Hard Times

22-11-2011

8

Hard Times (DVD)

Thomas Gradgrind (Patrick Allen) is een man van feiten en observaties. Volgens hem is het niet gezond voor mensen om af te gaan op hun emoties of te geloven in fantasie of simpel vermaak als het circus. Dit gedachtegoed draagt hij ook uit in de opvoeding van zijn twee kinderen en de school waar hij geldschieter van is. Als dochter Louisa (Jacqueline Tong) en zoon Tom (Richard Wren) zijn opgegroeid en zich naar de visie van hun vader gedragen, beseft de oude Gragrind langzamerhand dat zijn levenslessen niet het gewenste effect bewerkstelligen. Louisa zit in een ongelukkig huwelijk met Gradgrinds zakenpartner Josiah Bounderby (Timothy West) en Tom is velen geld schuldig en wanhopig alles op tijd terug te betalen. De oude man Gradgrind begint nu zelf ook te twijfelen of het ontkennen van emoties altijd het juiste is.

Toen het tiende boek van Charles Dickens, Hard Times - For These Times, in 1854 werd uitgegeven, kreeg deze gemixte recensies. Het zou te socialistisch zijn, een ongefundeerde aanklacht van een slecht geïnformeerde middenklasser tegen industriële vooruitgang. Anderen, waaronder George Orwell, prezen Dickens om zijn openhartige kritiek op de manier waarop arbeiders behandeld werden. Een kleine 160 jaar later (2011) voelt Hard Times nog steeds ongedateerd. Verscheidene bewerkingen van het verhaal zijn in de loop der jaren uitgebracht. In deze recensie zal de vierdelige tv-serie uit 1977 worden besproken, geproduceerd door Granada Television. De leeftijd van de serie is vooral merkbaar aan de uitvoering. Voornamelijk stationaire camerabewegingen, een overduidelijk gebruik van sets in vergelijking met buitenopnames en het vrij statige acteerwerk zijn hier enkele voorbeelden van. Kijkers dienen dan ook hun manier van kijken aan te passen, willen ze van Hard Times genieten. Het acteerwerk is dan wel niet als dat in tv-series van vandaag de dag, maar weet wel degelijk indruk te maken. Vooral Timothy West (zijn optreden nog het best te vergelijken met de 'Four Yorkshiremen'-sketch van At Last the 1948 Show) en in het laatste deel Jacqueline Tong zetten solide rollen neer. Hoofdrolspeler Patrick Allen maakt indruk met zijn standvastige optreden aan het begin van de tv-serie en aan het einde wanneer alles om hem heen lijkt in te storten. De echte ster in mijn optiek is Alan Dobie in de rol van Stephen Blackpool, een simpele arbeider. Diens eerlijkheid en ingetogenheid, waar ongegeneerd misbruik van wordt gemaakt, zijn de kern van het verhaal. In Hard Times passeren vele karakters de revue met elk een bijdrage aan het verhaal, dus het is wel opletten geblazen, wil je alles kunnen volgen. De serie volgt vrij strak Charles Dickens' originele verhaal, inclusief het taalgebruik uit die tijd. Dit maakt de serie soms moeilijk te behappen. Zoals eerder vermeld, is Hard Times nog steeds relevant. Mijns inziens zijn wij in de huidige maatschappij te veel bezig met onszelf, te veel negerend wat de impact van ons gedrag heeft op anderen. We zitten vast aan materiële zaken, zonder ooit goed om ons heen te kijken. Een beetje meer empathie naar anderen toe zou niemand schaden. Wanneer jouw visie op de wereld ook maar een beetje in lijn is met wat hier wordt geschetst, maak jezelf dan bekend met Hard Times.

Jaar: 2011
Speelduur: 200 min
Uitgever: B-Motion
EAN: 717306272124

Hard Times is te bekijken met het originele 1.33:1 beeldformaat. Naast constant aanwezige en storende compressieblokken is er geen enkele poging gedaan het beeld op te schonen. Er is vaak sprake van vuil, noise reductie, cross-colouration en hier en daar afterglow. De kleuren zijn grauw en onverzadigd. Er is duidelijk te zien welke scènes in de open lucht zijn gefilmd, aangezien deze meer grain vertonen en vaak veel donkerder zijn. Het beeld valt qua scherpte mee, maar de meeste schaduwen zijn van slechte kwaliteit en het contrast is te hoog. Concluderend, een transfer die helaas geen voldoende kan ontvangen. Hard Times is te bekijken met Nederlandstalige ondertiteling, van een goede kwaliteit. Deze is zoals gebruikelijk wit ingekleurd en wordt onderin het scherm gepresenteerd. De ondertiteling is alleen met de afstandsbediening van je DVD-speler te bedienen.

De enige geluidstrack op deze DVD-uitgave van Hard Times betreft een Engelstalig Dolby Digital 2.0-track (224kb/s). Het betreft hier het originele mono-geluid. Op het geluid is in eerste instantie niets aan te merken, behalve dat het gesproken woord soms wat overstemd wordt door de omgevingsgeluiden. Alles wat gezegd wordt, is wel duidelijk te verstaan. Het geluid is vrij hol en vlak, met weinig ruimte voor lage tonen. Het verschil in geluid tussen scènes in de buitenlucht en die in binnenskamers is vrij duidelijk aanwezig. Wanneer een scène zich binnen afspeelt, is er zelden sprake van geluid naast het gesproken woord, terwijl in de scènes buiten de omgevingsgeluiden de boventoon voeren. Al met al kan het geluid er prima mee door.

De DVD van Hard Times leidt je direct naar het Nederlandstalig stationaire menu. Hier kan men één van de vier afleveringen selecteren of de serie integraal afspelen. Elke aflevering is opgedeeld in zeven hoofdstukken (in totaal dus 28), die enkel met de afstandsbediening van je DVD-speler zijn te selecteren. Op deze DVD-uitgave zijn jammer genoeg geen extra's aanwezig.

Thomas Gradgrind voedt zijn kinderen op in het geloof dat feiten en observaties de weg zijn tot een gelukkig leven. Als zoon en dochter opgegroeid zijn, blijkt de koude, analytische opvoedstijl van hun vader toch niet het gewenst effect heeft. Ze missen iets, maar wat? Modern Times is een mooi verhaal dat ondanks zijn leeftijd nog steeds indruk weet te maken. De stijl van deze tv-serie is wat oudbollig, maar laat dit vooral je keuze niet bepalen. De kwaliteit van deze DVD-uitgave laat echter veel te wensen over. Het beeld kent vele artefacten en het geluid is redelijk, maar vrij hol. Ook ontbreekt elk spoor van extra's. Kortom, een tv-serie die boeit, maar hopelijk ooit dan ook de uitgave krijgt die zij verdient.