Henry of Navarre (EE)

10-02-2012

6.3

Henry of Navarre (EE) (Blu-ray)

In 1563 is Navarre nog een klein koninkrijk in de Pyreneeën, ten zuidoosten van Frankrijk. De jonge Henry is de toekomstige koning van het land en wordt als zodanig klaargestoomd om te zijner tijd de troon te bestijgen. Nostradamus voorspelt zelfs dat Henry op de troon van Frankrijk zal plaatsnemen. Dat lijkt onwaarschijnlijk, want Henry is een Hugenoot, terwijl de Franse troon uit katholieken bestaat. En deze twee geloven zijn continue met elkaar in strijd. Na vele jaren is Henry (Julien Boisselier) de strijd al lang beu en wil vrede en rust in het koninkrijk. Omdat de moeder (Hannelore Hoger) van de Franse laffe koning Charles IX (Ulrich Noethen) bang is voor onrust in het Franse koninkrijk, besluiten zij en de moeder van Henry (Marta Calvó) tot een pact: Henry zal trouwen met Margot (Armelle Deutsch). Een huwelijk dat plaatsvindt ondanks de verschillende geloofsovertuigingen van beiden. Henry en Margot hebben weinig met elkaar en het verbond tussen de religies mislukt. Er zijn ook teveel mensen die aanspraak willen maken op de troon en de onrust onder het volk blijft. Daarnaast lukt het Henry en Margot niet om voor een troonopvolger te zorgen. En daarmee lijkt de Franse troon voor Henry verder weg dan ooit.

Henry van Navarre was de koning van een klein staatje in de Pyreneeën, in een gebied wat tegenwoordig Spanje en Frankrijk is. Ondanks dat het een koning was die vrede en rust hoog in het vaandel had staan vocht hij veel oorlogen uit. De meeste waren oorlogen omtrent verschillen in geloofsovertuiging. In Navarre behoorde men tot de Hugenoten, in Frankrijk was men voornamelijk katholiek. Om een eind te maken aan de hevige strijd werd besloten om Henry te laten trouwen met Margot, de zus van de toenmalige koning Charles IX. Mede doordat het volk dit huwelijk niet steunde was de strijd nog lang niet gestreden. Dit is in het kort het levensverhaal van Henry van Navarre en dit is ook waar de film Henry of Navarre (oorspronkelijke titel Henri 4) over gaat. Het is een Frans/Duitse coproductie, met de Duitser Jo Baier op de regisseursstoel. Baier is een specialist in het maken van TV-films. Ook Henry of Navarre is van oorsprong een televisiefilm, waarvan later een – ingekorte – versie ook in de bioscoop is verschenen (niet in Nederland en België overigens). Met een budget van rond de 18 miljoen euro kon Baier flink uitpakken en dat is aan bepaalde elementen ook te zien. De decors, kleding en special effects zien er prima uit. Maar op bepaalde momenten merk je dat het aantal figuranten wat laag is geweest, waardoor een aantal scènes er vrij potsierlijk, bijna amateuristisch uitzien. De basis voor het scenario van deze film zijn de boeken Die Jugend des Königs Henri Quatre en Die Vollendung des Königs Henri Quatre van de Duitse schrijver Heinrich Mann (bekend onder meer van Der Blaue Engel). Het is niet gemakkelijk om een heel leven samen te vatten in één film, ook al duurt die bijna drie uur. Dat is in deze film ook niet helemaal gelukt. Het verhaal mist een goede balans. De nadruk ligt te vaak op de seksuele uitspattingen van Henry, terwijl er op dat moment veel belangrijkere gebeurtenissen plaatsvonden, die dan bij wijze van spreken in een bijzin genoemd worden. Scripttechnisch heeft deze film dan ook behoorlijk wat haken en ogen. Karakterontwikkeling is erg belangrijk in dit soort films, maar daar ontbreekt het hier veelal aan. De enige waarbij het in orde is, is Henry zelf. De belangrijkste figuur ook, maar er zijn zoveel andere belangrijke personages om hem heen waarvan je nu nauwelijks hoogte krijgt. Dat maakt het soms ook lastig om het verhaal te volgen. Het acteerwerk is ook erg wisselend van niveau. Julien Boisselier zet een sterke rol neer als Henry. Hij overtuigt en speelt zijn rol met verve. Maar de rol van de Franse koning Charles IX wordt dramatisch en potsierlijk gespeeld door Ulrich Noethen. Nu was Charles IX een lafaard en angsthaas, maar in deze film wordt hij wel erg overdreven neergezet, wat afbreuk doet aan veel scènes waarin hij speelt. Kortom, Henry of Navarre geeft een redelijk overzicht over het leven en welzijn van Henri IV, maar de uitvoering laat soms wat steekjes vallen.

JustBridge Entertainment heeft Henry of Navarre uitgebracht op 2-DVD en Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de BD.

Genre: Avontuur, Drama
Jaar: 2010
Speelduur: 175 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
Uitgever: JustBridge Entertainment
EAN: 8711983441897

Henry of Navarre staat in het voor televisieseries gebruikelijke 1.78:1 beeldformaat op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor ruim 40 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/50i. Het beeld is interlaced opgebouwd, wat betekent dat het beeld uit 50 samengevoegde halve beelden per seconde bestaat. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-2 codering.

Zoals hierboven reeds is beschreven is dit een 1080i transfer (de hoes vermeldt overigens abusievelijk dat het om een 1080p transfer zou gaan). De film is echter digitaal op 1080/24p opgenomen. Men heeft dus in dit geval ook last van de PAL-versnelling. Nu is het beeld interlaced opgebouwd, waardoor niet de volledige resolutie wordt gebruikt. Op zich hoeft dat niet altijd een probleem te zijn en bij deze transfer merk je er ook niet zo heel veel van. Alleen zijn de horizontale camerabewegingen wat minder vloeiend. We hebben hier met een 1080i versie van doen, omdat in tegenstelling tot veel buitenlandse releases wij de volledige tweedelige TV-serie te zien krijgen (inclusief aftiteling halverwege het eerste deel). De buitenlandse versie is de ingekorte bioscoopversie. Doordat men op digitaal formaat heeft opgenomen is filmgrain totaal afwezig. Toch scoort deze transfer een niet zo heel erg hoge waardering. Dat komt niet zozeer door de 1080i transfer, maar vooral doordat het typische HD-gevoel ontbreekt. Er is gekozen voor een MPEG-2 codering en dat staat niet bekend als de beste manier om beeld te coderen. De dieptewerking ontbreekt en het contrast is soms aan de erg hoge kant. Vooral in de hogere lichten wil het beeld nog wel eens overstralen. Wie goed kijkt ziet ook de veelvuldig aanwezige kleine compressiefoutjes. Ze zijn niet groot, maar het geeft het beeld een vrij onrustig aanzicht (zie bijvoorbeeld screenshot 4). Ook zien we vrij veel beeldruis en ook posterisatie komt voor. Positief aan deze transfer is het kleurenpalet, maar dat is niet voldoende om er een hoge score uit te slepen.

Op de Blu-ray Disc van Henry of Navarre staan twee Franstalige geluidstracks. De belangrijkste is een DTS-HD High Resolution 5.1 (24bit/48kHz) track. Daarnaast is er ook nog een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack aanwezig. We focussen ons hier op het HD-geluid, maar het verschil tussen beide tracks is niet zo heel erg groot. De HD-geluidstrack heeft twee gezichten. Aan de ene kant is het een dynamisch en ruimtelijk klinkend geheel met veel aandacht voor detail. De surroundkanalen worden bijna continue aangesproken. Geluidseffecten worden dan in split-surround weergegeven. Het laag is krachtig en vooral bij de veldslagen geeft dat een extra dimensie aan het geluid. Aan de andere kant zijn er de dialogen. Doordat het een Franstalige film betreft, maar er met veel Duitse acteurs is gewerkt zijn alle Duitse karakters nagesynchroniseerd naar het Frans. Dat levert in eerste instantie het probleem met de lipsynchroniteit op, die vaak verre van goed is, maar ook liggen die dialogen iets te nadrukkelijk op de voorgrond in de mix, waardoor de balans weg is en het niet zo natuurlijk klinkt. Een scène tussen twee Franstalige acteurs klinkt dan beduidend mooier. Er wordt bij deze film nogal gekoketteerd als zou Hans Zimmer verantwoordelijk zijn geweest voor de filmmuziek. Hij is echter alleen maar producent en begeleider geweest van Henry Jackson, die de muziek heeft gecomponeerd.

De Blu-ray Disc heeft wel een menuscherm, maar bevat verder geen extra's. De uitgave zelf heeft een mooie kartonnen slipsleeve. De buitenlandse uitgave heeft wel een paar extra's.

Henry leeft in het kleine koninkrijk Navarre, ten zuidoosten van Frankrijk. De twee landen voeren vaak oorlog vanwege verschillende geloofsovertuigingen. Om een eind te maken aan deze strijd wordt besloten dat Henry van Navarre en Margot van Frankrijk met elkaar moeten trouwen. Helaas blijkt de rust maar van korte duur. Henry van Navarre is een lange speelfilm, gemaakt voor televisie, die een redelijk overzicht geeft van het leven van koning Henry 4. Waar aan bijzaken lange scènes worden besteed, wordt aan belangrijke momenten soms nauwelijks aandacht geschonken. Daardoor is de balans een beetje zoek. Maar het is geen slecht gemaakte film. Deze Blu-ray Disc-uitgave is qua beeld en geluid niet helemaal geweldig, maar scoort nog net een voldoende. Extra's bevat deze uitgave helaas niet.