Life is Beautiful

Laurens van der Molen
14-12-2011

7

Life is Beautiful (DVD)

Dertig spreuken van de filosoof Erasmus staan centraal in dertig korte filmpjes. Van een meisje dat in een tolpoortje werkt en daar dagelijks met honderden mensen in contact komt, tot de zwarte rijder uit Frankrijk, die in de jaren tachtig naamsbekendheid verwierf met zijn gevaarlijke rijgedrag op de motor. Al hun verhalen worden verteld in vaak slechts drie minuten. Het overkoepelende thema is leven en dan met name het genieten ervan. Dit kan zijn door te genieten van de natuur of door de liefde van je leven tegen het lijf te lopen. Op dat soort momenten is het leven mooi.

Mark de Cloe en Jeroen Berkvens maakten eerder al Boy Meets Girl Stories, waarin ze ook erg veel korte filmpjes verzamelden rond een bepaald onderwerp. Toen was het liefde, nu hebben ze gekozen voor leven. Ze hebben de spreuken van Erasmus gebruikt als inspiratie, voor maar liefst dertig korte filmpjes. Een deel van de filmpjes is fictief en het andere deel is documentair. Bijna al het jonge talent van Nederland speelt een rol in één of meer van de filmpjes. Zo is Mathijs van de Sande Bakhuyzen te zien in twee filmpjes. Verder zien we onder andere Sylvia Hoeks, Melody Klaver, Bracha van Doesburgh, Robert de Hoog en Gaite Jansen allemaal de hoofdrol spelen in hun eigen filmpje. De speelduur van drie minuten is erg kort. Dit werkt soms goed, zoals bijvoorbeeld in het filmpje waarin een voice over vertelt hoe graag hij het haar van zijn geliefde zou willen zijn, zodat hij altijd bij haar was. Bij andere filmpjes is de tijd echter te kort en komt het verhaal niet echt van de grond. Als je de DVD opstart, kan je ervoor kiezen om de filmpjes gewoon per stuk te kijken of je kan voor ‘speel alles’ kiezen. Helaas moet je in beide gevallen vóór elk filmpje een animatie zien, waarin langzaam in een boom wordt geklommen om bij het betreffende filmpje te komen. Ook na afloop krijg je telkens dezelfde aftiteling te zien. Na een paar filmpjes heb je hier wel genoeg van, maar helaas is er geen manier om dit over te slaan. De speelduur van twee uur had makkelijk met een kwartier verminderd kunnen worden, als dit weg was gelaten. Life is Beautiful bevat aardig wat sterke filmpjes, een paar slechte en een deel is best leuk. Met name de filmpjes ‘Liefde komt met kijken’, ‘Haar haar’ en het erg mooie ‘En hun kinds kinderen’ zijn zeer de moeite waard. Het is jammer dat de DVD deze kwaliteit niet constant heeft, maar juist omdat de DVD maar liefst dertig filmpjes bevat, zit er voor iedereen wel wat bij. En als je een filmpje wat minder vindt, is het gelukkig ook zo weer afgelopen.

Genre: Documentaire, Drama
Jaar: 2011
Speelduur: 120 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777938171

• Making-Of

De DVD-uitgave van Life is Beautiful heeft een beeldverhouding van 1.78:1. De kwaliteit is over het algemeen goed. Doordat er dertig korte filmpjes op de DVD staan, zit er nog wel een aardig verschil in de kwaliteit van het beste en de kwaliteit van het slechtste filmpje. De filmpjes zijn op te delen in twee categorieën, namelijk de fictieve met acteurs en de documentaireachtige. Met name de tweede categorie wil wel eens van een wat mindere kwaliteit zijn. Deze bevatten vaak aardig wat filmgrain en edge enhancement. Ook is het contrast hier niet altijd even goed. Gelukkig zijn deze fouten over het algemeen niet heel storend, omdat het wel bij de stijl van de filmpjes past. De eerste categorie met de bekende acteurs is van een veel betere kwaliteit. Er is zo goed als geen filmgrain zichtbaar, de kleuren zijn mooi en de scherpte is goed. Het beeld bevat ook geen andere storende foutjes. De optionele Engelse ondertiteling is duidelijk onder in het beeld zichtbaar en vrij van fouten.

De DVD bevat een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) Nederlands audiospoor. In sommige gevallen wordt er ook Engels of Frans gesproken in de filmpjes. Het geluid is over het algemeen van een prima kwaliteit. Ook hier geldt echter weer dat de geluidskwaliteit tussen de filmpjes aardig kan verschillen. De filmpjes met de bekende acteurs zijn ook wat het geluid betreft prima. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en de track bevat bij deze filmpjes geen fouten. Bij de documentaireachtige filmpjes is de geluidskwaliteit minder. Niet alle dialogen zijn even goed te verstaan, zeker wanneer ze te horen zijn in een druk café of een drukke straat. Ook gebeurt het wel eens dat de muziek de dialoog overstemt. Vaak is dit te wijten aan de omgeving en de gebruikte apparatuur, maar storend is het soms wel.

In het doosje van Life is Beautiful zitten twee discs. De eerste disc bevat de Nederlandse uitgave en op de tweede disc staat de Engelse uitgave. Het enige verschil is dat de tweede DVD Engelse ondertiteling bevat en dat de spreuken van Erasmus in het Engels staan. Een mooie manier om de filmpjes ook internationaal aan de man te brengen. Bij het opstarten van de DVD kan worden gekozen om alles in één keer af te spelen of om de filmpjes los te selecteren. Ook kan er worden gekozen voor een Making-Of.

Making Of (4 min)
Een zeer kort blikje achter de schermen, waarin enkele acteurs en crewleden aan het woord komen. Voegt helaas vrij weinig toe.

Dertig verhalen van vaak slechts drie minuten. Dat is Life is Beautiful. De filmpjes hebben allemaal twee dingen gemeen: ze zijn gebaseerd op een uitspraak van de filosoof Erasmus en ze gaan over het genieten van het leven. De filmpjes zijn onder te verdelen in twee categorieën, namelijk filmpjes met bekende acteurs en filmpjes in de stijl van een documentaire. Met name de laatste categorie heeft nog wel eens last van een wat slechtere beeld- en geluidskwaliteit. Bij de filmpjes met bekende acteurs zijn zowel het beeld als het geluid van een prima kwaliteit. Behalve een korte Making-Of bevat de DVD helaas geen extra’s. Life is Beautiful bevat aardig wat sterke filmpjes, een paar slechte en een deel is best leuk. Omdat de DVD maar liefst dertig filmpjes bevat, zit er voor iedereen wel wat bij. En als je een filmpje wat minder vindt, is het gelukkig ook zo weer afgelopen.