Series 7

09-02-2002

5

Series 7 (DVD)

The Contenders is een populair TV-programma waarin zes willekeurige Amerikanen de opdracht krijgen om hun rivalen te vermoorden om zo als winnaar te mogen overleven. Met de grofste middelen gaan de deelnemers elkaar te lijf voor het oog van de camera. We volgen het zevende seizoen van de serie, waarbij na twee rondes de hoogzwangere Dawn met tien moorden op de eerste plaats staat. Zal zij ook in deze nieuwe ronde de dodelijkste van allemaal zijn en haar kind gezond op aarde kunnen zetten?

Na de recente opleving van zogenaamde “reality shows” op TV, waarin de deelnemers dag en nacht gevolgd worden terwijl ze in een huis opgesloten zitten of op een onbewoond eiland gestrand zijn, kan men zich afvragen waar de grens ligt. Diezelfde vraag hebben de makers van Series 7 zich ook gesteld. In Series 7 wordt namelijk een satirische blik op deze reality-programma’s gegeven, op een even eenvoudige als doeltreffende manier. Door het geheel namelijk in de vorm van een TV-show te gieten (inclusief reconstructies, vooruit- en terugblikken, aan- en afkondigen, ruimte voor reclameblokken, enzovoort) lijkt het alsof men daadwerkelijk naar een succesvolle Amerikaanse reality-serie aan het kijken is. Als het uitgangspunt van deze show niet zo bizar zou zijn geweest zou iedereen waarschijnlijk meteen geloven met een bestaand programma te maken te hebben. Let wel: een uiterst gewelddadig programma. Want het mag duidelijk zijn dat de liquidaties van de zes deelnemers gepaard gaan met het nodige geweld. Gelukkig wordt alles vrij netjes in beeld gebracht, zonder overbodig bloedige en gruwelijke scènes. Tot nu toe zal de omschrijving van de film doen vermoeden dat het zwartgallige Series 7 nogal zwaar op de maag ligt. Het tegendeel is echter waar, want de film is wel degelijk vermakelijk. Dit is mede te danken aan het feit dat Series 7 zichzelf niet al te serieus neemt. De uiteenlopende personages zijn lekker overdreven (een zuster die mensen uit medelijden doodt, een met wapens beladen tienermeisje dat door haar ouders wordt aangespoord om “die oude gek af te knallen”, een zwangere moeder als meedogenloze moordenaar, etc.), zodat er op een zwarte manier zelfs wat te (glim)lachen valt. Toch is Series 7 niet perfect. Vooral de verhaallijn, die zich centreert rond de zwangere Dawn (een rol van Brooke Smith, die velen wellicht zullen herkennen als het laatste slachtoffer van Jame ‘Buffalo Bill’ Gumb uit Silence of the Lambs), kent een aantal tekortkomingen. Om te beginnen is het nogal langdradig, met de nodige trage momenten. Een ander bezwaar is het feit dat de film naar het einde toe lijkt te verzanden in soap-achtige taferelen. Desondanks vond ik Series 7 persoonlijk een erg onderhoudende satirische blik op de huidige reality-hype, maar ik verwacht tevens dat niet iedereen de unieke maar gewelddadige opzet zal weten te waarderen.

Jaar: 2001
Speelduur: 86 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: -

Series 7 is op video opgenomen en ziet er als gevolg uit als een echte handgefilmde TV-serie. Het beeld mist logischerwijs de kwaliteit van de grote bioscoopfilms, maar is voor op video geschoten materiaal prima. Een redelijke scherpte, hoog contrast, volle kleuren en een totale afwezigheid van vuil en filmgrain kenmerken de anamorfe 1.78:1 transfer. Er valt dan ook weinig te klagen over het beeld. Af en toe duiken weliswaar enkele compressieartefacten op, maar deze zijn dermate onopvallend dat slechts weinig kijkers deze als storend zullen ervaren. De optionele ondertiteling is goed geplaatst en duidelijk leesbaar. Prima beeld.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Dolby Digital 5.1-track (448 kb/s) van de DVD van Series 7 kan niet anders omschreven worden dan uitermate slordig. Het eerste minpunt heeft betrekking op de dialogen. Deze komen namelijk niet mooi uit de center-speaker, maar zijn uit alle vijf de aanwezige luidsprekers te horen. Inclusief (zacht) uit de surround-speakers, waardoor een erg onnatuurlijk geluidsbeeld ontstaat. Maar de grootste slordigheid is toch wel het uitvallen van de achterkanalen en de centerspeaker. Het gebeurt namelijk meerdere malen (vooral in de tweede helft van de film) dat het geluid uit deze drie kanalen gedurende enkele seconden compleet wegvalt. Vooral op momenten waarop er volop muziek en spraak uit de speakers komt is dit erg storend. Verder klinkt het geluid wel aardig, met goed verstaanbare dialogen en redelijke dynamiek. Daarbij wordt de hulp van het LFE-kanaal slechts sporadisch aangesproken, maar dit is gezien de aard van de film geen groot gemis. Naar mijn mening wegen de pluspunten van de aanwezige DD 5.1-track echter niet op tegen de minpunten, met als gevolg dat deze een onvoldoende scoort.

Op de DVD zijn afgezien van de standaard meegeleverde trailers van verschillende RCV-releases geen extra’s te vinden.

Series 7 is een satire die op nogal gewelddadige wijze het fenomeen “reality-TV” aan de kaak stelt. De DVD-release van deze film is zeer matig. Vooral wat geluid (stilvallen van kanalen) en extra’s (afgezien van promotionele RCV-trailers afwezig) betreft presteert deze DVD zwaar beneden de maat. Over de beeldkwaliteit valt daarentegen weinig te klagen. De minpunten hebben echter de overhand, waardoor dit schijfje in mijn ogen de aanschaf niet waard is. Een keer huren kan echter geen kwaad, want op zich is Series 7 een aardige film met een duidelijke boodschap.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.