Dream House

Rene Cloosterman
31-03-2012

5.9

Dream House (Blu-ray)

Will Atenton (Daniel Craig) heeft een goede en drukke baan, maar wil zich volledig op zijn gezin gaan richten. Hij zegt zijn baan op en koopt een prachtig huis in het kleine stadje New Ashford. Samen met zijn vrouw Libby (Rachel Weisz) en zijn twee kleine dochters nemen ze intrek in de nieuwe woning. Maar al snel na aankomst zien zijn twee dochtertjes vreemde dingen. Will komt er achter dat er in het huis een aantal moorden zijn gepleegd en dat iedereen in het dorp dat blijkbaar weet, maar er niet over wil of kan praten. Na een aantal vreemde voorvallen gaat Will op onderzoek uit en komt achter de naam van de vermeende moordenaar. Dat blijkt namelijk Peter Ward te zijn, de vader van het gezin en voormalige eigenaar van het huis. Ward was voor behandeling opgenomen in het Greenhaven Psychiatric Hospital, maar is daar zojuist ontslagen. Will gaat naar hem op zoek en komt achter de verschrikkelijke waarheid.

Als recensent krijg je af en toe films aangeboden die je wel van naam kent, maar waarvan je de trailer niet hebt kunnen zien. Gelukkig maar, want de trailer van Dream House is een absolute spoiler en geeft de belangrijkste plotwending al prijs. En die plotwending is behoorlijk verrassend en is het belangrijkste onderdeel van de film. De productie van Dream House kende behoorlijk wat problemen. Regisseur Jim Sheridan wilde met het verhaal een totaal andere kant op dan de producer James Robinson. Deze “ruzie” laaide zo hoog op dat Jim Sheridan zijn naam niet meer aan de film wilde verbinden en niet meer betrokken wilde zijn bij de verdere nabewerking van de film. Maar daar bleef het niet bij. Daniel Craig en Rachel Weisz waren zo ontevreden over het eindresultaat van Dream House dat ze bewust geen interviews meer gaven. Door al deze negatieve aandacht is deze film nauwelijks gepromoot. Met als triest resultaat dat deze bijna nergens in de bioscopen te zien is geweest. Met een budget van vijftig miljoen dollar bracht deze slechts vijfentwintig miljoen dollar op. Naar mijn mening een onterechte flop, want Dream House is helemaal niet slecht. Sterker nog, de plot is ijzersterk en weet je tot het einde te boeien. Ook het acteerwerk van Craig en Weisz is van goede kwaliteit. Toch begrijp ik de kritiek van Sheridan, Craig en Weisz wel. Want het einde van de film is tenenkrommend slecht. Dit einde is er duidelijk zonder hulp van Sheridan aangeplakt. En als je op internet de oorspronkelijke plot van Sheridan leest weet je pas wat je mist. Filmmaatschappij Morgan Creek wilde het verhaal namelijk toegankelijker maken voor een groot publiek en dus het verhaal niet al te moeilijk maken. Er zijn toen heel wat scènes geschrapt en de lengte van de film is behoorlijk ingekort. En dat is heel erg jammer, want Dream House had een absolute klassieker kunnen worden. Maar begrijp me niet verkeerd. Dream House is nog steeds een goede film die je zeker gezien moet hebben. Maar als je eenmaal de clou weet blijft er weinig meer over om van te genieten. De al eerder genoemde trailer maakt een hoop stuk. Dream House is zonder de trailer gezien te hebben een bijzondere ervaring en een aanrader. Laat je niet teveel afschrikken door alle negatieve recensies.

Dream House wordt Nederland uitgegeven op DVD en Blu Ray-disc. De Blu-ray Disc is hier besproken.

Genre: Thriller
Jaar: 2012
Speelduur: 92 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045231965

Dream House staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De film staat op een 25 GB enkellaags disc, die voor ruim 18 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Dream House is geschoten op 35mm-formaat met een Panavision Xl2 camera. De beeldkwaliteit van Dream House is erg goed. De scherpte is enorm en doet het Blu-ray Disc-medium eer aan. Zelfs de kleinste details zijn te onderscheiden. Ondanks dat er gebruik is gemaakt van film is er opvallend weinig grain zichtbaar. Dat er zo weinig grain zichtbaar is kan eigenlijk maar één ding betekenen. De donkere opnames zijn bij een goed verlichte set geschoten en achteraf donkerder gemaakt. Door middel van deze techniek blijven schaduwdetails behouden en blijven ook in donkere scènes goed zichtbaar. Ook is het dan makkelijker om wat met de kleuren te spelen. Direct aan het begin van de film valt het kleurgebruik al op. Zo zijn de kleuren op veel momenten wat getemperd en doen wat onwerkelijk aan. Een bewuste keuze van Jim Sheridan om de kijker vast voor te bereiden op de latere plotwending. De Nederlandse ondertitels zijn gelukkig optioneel, want deze bevatten helaas een aantal grove vertaalfouten. Ondanks de goede beeldkwaliteit is Dream House bewust geen mooi plaatje. De kleuren zijn behoorlijk aangepast en volgen de stemming van het verhaal.

Dream House is voorzien van een Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz). Net zoals de beeldkwaliteit is ook de geluidskwaliteit prima in orde. De audiotrack is net als het beeld opbouwend. Dit betekent dat deze aan het begin van de film erg ver naar voren staat, maar dat naarmate de film vordert deze steeds meer de huiskamer in komt. Pas aan het einde gaan alle registers open en komt de HD-track mooi tot zijn recht. Ook de surrounds worden dan actiever en dragen bij aan de beklemmende sfeer. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen luid en duidelijk uit het middenkanaal. De subwoofer heeft daarentegen niet zo heel erg veel te doen. Maar als hij dan in actie komt is hij goed aanwezig en laat de luisteraar goed schrikken. De muziek-track is gecomponeerd door John C. Debney. De klassieke (bijna sprookjesachtige) muziek is heerlijk om naar te luisteren en vertelt een verhaal op zich. De los verkrijgbare soundtrack is dan ook zeker aan te raden. De muziek maakt voornamelijk gebruik van de stereokanalen, maar is op het einde van de film ook in de surrounds te vinden. De geluidskwaliteit van Dream House is prima in orde.

Deze BD-uitvoering heeft geen menu's en geen extra’s. In tegenstelling tot de rest van de wereld is in Nederland alleen een losse BD- en DVD-uitbvoering beschikbaar. Helaas geen Tripple Play (DVD. BD + Digitale Download), want deze is wel voorzien van een aantal extra’s. Zo mis je aan aantal viertal mini-featurettes. Daarnaast mis je ook nog eens een news ticker en een pocketBLU app. Ook de in Nederland nog niet erg bekende D-Box Motion Code ontbreekt.

Een ander irritant puntje is dat de naam van deze Blu ray-Disc verkeerd wordt weergegeven. Bij opstarten in een BD-speler met naamherkenning staat namelijk “Funky Town” als titel. Kijk je deze BD in een speler op de PC dan die je inderdaad dat het filmbestand de naam Funky Town heeft in plaats van Dream House. Slordig!

Will Atenton heeft het prima voor elkaar. Een prachtig huis, een mooie vrouw en twee schatten van kinderen. De vreugde is echter van korte duur, want al snel komt hij er achter dat de vorige familie in dit huis is vermoord. Langzaam ontdekt Will hoe de puzzel in elkaar zit en komt hij tot een gruwelijke ontdekking. De productie van Dream House ging niet bepaald over rozen en het eindresultaat is niet wat regisseur Jim Sheridan voor ogen had. Het einde van de film is behoorlijk versimpeld en de lengte van de film is ingekort. Ondanks het knullige einde is het een zeer vermakelijke film geworden die je aan de stoel geluisterd houdt. Tenminste als je de trailer niet van tevoren kijkt! De beeld- en geluidskwaliteit van deze BD-uitgave zijn prima in orde. Jammer dat we in Nederland niet mogen genieten van een menu en extra’s.