Righteous Kill

01-07-2009

4.8

Righteous Kill (Blu-ray)

Op een videoband is te zien hoe agent Turk (Robert De Niro) een reeks seriemoorden bekent. Wat leidde hem tot deze daad? We springen terug in de tijd. Turk en zijn partner Rooster (Al Pacino) onderzoeken een reeks moorden met een specifiek kenmerk: de dader laat een gedichtje achter over het slachtoffer. Hierin laat hij blijken dat hij vindt dat het betreffende slachtoffer zijn verdiende loon heeft gekregen. En inderdaad, het blijkt altijd te gaan om misdadigers die op een of andere manier op vrije voeten zijn gekomen. In de zoektocht naar de dader krijgen de agenten hulp van forensisch onderzoekster Karen (Carla Gugino), die tevens het bed deelt met Turk. Het begint haar op te vallen dat Turk zich vreemd begint te gedragen. Ook collega\'s Perez (John Leguizamo) en Riley (Donnie Wahlberg), die meewerken aan het onderzoek naar de seriemoordenaar, valt dit op. Zou hij misschien de moordenaar zijn?

Gezien het aantal films waarin beide heren speelden, is het opvallend dat Robert De Niro en Al Pacino niet vaker in dezelfde productie te zien waren. De films met Pacino en De Niro zijn op een hand te tellen. Zo was er in 1974 The Godfather: Part II en zagen we in 1995 de twee steracteurs in Heat. Overigens was toen van een echte samenwerking nauwelijks sprake, omdat er nagenoeg geen scènes waren waarin de twee tegen elkaar aan mochten acteren. Vorig jaar veranderde dat. Toen verscheen namelijk Righteous Kill, geregisseerd door Jon Avnet (88 Minutes, Red Corner), waarin de heren een bevriend agentenduo spelen. De samenwerking van Pacino en De Niro is direct ook het voornaamste wapenfeit van deze film. Zou men twee acteurs van minder kaliber gecast hebben – Steven Seagal en Dwayne “The Rock” Johnson, om maar eens twee namen te noemen – dan zou Righteous Kill verdrinken in de zee van doorsnee politiethrillers. Want qua verhaal en regie is de film niet erg bijzonder te noemen. Het gegeven van twee doorgewinterde agenten die achter een seriemoordenaar aangaan is natuurlijk niks nieuws. Avnet probeert hier een draai aan te geven door je in een flashforward te laten zien hoe De Niro\'s personage de moorden bekent. Op zich leuk gevonden, maar als je halverwege de film door hebt waar het allemaal naartoe gaat, wordt het een voorspelbaar ritje naar het eind. Ook op visueel gebied is Righteous Kill niet heel bijzonder. Het is allemaal wel gedegen op film gezet, maar echt indruk maken doet het niet. Uiteraard valt op het acteerwerk weinig af te dingen; het mag dan niet de meest memorabele prestatie uit hun carrière zijn, maar toch weten beide hoofdrolspelers te overtuigen. Ook de bijrolacteurs, waaronder Carla Gugino, Brian Dennehy en Curtis “50 Cent” Jackson, leveren prima werk af. Righteous Kill is het perfecte voorbeeld van het feit dat capabel acteerwerk alleen niet voldoende is voor een boeiende kijkervaring. Het is namelijk niets meer dan een voorspelbare en tamelijk saaie politiethriller, iets wat haast onmogelijk lijkt gezien de potentie die de twee rasacteurs met zich meebrengen. Een gemiste kans dus. Mocht je desondanks heel erg benieuwd zijn naar het meest recente optreden van het sterduo, dan zou je de prent eens kunnen huren. Verwacht dan echter geen film die met recht een plek naast klassiekers als Heat en The Godfather II inneemt.

Righteous Kill is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Misdaad, Thriller
Speelduur: 101 min
EAN: 8715664063941

• Behind the Scenes
  • Interviews
  • The Thin Blue Line
  • The Investigation

De Blu-ray Disc uitgave van Righteous Kill heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc (21,5GB beschreven). Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Qua scherpte is deze HD-transfer dik in orde; het beeld bevat veel detail, zonder overmatig gebruik van edge enhancement. Ook de kleurweergave is uitstekend, met natuurlijke ogende huidtinten. En zoals het een recente film betaamt, blijven vuiltjes en beschadigingen geheel afwezig. Het zwartniveau levert eveneens geen reden tot klagen, maar het schaduwdetail had wat beter gekund. Dit hangt samen met de probleempjes op het digitale vlak. Wie goed oplet zal namelijk af en toe wat posterisatie en macroblocking zien, onder meer in donkere delen van het beeld. Gelukkig zijn deze zaken onder normale kijkomstandigheden nauwelijks storend. Over het algemeen ziet het beeld er prima uit. En dus belonen we de transfer met een dikke voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op de BD-uitgave van Righteous Kill tref je twee Engelstalige sporen aan. De ene in het van DVD bekende Dolby Digital 5.1 formaat (640kbit/s), de andere in het lossless DTS HD Master Audio 5.1 formaat (16bit/48kHz). Voor de recensie hebben we de film bekeken met de DTS HD MA track. Het eerste dat opvalt is de goede ruimtelijkheid van het spoor. Righteous Kill is weliswaar geen film waarin veel audiospektakel voorkomt, maar toch weet men een uitstekend ruimtelijk geluidsbeeld te creëren. De surroundspeakers komen dan ook volop aan bod, vooral voor omgevingsgeluiden. Als gevolg zit je als kijker – qua geluid in ieder geval – middenin de film. Naast de ruimtelijkheid is ook de klank van het geluid uitstekend. Het spoor heeft veel dynamiek en detaillering, en zorgt waar nodig voor een gepaste hoeveelheid strak laag. Dialogen komen netjes uit het midden en zijn altijd goed verstaanbaar. Een uitstekende track.

Op het gebied van extra’s heeft Dutch Filmworks’ BD-uitgave van Righteous Kill een acceptabel pakket te bieden. En voor de veranderingen krijgen we dit keer nu eens meer extra’s dan er op de Amerikaanse uitgave te vinden zijn. De interviews en “Behind the Scenes”-featurette ontbreken namelijk op de Amerikaanse versie. Tenzij anders vermeld hebben de extra’s een resolutie van1080i, DD 2.0 geluid en Nederlandse ondertiteling.

Op de commentaartrack, die in het menu te vinden is onder “set-up options”, hoor je regisseur Jon Avnet. Hij geeft een rustige, maar informatieve toelichting, waarin hij onder meer praat over de locaties, de opnames, het verhaal, de cast, het budget en het gebruik van computereffecten.

The Thin Blue Line (18 min)
Deze documentaire gaat over de misstanden in de Amerikaanse politie (corruptie en dergelijke). Met behulp van interviews en reconstructies belicht men de verleidingen waar agenten mee te maken kunnen krijgen. Het stereogeluid van deze extra is opvallend genoeg in de vorm van een DD 5.0 track gegoten (waarbij dus alleen geluid uit de linker en rechter frontspeaker komt).

The Investigation (14 min)
Een promotionele Making Of, bestaande uit de bekende combinatie van interviews en een blik achter de schermen. Aan bod komen de cast, de opnames, het verhaal en – natuurlijk – de samenwerking van Pacino en De Niro. Zo kom je onder meer te weten hoe Pacino bij het project betrokken raakte.

Behind the Scenes (28 min)
Een zogenaamde “B-roll”, oftewel beelden van de opnames die zonder aanvullend commentaar getoond worden. Aardig om eens te zien hoe het er op een set aan toe gaat, maar geen extra die de volledige duur weet te boeien.

Interviews (23 min)
Een verzameling promotioneel getinte interviews, met regisseur Jon Avnet, schrijver Russell Gewirtz en castleden Robert De Niro, 50 Cent, Brian Dennehy, Carla Gugino, John Leguizamo, Donnie Wahlberg en Trilby Glover. De gestelde vragen verschijnen als tekst in beeld, waarna het antwoord van de betreffende persoon volgt. Een “play all” optie is aanwezig.

Trailers van andere DFW-uitgaven, namelijk Good, The Reader, The Wrestler, The Bank Job en Boarding Gate.

In Righteous Kill (2008) zie je hoe agenten Turk en Rooster op jacht zijn naar een seriemoordenaar. Het addertje: als kijker weet je dat Turk later op video zal bekennen dat hij de moorden gepleegd heeft. Het voornaamste wapenfeit van Righteous Kill is dat veteranen Al Pacino en Robert De Niro de hoofdrollen vertolken. Helaas blijkt dat niet genoeg om een sterke film op te leveren. Het eindresultaat is namelijk een vrij saaie doorsnee politiethriller, die bovendien erg voorspelbaar is. De BD-uitgave van de film heeft een goede beeldkwaliteit en uitstekend geluid. Bovendien is een acceptabel aantal extra’s aanwezig, waarbij we voor de verandering zelfs meer krijgen dan op de Amerikaanse uitgave. Mocht je Righteous Kill ondanks de minpunten toch eens willen zien, dan is deze BD-uitgave daar dus prima geschikt voor.