Downton Abbey - Seizoen 2

17-03-2012

7.5

Downton Abbey - Seizoen 2 (DVD)

November 1916, terwijl WO1 nog in alle hevigheid woedt, volgen we de wederwaardigheden van de aristocratische familie Crawley en hun personeel. Neef en erfgenaam Matthew Crawley (Dan Stevens) vecht in de loopgraven, maar ook het leven op Downton Abbey verandert als er een verzoek wordt gedaan om de vele kamers ter beschikking te stellen als herstellingsoord voor de gewond geraakte officieren. De twee jongste dochters Edith (Laura Carmichael) en Sybil (Jessica Brown Findlay) vinden een nieuwe roeping in deze andere wereld, waarin ze niet alleen hun talenten kunnen gaan ontplooien, maar waarin ook de sociale regels aan het veranderen zijn. Bovendien zijn er vele liefdesperikelen aan de gang. Lukt het Lady Mary (Michelle Dockery) om haar geluk te vinden nu Matthew verloofd is met Lavinia? En wanneer kunnen de meid Anna (Joanne Froggatt) en de bediende John Bates (Brendan Coyle) hun geluk nu eindelijk eens gaan vieren? De jonge lakei William (Thomas Howes) wil, voor hij de oorlog ingaat, weten of keukenmeid Daisy (Sophie McShera) zijn vriendinnetje wil zijn. Zij twijfelt, maar Mrs. Patmore (Lesley Nicol), de kokkin, overtuigt haar dat ze hem zonder die toezegging niet naar de loopgraven mag sturen. De graaf van Grantham (Hugh Bonneville) wil ook graag actief zijn steentje bijdragen, maar krijgt tot zijn frustratie alleen erefuncties toegespeeld. Komt deze familie ongeschonden de oorlog door en wint de liefde het van de maatschappelijke regels, wraakacties en manipulaties?

De bekende acteur Julian Fellowes (Monarch of the Glen, Shadowlands en Jane Eyre) is de schrijver en bedenker van Downton Abbey. De eerste serie van Downton Abbey kwam uit in 2010 en het verhaal begon in 1912 met het zinken van de Titanic en het overlijden van de erfgenaam van Downton Abbey. Het seizoen eindigde aan het begin van de Eerste Wereldoorlog. Deze tweede serie begint in november 1916, dus al bijna aan het einde van de WO I. In deze DVD-box bevinden zich 4 discs, met in totaal 8 afleveringen en een bonusaflevering, de zogenaamde kerstspecial.
Downton Abbey is een heerlijk, intelligent en realistisch kostuumdrama. Het wordt wel eens vergeleken met Upstairs, Downstairs, maar ik vind deze serie nog veel beter. Alle personages zijn menselijk en reëel. Zowel de aristocratische familie Crawley als hun personeel. Bovendien zijn de acteerprestaties over het algemeen erg goed. Het is dan ook een uitstekende cast met de ervaren Hugh Bonneville, Maggie Smith, Elizabeth McGovern, Brendan Coyle, Joanne Froggatt en Dan Stevens. Het geeft een goed en, voor zover ik dat kan beoordelen, realistisch tijdsbeeld. Voor deze serie zijn dan ook een aantal mensen ingehuurd met speciale expertise zoals de historisch adviseur Alistair Bruce. Hij weet niet alleen veel van de geschiedenis, maar is zelf ook in het leger geweest en weet dus ook alles over uniformen en regels binnen het militaire apparaat. Verder zijn bijvoorbeeld de loopgraven tot in detail nagemaakt in een weiland in Akenham, Suffolk en voor elke scène met legeruniformen is alles nagekeken of het op zijn plek zat en ook of bijvoorbeeld de goede medailles zijn opgespeld. De kostuums zijn verzorgd door de zeer ervaren Rosalind Ebbutt (Foyle’s War, Emma en The Tenant of Wildfell Hall). Het grote huis is in werkelijkheid Highclere Castle in Hampshire, maar de binnenscènes zijn dan weer opgenomen in West Wycombe House, West Wycombe. De setdecoratie is uitmuntend verzorgd door Judy Farr. Helaas waren de keuken en de personeelsvertrekken in West Wycombe House al te veel gerenoveerd, dus die zijn voor de opnames nagemaakt in een studio in Londen. Het dorpje dat in de film voorkomt is eigenlijk het dorpje Bampton in Oxfordshire. Al met al is er dus heel veel werk en tijd gaan zitten in het zo mooi en realistisch mogelijk maken van de opnames. En dat is uitstekend gelukt. Het ziet er allemaal prachtig uit en het wekt dan ook geen verbazing dat de serie zo’n 1 miljoen pond per aflevering kostte! Maar dat hebben ze er graag voor over want de serie heeft al 2 prijzen gewonnen als beste miniserie (Emmy Award en Golden Globe Award) en is in Groot-Brittannië tevens het best bekeken programma sinds de succesvolle serie Brideshead Revisited met 11,5 miljoen kijkers gemiddeld per aflevering. Daarmee is het de best bekeken serie van de laatste tien jaar. Voor liefhebbers van mooi en realistisch drama is deze serie een absolute aanrader. Goed om te weten is dat in september 2012 de derde serie uitkomt!

Genre: Drama, Televisie
Jaar: 2011
Speelduur: 447 min
Verpakking: Boxset
EAN: 5050582882940

• Kerstspecial
  • Van Huis Naar Ziekenhuis
  • Mode en Uniformen
  • Romantiek in Oorlogstijd

Downton Abbey wordt gepresenteerd in een anamorf beeldformaat van 1.78:1. Dat is het gebruikelijke beeldformaat van moderne televisieseries. De beeldkwaliteit is buitengewoon fraai, met mooie kleuren waarbij veel detail zichtbaar is. Elk plooitje in de mooie jurken is zichtbaar en het verloop in schaduwen is prima. De scherpte is niet altijd optimaal, er zijn flinke stukken die licht soft ogen. Maar over het algemeen niet iets om je aan te storen. Compressiefoutjes zijn er in de achtergrond wel te zien, maar ze beperken zich tot een minimum. Contrast en zwartniveau zijn dik in orde. Kortom, een transfer die een dikke voldoende verdient.

De enige geluidstrack op de DVD van Downton Abbey is een Dolby Digital 2.0-track (192 kb/s). Dit is een serie die erg dialooggeoriënteerd is. En gelukkig is daar weinig mis mee. Ze zijn uitstekend te volgen en klinken heel naturel. Waar nodig is de juiste ruimtelijkheid in de dialogen aangebracht, zodat alles niet al te netjes en close klinkt. Daarnaast is het geluid redelijk goed ingevuld met geluidseffecten en muziek. In de spaarzame scènes op het slagveld had dat wat meer mogen zijn, daar staan de dialogen wat meer op de voorgrond. Mogelijk is hier rekening gehouden met de doelgroep, dat toch vooral in de wat oudere leeftijdsgroepen gezocht moet worden. Neemt niet weg dat dit verder een degelijke geluidstrack is, die uitstekend voldoet bij deze serie.

De DVD-box van Downton Abbey – seizoen 2 bestaat uit vier discs. Elke disc heeft een 1.78:1 menuscherm. De extra's staan op de 1e, 3e en 4e disc en zijn Nederlands ondertiteld, behalve waar vermeld.

DVD 1

Op disc 1 is alleen de eerste aflevering van commentaar voorzien door Julian Fellowes en twee van de producenten. Het commentaar is niet ondertiteld en niet erg duidelijk verstaanbaar. Er wordt hier en daar wat gebabbeld over de bijzondere aandacht voor detail van bijvoorbeeld de oorlogsbeelden in de loopgraven, er worden herinneringen opgehaald aan de opnames en wat anekdotes verteld, maar verder is het niet heel bijzonder.

DVD 3

Van Huis Naar Ziekenhuis (8 min)
Een korte uiteenzetting met commentaar van onder andere historisch adviseur Alistair Bruce over hoe het ten tijde van de eerste wereldoorlog toeging en wat er verwacht werd van de mensen. Het beeld zijn korte interviews of scènes uit de serie en af en toe wordt er ook door anderen, zoals de schrijver, producer of een acteur commentaar geleverd over een personage of over de veranderingen in het huis toen het een herstellingsoord moest worden. Ook is er aandacht voor de veranderingen in de sociale verhoudingen ten tijde van WO I.

Mode en Uniformen (11 min)
Een item met korte interviews en beelden uit de serie over de kostuums gebruikt in de verschillende afleveringen. Met commentaar van Rosalind Ebbutt en Susannah Buxton(kostuumontwerp), Alistair Bruce en een aantal acteurs over hun kostuums.

Romantiek in Oorlogstijd (13 min)
Een item over de verschillende romantische relaties in de serie. Met commentaar en korte interviews van de betreffende acteurs/actrices, Alistair Bruce en schrijver Julian Fellowes, begeleidt door scènes uit de serie. Hierbij is vooral aandacht voor de veranderende sociale regels tijdens de WO I. Beslissingen werden veel meer genomen vanuit een emotionele basis, elke dag kon de laatste zijn. Maar ook de standsverschillen ondergingen een verandering, alleen niet zo veel als sommigen graag zouden willen.

Deleted Scenes (11½ min)
Slechte beeldkwaliteit en zonder commentaar, maar per aflevering worden een aantal scènes getoond die de serie niet gehaald hebben. Het waarom is onduidelijk en sommige scènes zouden zeker een toegevoegde waarde hebben gehad voor de verduidelijking van de relationele verhoudingen tussen de personages.

DVD 4

Kerstspecial (93 min)
De laatste bonusaflevering van het seizoen is een extra lange kerstaflevering. Hierin komen de verhaallijnen bij elkaar en is daarmee een waardige afsluiter van het tweede seizoen.

De aristocratische familie Crawley en hun personeel worden gevolgd terwijl de eerste wereldoorlog woedt. Veel jonge mannen worden opgeroepen, zo ook personeel van het grote huis en de neef en erfgenaam van de graaf van Grantham. Liefdesperikelen uit serie 1 worden hier voortgezet en verder uitgewerkt. Deze tweede serie ziet er weer fantastisch uit en de acteerprestaties zijn heel goed. Een genot is het om deze serie te volgen! De DVD-box met kartonnen sleeve bestaat uit vier discs en heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. We zien niet zo vaak televisie-series op DVD met de nodige extra's, maar hier is dat wel het geval. Voldoende reden dus om deze uitgave een kans te geven. Je zal er niet teleurgesteld door raken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.