speelfilmdebuut van regisseur Michaël R. Roskam, Rundskop, speelt hij de sterren van de hemel. De hoofdrolspeler gaat tot op het bot en nog net iets verder. In eerste instantie lijkt de film op een thriller. Man werkt langs de rand van de wet en begint een zakenrelatie met lieden van soortgelijke allure. Dan is er een ontmoeting, die alles in een ander perspectief zet. Rundskop is geen thriller, maar een karakterstudie. De handel waar Jacky zich in begeeft en de confrontaties die hij daarbij aangaat zijn enkel de katalysator voor of een uiting van zijn persoonlijk leed. Matthias Schoenaerts wordt bijgestaan door stuk voor stuk goede acteurs, die ondanks hun inhoudelijk kleine rollen mooie prestaties neerzetten. Noemenswaardige rollen zijn die van automonteurs Christian en David Fillipini (Erico Salamone en Philippe Grand'Henry). In de woorden van de regisseur zorgen zij voor de 'comic relief' en geven zij het verhaal andere wendingen. Na herhaaldelijk kijken van Rundskop springt het subtiele, maar sublieme spel van Jeroen Perceval in de rol van Diederik Maes in het oog. Wanneer je de beelden bekijkt vanuit zijn perspectief, wordt er een verhaal met dezelfde lading als Jacky verteld. De film kent gelijkenissen met Nicholas Winding Refns Drive en Sergio Leone's Once Upon a Time in America in de zin dat het gaat om de psyche van de hoofdpersoon en kijkers voorbij het geweld moeten kijken om het echte verhaal van de film te kunnen zien. Een minpunt aan Rundskop is dat er niet echt moeite gedaan is om het 'thriller'-gedeelte een eigen gestalte te geven, waar wel potentie voor lag. Het is in de film aanwezig, puur om een rol te dienen, terwijl dit juist kijkers die niet op persoonlijk leed zitten te wachten zou kunnen interesseren. Zeker in vergelijking met de twee bovengenoemde meesterwerken, waar dit wel het geval is. De film had kunnen werken op verschillende vlakken en doet dit nu op één, namelijk het emotionele. Toegegeven is dit vragen naar kaviaar bovenop een berg gerookte zalm, want Rundskop is een indrukwekkende dramafilm die zeker de moeite waard is te bekijken. De film is mooi uitgevoerd in zowel regie al enscenering. Sommige scènes maken op zichzelf al genoeg indruk om de film te willen zien. Ik gun onze onderburen dan ook van harte dat Rundskop naast alle prijzen die de film al gekregen heeft, ook genomineerd en winnaar zal worden van de Oscar voor beste buitenlandse film. Kortom, Rundskop is een film die elke filmliefhebber een keer gezien moet hebben.

JustBridge Entertainment heeft Rundskop uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de DVD-uitgave. Elders op de site kun je de BD-bespreking vinden.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 122 min
Verpakking: Digibook
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983956872

• Fotoboek
  • Making of (21 min)
  • Korte film 'Haun'
  • Korte film 'Carlo'
  • Korte film 'One Thing to Do'
  • Audiotrack 'Buddies Suite'

Rundskop staat in een origineel 2.35:1 beeldformaat. Voor het grootste deel is Rundskop een vrij donkere film. In de belichting en kleuren gaat het voornamelijk om grauwe en sobere tinten. De twee scènes die hier pal tegenover staan, de ontmoeting met het meisje van vroeger en de geboorte van een kalf, zijn fel verlicht. Deze zijn vrij kleurrijk in vergelijking met de rest van de film. Dit zijn ogenschijnlijk de twee momenten van hoop in de film, wat de makers op deze manier hebben proberen uit te drukken. De beelden hebben een goed contrast en zijn vrij scherp. De aanwezige kleuren zijn mooi verzadigd. Jammer genoeg zijn de schaduwen zijn niet al te gedetailleerd. Naast aliasing en lichte grain is hier en daar wat edge enhancement te vinden. Artefacten die het kijkplezier lichtelijk storen. Concluderend, een redelijke goede beeldkwaliteit. Op deze DVD-uitgave van Rundskop is alleen Nederlandstalige ondertiteling aanwezig. Deze is zoals gebruikelijk wit ingekleurd en wordt onderin het scherm gepresenteerd. Hier en daar is het een wat Vlaamse vertaling, dus wat extra moeite voor de Nederlandse kijker, maar overal prima te begrijpen.

Op deze DVD-uitgave is Rundskop te bekijken met een Vlaams- en Franstalige Dolby Digital 5.1-track (448kb/s). De Vlaamse accenten die in de film gesproken worden, zijn vrij lastig te verstaan. Menigeen zal vrij snel afhankelijk zijn van de ondertiteling om het verhaal te volgen. De stemmen zijn wel helder en scherp van klank via het middenkanaal te horen. Misschien iets te zacht in sommige scènes, maar nergens storend. Helaas zijn de geluidseffecten niet al te gedetailleerd, waardoor het als kijker soms moeilijk is je op de film te focussen. Je voelt je qua geluid niet helemaal betrokken bij Rundskop, hoewel dit natuurlijk zeer persoonlijk is. Soms wordt er gebruik gemaakt van de surroundkanalen, voornamelijk als er muziek klinkt. De scènes in de disco maken volop gebruik van je geluidsinstallatie, inclusief het LFE-kanaal. Al met al prima geluid.

Deze DVD-uitgave van Rundskop beslaat twee DVD's en een fotoboek. Beide discs beschikken over een stationair menu. Op de eerste disc staat de film. Deze kun je integraal bekijken of één van de zes hoofdstukken selecteren. De tweede disc bevat naast de trailer, een Making Of en een speciaal audiotrack ook drie korte films. De meeste extra's hebben Nederlandse ondertiteling. De Making Of heeft alleen ondertiteling in de Franstalige gedeeltes en de trailer van Rundskop is zowel Frans- als Nederlandstalig ondertiteld.

Korte film: Haun (9 min)
De eerste korte film van regisseur Michaël Roskam, die een mooie indruk geeft dat zelfs een simpel verhaal je aan het denken kan zetten. Wat is waar van wat je ziet?

Korte Film: Carlo (18 min)
Een Coen-esque film die met indringende beelden laat zien dat toeval in een klein hoekje zit, maar met grote gevolgen. Bedenk dat elke beslissing consequenties heeft.

Korte Film: The One Thing To Do (18 min)
Drie mannen aan een tafel voor een bar. Elk met een verhaal en hun eigen drijfveren. Wanneer besluit je van het rationele af te stappen en puur op je instinct of emotie te reageren? Een korte, maar indrukwekkende karakterstudie.

Trailer Rundskop (2 min)
Een trailer die in mijn ogen de film meer voor doet komen als een thriller in plaats van het drama dat Rundskop is.

Making Of (21 min)
Een Making Of die in korte tijd voornamelijk het acteerwerk in de film bespreekt. Ook wordt er aandacht geschonken aan het schrijven van het script en de muziek. Informatief, maar niet bovengemiddeld wat een Making Of betreft.

Audiotrack Buddies Suite (2 min)
In deze extra wordt de aandacht gevestigd op de muziek van Rundskop, door het thema van de film integraal af te spelen. Een doeltreffend stuk muziek, dat ook zonder beelden indruk weet te maken. De beste vergelijking is met The Inspector Morse Theme door Barrington Pheloung, al is de muziek van Rundskop een stuk meer ingetogen.

Fotoboek (32 pagina's)
Een glossy boekje siert deze DVD-uitgave. Erin staan foto's van twee fotografen, variërend van landschapsfoto's tot close-ups van de acteurs. Een mooie toevoeging.

Matthias Schoenaerts speelt vetmester Jacky, die langs de rand van de wet opereert. Er wordt voorgesteld om de reikwijdte van de operaties te verbreden. Een ontmoeting volgt, met verstrekkende gevolgen. Rundskop is een indrukwekkend persoonlijk drama, enigszins vertroebeld door de warrige en ogenschijnlijk irrelevante delen die de film een thriller willen laten lijken. De beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave is redelijk, maar goed genoeg voor een prima kijkervaring. Het geluid is prima, hoewel het niet echt engageert op een manier die bij een dergelijke film past. Qua extra's weet deze DVD-uitgave van Rundskop indruk te maken door de mogelijkheid drie korte films van regisseur Roskam te kunnen zien. De overige extra's zijn welkome toevoegingen, hoewel minder indrukwekkend. Concluderend, ga vooral een keer Rundskop zien.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Bridge Entertainment Group.