Van God Los - De Serie

Laurens van der Molen
18-01-2012

5

Van God Los - De Serie (DVD)

In 2003 maakte regisseur Pieter Kuijpers de misdaadfilm Van God Los. In 2011 kwam hij een tv-serie met dezelfde naam. De twee hebben weliswaar hetzelfde onderwerp, namelijk misdaad, maar hebben verder niks met elkaar te maken. Kuijpers neemt zelf de regie van één van de uitzendingen op zich, de andere heeft hij uitbesteed aan collega’s. In de tv-serie Van God Los vormen negen waargebeurde misdrijven de inspiratie voor negen losstaande afleveringen. Elke aflevering kan worden gezien als een korte film van vijftig minuten en is afzonderlijk te kijken. De misdrijven variëren van huiselijk geweld tot het dealen van wiet. Maar ook onderwerpen als homohaat en bouwvergunningen worden behandeld. De misdrijven worden in beeld gebracht vanuit het perspectief van zowel de dader als het slachtoffer. Wie precies wie is, blijft vaak tot het laatste moment de vraag.

Aangezien elke aflevering een losstaand verhaal is, spelen er veel verschillende acteurs in de serie. Een groot deel van bekend Nederland is terug te vinden in Van God Los. Zo zien we o.a. Halina Reijn, Tygo Gernandt, Georgina Verbaan, Hans Kesting en Tanja Jess een rol vertolken. De acteerprestaties zijn, zeker voor de hoofdrollen, van een hoge kwaliteit. In de bijrollen komt het soms wel eens wat nep over, maar dit stoort gelukkig niet te veel. De verhalen beginnen allemaal hetzelfde, namelijk met de ontdekking van het misdrijf. Vervolgens maken we een sprong terug in de tijd en krijgen we te zien hoe het heeft kunnen gebeuren. De schrijvers hebben de echte zaken slechts als inspiratie gebruikt voor de verhalen. Hierdoor hebben ze zich de vrijheid gegeven om bepaalde plottwists in het verhaal aan te brengen, waardoor het allemaal net wat spannender wordt. Elke aflevering duurt slechts vijftig minuten en in dat tijdsbestek wordt het verhaal in een snel en spannend tempo verteld. De karakters worden gelukkig wel genoeg ontwikkeld. Als het misdrijf eenmaal plaatsvindt, leef je ook daadwerkelijk met ze mee. Geen enkele aflevering van de serie is slecht, maar de kwaliteit wisselt wel. Zo is de aflevering Spookbeeld waarin een meisje (Georgina Verbaan) erachter komt dat haar vriend vreemd gaat en ze wraak wilt nemen op zijn minnares, soms wat aan de saaie kant. Doodslag daarentegen is een erg sterke aflevering, die in zijn eentje al reden genoeg is om de serie in huis te halen. In deze aflevering, geregisseerd door Tim Oliehoek (Vet Hard, Spion van Oranje,), wordt het verhaal verteld van drie jongens die naar Amsterdam gaan omdat één van hen voor lange tijd vertrekt naar het buitenland. Diezelfde avond opent Alan, een prachtige rol van Hans Kesting, een homokroeg. De ontmoeting tussen Alan en de groep jongens is er één om niet snel te vergeten. Net zoals de aflevering zelf, die nog wel even na is blijven spoken in mijn hoofd. Inmiddels is er een tweede seizoen van de serie aangekondigd, dat later dit jaar op tv te zien zal zijn. Van God Los – De Serie is een aanrader voor iedereen die van goede misdaad/dramafilms houdt. Van God Los geeft je namelijk maar liefst negen stuks.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2011
Speelduur: 450 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Geen
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777937952

Het beeld wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De kwaliteit is over het algemeen goed, maar wel heeft de serie tijdens, met name de omgevingshots last van aardig wat filmgrain. Tijdens de verhalende scènes is deze filmgrain er gelukkig niet. Wel is er af en toe lichte edge enhancement zichtbaar, maar deze is niet erg storend. Compressiefoutjes zijn er gelukkig niet veel. De kleuren zijn wat aan de donkere kant, maar dit draagt goed bij aan de rauwe sfeer van de serie. Contrast en schaduwdetail zijn beide van een prima kwaliteit. De serie heeft geen optionele ondertiteling voor de gehele serie, maar aangezien er veel verschillende talen worden gesproken, is er wanneer nodig wel Nederlandse ondertiteling. Deze staat duidelijk in beeld.

De serie bevat een Dolby Digital 2.0 (224kb/s) Nederlands audiospoor. Ondanks dat het geen 5.1-geluid is, heeft het toch een goede kwaliteit. De dialogen zijn goed te verstaan. Ook wanneer de scènes erg druk zijn. De omgevingsgeluiden uit de verschillende steden zijn erg sfeervol en duidelijk hoorbaar. Ook de soundtrack klinkt erg goed. Beide overstemmen de dialogen zo goed als nergens. Alleen in de aflevering Spookbeeld, is de muziek in de discotheek zo hard dat de acteurs niet meer te verstaan zijn. Gelukkig wordt hier weinig gesproken en mis je dus weinig van het verhaal. De soundtrack van de serie is erg goed en voegt echt iets toe aan de sfeer van de serie. Precies op het goede moment hoor je de juiste track en met name aan het einde van elke aflevering is de nummerkeuze prachtig!

De box bevat helaas geen extra’s. De negen episodes zijn verdeeld over drie discs en zijn verpakt in een mooi digipack met sleeve. Wanneer de DVD wordt opgestart is een statisch scherm zichtbaar met daarop de keuze uit de drie afleveringen. Op de achtergrond wordt het themamuziekje van de serie afgespeeld.

Pieter Kuipers maakte in 2003 de film Van God Los, in 2011 kwam hij met een serie met dezelfde naam. Hij deed dit samen met acht collega’s. Ze namen allemaal een aflevering voor hun rekening. In totaal bevat de serie negen afleveringen van vijftig minuten. Elke aflevering is gebaseerd op een waargebeurd misdrijf en kijkt weg als een korte speelfilm. De vele acteurs die in de serie spelen, doen het allemaal erg goed. Hoewel elk verhaal de moeite waard is, zijn er wel uitschieters. Met name het door Tim Oliehoek geregisseerde Doodslag is echt van een zeer hoge kwaliteit. De beeld- en geluidskwaliteit van de DVD-uitgave serie zijn voldoende. Het beeld is soms wat aan de donkere kant, maar dit past goed bij de rauwe sfeer van de serie. Helaas bevat de DVD-uitgave geen extra’s. Van God Los – De Serie is een aanrader voor iedereen die van misdaad/dramafilms houdt. De serie geeft je namelijk negen stuks!