Source Code

13-12-2011

8.3

Source Code (Blu-ray)

Kapitein Colter Stevens (Jake Gyllenhaal) wordt in een trein wakker in het lichaam van een onbekende man. Hij zit tegenover de mooie vrouw Christina (Michelle Monaghan), die hem duidelijk kent. Colter heeft geen idee wat hij in de trein doet. Na acht minuten ontploft de trein, waarna Colter ontwaakt in een afgesloten capsule. Zijn enige contact met de buitenwereld is via een beeldmonitor. Hij ontdekt dat hij deel uitmaakt van een missie om de pleger van een aanslag op een trein uit Chicago te vinden. Via een experiment van de regering, genaamd 'Source Code', wordt hij in staat gesteld om meerdere keren voor acht minuten de identiteit van een ander persoon aan te nemen. Onder begeleiding van Colleen Goodwin (Vera Farmiga) in het controlecentrum keert hij regelmatig terug naar dezelfde acht minuten in de trein om de aanslag te onderzoeken. De aanslag op de trein zelf kan hij niet meer voorkomen, maar lukt het Colbert om de identiteit van de bommenlegger te achterhalen, voordat hij nogmaals toeslaat?

Schrijver Ben Ripley had een idee voor een film: wat als je nou een verhaal zou willen vertellen zoals in Groundhog Day of Sliding Doors maar met een science-fiction-achtige draai erin? Hij ging praten met een aantal producenten, maar geen van allen zagen ze iets in zijn idee. Toen besloot hij dat hij dan zelf het script zou gaan schrijven. Dat had nogal wat voeten in de aarde. Want hoe vertel je een verhaal over het kwantummechanische effect op parallelle werelden ingebed in een thriller en dan ook nog op een manier dat het begrijpelijk is, overtuigend en blijft boeien? Na lang schrijven kwam hij met het script voor Source Code. Jake Gyllenhaal, bekend van Donnie Darko en Brokeback Mountain, las het script en vond het geweldig. Nadat hij de film Moon van regisseur Duncan Jones had gezien wist hij ook meteen wie de Source Code zou moeten regisseren.
Moon was de eerste bioscoopfilm die Jones regisseerde en die werd direct een groot succes. Jones kreeg een Bafta-award voor dit debuut en de film werd vele malen bekroond en genomineerd. Toen hij het script van Gyllenhaal kreeg was hij onder de indruk van het snel geschreven verhaal. Hij vond er ook genoeg uitdagingen en puzzels in die hij zou moeten oplossen, voordat dit script als goede film op het doek zou kunnen verschijnen. En Jones houdt van puzzelen.
Het plot van Source Code is een kruising tussen Groundhog Day en een eigentijdse Murder on the Orient Express. Het is een techno-thriller en liefdesverhaal in een. Het idee achter Source Code is dat je herinneringen en ervaringen van mensen kunt gebruiken om situaties op te lossen. In deze film wordt de ervaring van de laatste acht minuten van iemands leven gebruikt om steeds weer terug te keren naar de situatie en deze te veranderen. Voor de logische uitleg van alle wetenschappelijke fenomenen verwijs ik je graag naar het internet. Daar kan je onder andere op de IMBD-site een uitleg vinden over de precieze toedracht van parallelle werelden en de kwantummechanica die in dit script verwerkt zitten. De uiteindelijke film is een boeiende en spectaculaire film geworden. Ondanks de steeds terugkerende beginscène blijft het verhaal boeien. Gyllenhaal is uitstekend op dreef als acteur en het is mooi om te zien hoe hij gedurende de film langzaam weer de controle over zijn eigen bewustzijn hervindt. Jones heeft expres gedurende de film steeds de camera op Gyllenhaal gehouden zodat de film een intiem karakter behoudt en er ingezoomd kan worden op de persoonlijke verbintenissen die worden aangegaan door het personage van Gyllenhaal: Colter Stevens met Christina. Een leuke rol overigens van Michelle Monaghan (Kiss Kiss Bang Bang). Maar vooral de relatie tussen Stevens en Coleen Goodwin, die het contact met hem via de computer onderhoudt en hem uitlegt wat zijn missie is, is mooi uitgewerkt. Vera Farmiga (The Departed), die de rol van Goodwin vertolkt, doet dat heel goed. Ze heeft een prachtige gezichtsexpressie en dat is voor deze rol, waarin ze eigenlijk vooral achter de computer zit, uitermate belangrijk.
Voor liefhebbers van een goede thriller en/of degenen die graag nadenken over parallelle werelden en techniek, maar ook voor liefhebbers van een mooi liefdesverhaal is Source Code een aanrader.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 93 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045230326

• Access Source Code
  • Cast Insights
  • Focal Points

Source Code staat in een beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat licht afwijkt van het originele 1.85:1 formaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die bijna volledig is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 videocodering.

De film heeft een goede beeldkwaliteit, maar het mist de finesse en details die we van een moderne HD-film gewend zijn. Er is zowel digitaal met een RED camera als op 35mm-film opgenomen. De scènes in de capsule zijn digitaal opgenomen, om een donkere en duistere sfeer te creëren. Deze opnames zien er op zich beter uit dan de op film opgenomen scènes, die nogal wat ruis bevatten en minder scherp zijn. Ook is de detaillering hier minder. Toch is dit zeker geen slechte transfer. Het beeld heeft een vrij hoog contrast, maar dat maakt het wel sfeervol. Ook de kleuren zien er helder en goed verzadigd uit. Vervelende bijverschijnselen zijn geheel afwezig en dat maakt dat deze transfer goed te genieten is, zonder dat het echter heel hoogstaand is.

De enige geluidstrack op deze Blu-ray Disc van Source Code is een DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) track in de Engelse taal. Op enkele fragmenten na is dit voornamelijk een dialooggeoriënteerde geluidstrack. In de scènes in de treincoupé en in de capsule zijn de dialogen de belangrijkste informatiebron. Dialogen in treinen zijn soms lastig te volgen, maar in deze film is daar helemaal niets mis mee. De surroundkanalen bij de treinscènes worden voornamelijk gebruikt voor het geluid van de rijdende trein en de muziek. Bij de capsule-scènes is het een heel ander verhaal. Daar zijn nauwelijks of geen atmosfeergeluiden aanwezig, maar worden de dialogen in alle kanalen geplaatst. Dat zorgt voor een vervreemdende werking, die uitstekend past bij de benauwende sfeer van de capsule. Het LFE-kanaal laat op sommige momenten flink van zich horen en dan met name natuurlijk bij de explosie van de trein.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menuscherm in 1.78:1 beeldformaat. De Nederlandse uitgave bevat andere – en ook meer – extra's dan de Amerikaanse uitgave. De Britse uitgave heeft echter een combinatie van de Amerikaanse en Nederlandse extra's en biedt dus nog iets meer. De extra's op deze uitgave zijn alle in SD-resolutie en zijn, behalve Access: Source Code, voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Access: Source Code
Via de methode picture-in-picture is het mogelijk om via korte interviews en items meer informatie te krijgen over de film. Er zijn onder meer fragmenten met de regisseur, acteurs, experts over tijdreizen en beelden van de opnames. De fragmenten zijn soms erg kort en hebben lang niet altijd betrekking op wat er op dat moment in de film, die in de achtergrond gewoon doorgaat, afspeelt. Soms is het wat lastig te volgen, omdat het geluidsniveau van de film niet echt zachter wordt als er gesproken wordt in het picture-in-picture-kader. Dat er ook geen ondertiteling aanwezig is maakt het er niet makkelijker op.

Cast Insight (33 min)
De belangrijkste acteurs en regisseur Duncan Jones vertellen in interviews waar de film over gaat en wat de rollen van de verschillende karakters zijn. Soms zijn de clichés niet van de lucht, maar het is interessant te horen wat de diepere gedachten achter het verhaal zijn.

Focal Points (7 min)
Een animatiefilm over het geheugen en simulaties. Het leger werkt al sinds 1929 met simulaties. Maar wat begint als een leuk item over deze onderwerpen, wordt al snel een ingewikkeld verhaal over elektronen en ons bewustzijn in de kwantummechanica.

Colter Stevens ontwaakt in een rijdende trein en beseft dat hij in het lichaam van iemand anders zit. Het blijkt dat hij deel uitmaakt van het experiment Source Code, waarin een persoon telkens acht minuten van een situatie herbeleeft. In het geval van Stevens is dat om de pleger van een aanslag op een trein te achterhalen. Source Code is een interessante thriller met Jake Gyllenhaal in een goede hoofdrol. Het is niet de eerste film die verschillende tijdlijnen als thema heeft, maar het gebeurt hier wel op een originele manier. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. De extra's bieden net iets te weinig diepgang om heel interessant te zijn. Maar Source Code is al met al wel een interessante film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.