Verdict Revised 2

Laurens van der Molen
25-04-2012

7.5

Verdict Revised 2 (DVD)

Ook in dit tweede seizoen van Verdict Revised helpen de advocaat Markus Haglund (Mikael Persbrandt) en zijn team mensen die onterecht veroordeeld lijken te zijn. Het team wordt steeds bekender en wordt dan ook regelmatig om hulp gevraagd. Anna (Helena af Sandeberg) gaat promoveren en moet haar tijd verdelen tussen de universiteit en het team. Tot ongenoegen van Belal (Francisco Sobrado), die al sinds het eerste moment dat hij haar zag een oogje op haar heeft. Fia (Sofia Ledarp) en Roger (Leonard Terfelt) groeien ondertussen steeds dichter naar elkaar toe. Terwijl de zaken steeds persoonlijker en gevaarlijker worden, is het team meer op zichzelf aangewezen om ze tot een goed einde te brengen. Markus laat zijn studenten namelijk steeds vaker aan hun lot over.

Het tweede seizoen van de Zweedse thriller Verdict Revised bestaat uit twaalf afleveringen van ongeveer 43 minuten, verdeeld over vier discs. Dit seizoen is op alle punten een verbetering van zijn voorganger. Waar het in het eerste seizoen nog nodig was om de karakters te leren kennen, gaan de makers hier meteen over tot de zaken. Deze zijn nog persoonlijker dan in het eerste seizoen en brengen het team meer dan eens in gevaar. De karakters zijn dit seizoen ook een stuk meer buiten en minder in het landhuis van Markus. Markus heeft dit seizoen een kleinere rol en hierdoor treden zijn protegees meer en meer naar de voorgrond. Aan de ene kant is dit jammer, omdat Markus een heerlijk karakter is, maar de jonge garde doet het gelukkig ook erg goed. Markus is gelukkig nog wel in elke aflevering te zien en wanneer hij in beeld is, steelt hij duidelijk de scène. De acteurs doen het net als vorig seizoen weer erg goed en Persbrandt is ook nu weer de positieve uitschieter. Hoewel sommige afleveringen wat voorspelbaar zijn, bevat dit seizoen ook een aantal hele sterke afleveringen. Met name de afleveringen waarin het team zelf in gevaar komt, zitten erg goed in elkaar. Zo begint dit seizoen met een zaak waarin een jongen wordt beschuldigd van verkrachting van een jonge vrouw die aan het hardlopen was. Om de echte dader te vinden besluit Fia zich als lokaas te laten gebruiken. Dit levert een behoorlijk spannende aflevering op. Verdict Revised heeft een doorlopende verhaallijn, maar de episodes zijn in principe ook prima los te kijken. Elke zaak wordt aan het einde van de uitzending gewoon opgelost. Seizoen twee stamt alweer uit 2009 en sindsdien zijn er helaas geen nieuwe uitzendingen meer gemaakt. Jammer, want de serie had makkelijk nog een seizoen meegekund. Voor iedereen die het eerste seizoen van deze Zweedse thrillerserie heeft gezien, is dit tweede seizoen een absolute must-see. Heb je het eerste seizoen nog niet gezien, dan raad ik aan om dat eerst te kijken. Het is niet strikt noodzakelijk, maar het versterkt de band met de karakters wel behoorlijk.

Genre: Televisie, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 600 min
Verpakking: Boxset (Keepcase)
  • Dolby Digital 2.0 - Zweeds
Uitgever: Lumière Home Entertainment
EAN: 5425019006532

Het beeld van dit tweede seizoen van Verdict Revised wordt weergeven met een beeldverhouding van 1.78:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Net als zijn voorganger is ook bij deze uitgave de kwaliteit uitstekend. Hier en daar is wat lichte filmgrain of edge enhancement zichtbaar, maar verder bevat het beeld geen fouten. Het moiré-effect door de uitbundige kledingkeuze van Marcus is ook dit seizoen weer aanwezig, maar is gelukkig niet echt storend. Dit seizoen is het team meer buiten en dit zorgt voor een paar prachtige beelden van het Zweedse landschap. De kleuren zijn mooi verzadigd en het contrast is ook goed. Op het zwartniveau en het schaduwdetail valt niets aan te merken. De optionele Nederlandse ondertiteling wordt onderin beeld weergeven en is duidelijk te lezen.

Het tweede seizoen van Verdict Revised heeft een Dolby Digital 2.0 (224kb/s) Zweeds audiospoor. Volgens de cover zou dit een Dolby Digital 5.1-track moeten zijn, maar we moeten het dus met een 2.0-track stellen. Gelukkig is deze van een goede kwaliteit. De dialogen zijn goed te verstaan. De muziek is net als vorig seizoen van een hoge kwaliteit en draagt echt bij aan de sfeer. Zeker wanneer het spannend wordt, hoor je de muziek echt aanzwellen. Het tweede seizoen van de serie bevat meer actie en dat is ook te horen op het audiospoor. Gelukkig gaat dit nooit ten koste van de dialogen en zijn de karakters goed te verstaan. Al met al een net audiospoor.

De DVD-uitgave van het tweede seizoen van Verdict Revised heeft helaas net als zijn voorganger geen extra's, behalve een aantal promotietrailers van Lumière. De DVD begint met een statisch menu waaruit kan worden gekozen voor de verschillende afleveringen.

Ook in dit tweede seizoen van Verdict Revised helpen de advocaat Markus Haglund en zijn team mensen die onterecht veroordeeld lijken te zijn. Dit tweede seizoen is in alle opzichten beter dan zijn voorganger. De verhalen zijn persoonlijker, de zaken gevaarlijker en het is allemaal net wat grootser opgezet. Het enige minpuntje is dat de rol van Markus kleiner is, maar dit vangt de jonge garde prima op. De DVD-uitgave is goed, met een uitstekende beeldkwaliteit. Op geluidsgebied krijg je niet het op de cover beloofde 5.1-geluid, maar een 2.0-track. Gelukkig zet deze nette prestaties neer. De uitgave bevat geen extra’s. Verdict Revised seizoen twee is een aanrader voor iedereen die het eerste seizoen goed vond. Heb je het eerste seizoen van deze Zweedse thriller nog niet gezien, dan kan je dat beter eerst kijken. Het tweede seizoen is wel afzonderlijk te kijken, maar de band met de karakters is dan minder aanwezig.