Abduction

09-03-2012

6.5

Abduction (Blu-ray)

De populaire student Nathan Harper (Taylor Lautner) vindt een foto uit zijn jeugd terug op een website met vermiste personen. Na een confrontatie met Mara (Maria Bello), de vrouw die zich al jaren voordoet als zijn moeder, wordt hun huis belaagd door gewapende mannen. Nathan bevindt zich in een levensgevaarlijke situatie en slaat op de vlucht. Nu begrijpt hij pas waarom hij door zijn surrogaatvader Kevin (Jason Isaacs) al die jaren in de vechtsport is getraind. Samen met zijn beeldschone vriendin Karen (Lily Collins) gaat hij op zoek naar zijn identiteit. De waarheid moet koste wat het kost boven water komen. Daarbij worden ze continu achtervolgd door zowel de huurling Koslow (Michael Nyqvist) als de CIA onder leiding van agent Burton (Alfred Molina). Wie kan hij vertrouwen?

Een cover zegt soms meer dan duizend woorden. Met grote witte letters staat de naam Taylor Lautner hierop afgedrukt. De rest van de formidabele cast met grote namen is nergens terug te vinden. Lautner wie? Deze jongeman deed het hart van mening tienermeisje sneller kloppen in de wereldwijd commercieel succesvolle Twilight-serie. Waar hij het daar met een bijrol moet doen mag hij nu proberen de show te stelen. De opzet van de hele film is een schaamteloze kopie van de Bourne-films. Lautner heeft zelfs qua uiterlijk wel iets weg van Matt Damon en een kat-en-muis-spel rondom een verloren identiteit zal niet onbekend klinken. Hiermee hebben we meteen de grote makke van de film te pakken. Deze jongeman bezit in de verste verte niet het charisma en acteertalent dat nodig is om een dergelijke film te dragen. Hij kent slechts één stoïcijnse gezichtsuitdrukking en daarmee is het wel gedaan. Dit wordt al helemaal duidelijk wanneer hij acteert tegenover veteranen als Maria Bello, Jason Isaacs, Alfred Molina, Michael Nyqvist (bekend van de Zweedse Millennium-films) en Sigourney Weaver. Zij doen allen het beste dat ze kunnen met het materiaal. Helaas zijn de dialogen zonder uitzondering tenenkrommend. Ondanks dit alles is Abduction een redelijk vermakelijke film geworden. Dit is volledig toe te schrijven aan regisseur John Singleton, die inmiddels zijn strepen in het regisseursvak wel heeft verdiend met films als Boyz ’n the Hood, Shaft en 2 Fast 2 Furious. De actie is snel en spannend, wat ook toe te schrijven is aan de uitstekende montage. Ook de locaties zijn stuk voor stuk goed gekozen en zeer gevarieerd. Uitgezonderd het eerste half uur is ook het tempo zodanig hoog dat je nauwelijks tijd krijgt om stil te staan bij de ongeloofwaardigheden. Een bijzondere mix van kwaliteit en misstappen dus, maar dit zal de fans van Twilight niet kunnen deren. Mocht je niet tot deze groep behoren en deze prent onverhoopt toch voor ogen krijgen, dan zal je je hoogstwaarschijnlijk niet geheel vervelen.

Abduction is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder volgt de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2011
Speelduur: 106 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045228736

De Blu-ray Disc uitgave van Abduction heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disc.

Zoals je hierboven kunt lezen is de gehele film op een enkellaagse disk geplaatst. Deze extra compressie is helaas zeker terug te zien. Daar waar de Amerikaanse uitgave in termen van beeld en geluid tot de top behoort, is de transfer hier wat gedegradeerd. Slecht is het zeker niet, maar het is simpelweg niet altijd gestoken scherp. De kleuren springen er dan wel weer uit en zijn ontzettend verzadigd en worden in goed contrast weergegeven. Ook bij avondscènes houdt het beeld goed stand en zijn zwartniveau en schaduwdetail prima.

Deze Blu-ray Disc is voorzien van een DTS HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Ondanks de inhoudelijke gebreken die er misschien mogen zijn, heeft Abduction het budget en de stijl van een zomerblockbuster. Dit vertaalt zich door richting de technisch uitstekende audio. Het is wel jammer dat de 7.1 mix van de Amerikaanse uitgave ontbreekt, we moeten het hier doen met de 5.1-variant. Ondanks al het actiegeweld komen dialogen altijd duidelijk en goed verstaanbaar uit de middelste speaker. De momenten van grote actie zijn indrukwekkend, met als absoluut hoogtepunt het moment vroeg in de film waarin er een heel huis wordt opgeblazen. De brokstukken vliegen je om de horen en de subwoofer doet je hopen dat je buren niet thuis zijn. Alsof dit alles nog niet genoeg was schitteren ook de rustigere momenten in hun goed gepositioneerde directionele geluidseffecten. Niets op aan te merken.

Er zijn geen extra’s en ook een menu ontbreekt. De hoofdfilm wordt voorafgegaan door enkele trailers van andere recente films van de uitgever. Wie per sé wel extra's wil zal over de grenzen moeten kijken.

Nathans rustige leventje als normale tiener wordt abrupt onderbroken wanneer hij op internet een foto vindt van zichzelf op een website voor vermiste personen. Dit brengt een keten aan gebeurtenissen tot stand dat zijn leven op zijn kop zal zetten. Taylor Lautner krijgt in dit Jason Bourne achtige vehikel Abduction de kans om te schitteren, maar laat deze liggen. Zijn houterige acteerwerk en het al even gebrekkige script worden nog enigszins gecompenseerd door een indrukwekkende ondersteunde cast en solide actie. Het beeld is prima in orde, maar blinkt niet uit. Dit geldt anders voor de audio, dat wel van referentieniveau is. Er zijn geen extra’s beschikbaar bij deze Blu-ray Disc-uitgave. Daarvoor zul je in het buitenland moeten zijn.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Entertainment One.