1911 Revolution

09-05-2012

3.8

1911 Revolution (DVD)

De eeuwenlange lijn van Chinese keizers kent hoogte- en dieptepunten. Een ultiem dieptepunt wordt bereikt met keizerin Dowager Longyu van de Qing dynastie, begin twintigste eeuw. Het Chinese volk gaat gebukt onder het juk van een onmogelijk regime. Corruptie, armoede en censuur vieren hoogtij. Onder leiding van diplomaat Sun Yat Sun (Winston Chao) en militair strateeg Huang Xin (Jackie Chan) ontstaat er een tegenbeweging, die strijdt voor democratie, (financiële) gelijkheid en onafhankelijkheid. Een hevig gevecht volgt, gevoed door eeuwenlange frustratie en trots. Beide kanten strijden niet alleen voor hun bestaansrecht, maar ook hun idealen. Wanneer een conflict tot op het bot gaat, dan kan het niet anders dan zeer bloederig worden. Iets wat een integraal deel is van jezelf, kun je nooit opgeven.

Jackie Chan is een fenomeen waar geen enkele filmliefhebber omheen kan. De Police Story en Rush Hour-trilogieën zijn succesvolle voorbeelden uit zijn verrijkende carrière. 1911 Revolution is naast honderd jaar na de eerste opstanden in China ook de honderdste productie waar Chan aan meewerkt. Beide 'heugelijke' feiten vragen om een film die van het scherm spat en je pas van de bank losmaakt, wanneer de aftiteling al lang en breed bezig is. Een zware klus voor iedere productie. De film is een solide poging een westerse actiefilm te maken, zonder de Aziatische roots te verraden. De enscenering is zeer toegankelijk, met redelijk indrukwekkende beelden. De overvloed aan karakters en de manier om ze te introduceren aan de hand van een korte tekst op het scherm (zie afbeelding 4), heeft een zeer storend effect. Hiernaast zijn veel van de karakters totaal overbodig, zoals een Amerikaan die op een Ernest Hemingway/Nathan Algren-achtige manier lijkt mee te helpen, maar geen enkele verdieping wordt gegund.. Degenen die je als kijker in de gaten wilt houden zijn Huang Vin, Sun Yat Sun, Keizerin Dowager Longyu en haar sluwe veldmaarschalk Yuan Shikai. Het is duidelijk dat de makers zoveel mogelijk historische feiten in de film wilden proppen, om de film een educatieve basis mee te geven. Tenzij je zeer geïnteresseerd in de revolutie van 1911 of een student geschiedenis bent, is het simpelweg te veel informatie. In het laatste half uur van 1911 Revolution verschuift de focus van de fysieke strijd naar woordelijke veldslagen op de politieke bühne. De overgang zal voor velen zeer abrupt overkomen, met het risico dat de aandacht in rap tempo verdwijnt. Hierbij moet gezegd worden dat het politieke gedeelte op zichzelf een prima stuk film is, waarin de intriges van een machtsstrijd iets meer worden uitgediept. Over het algemeen genomen is 1911 Revolution een goed geoliede productie waarin de heldendaden van weleer worden uitgelicht, ook al is er geprobeerd te veel in de twee uur te proppen. De hamvraag blijft of de film wel echt blijft hangen. Is het (anno 2012) voldoende om een machtsstrijd zo zwart/wit neer te zetten? Door films als Che, en het sublieme A Fistful of Dynamite kan men leren dat revolutie vuil is. Vol verraad, jaloezie en driedubbele agenda’s. Echte helden bestaan niet, niet buiten de klauwen van de politiek en massamedia. Hoewel er niets beters is dan het zien van een heldhaftige Jackie Chan en er een serieuze poging is gedaan om de film historisch accuraat te presenteren, blijft 1911 Revolution steken als een simpel vehikel om loze propaganda te spuien. Kijk voor een dergelijk eendimensionale film dan maar nog een keertje naar The Patriot.

1911 Revolution is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2012
Speelduur: 116 min
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
Ondertiteling: Nederlands, Duits
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549025270

• Promotietrailers

1911 Revolution is op deze DVD-uitgave te bekijken met een anamorf 2.35:1 beeldformaat. De beelden zijn indrukwekkend, vooral door de manier van belichten en de kleurschakeringen. Het grootste deel van de film is er gekozen voor een grauwe, rauwe enscenering. Hierdoor springen kleurrijke accenten er uit, zoals de revolutionaire vlag die door het slagveld wordt gereden. Alle gebruikte kleuren zijn goed verzadigd. Het contrast en de zwartwaarde zijn van een prima kwaliteit, hoewel 1911 Revolution af en toe iets te donker overkomt. Het enige minpunt is de scherpte, die in sommige scènes tegenvalt (zie afbeelding 2). Naast lichte grain en minieme compressieblokken is er ook hier en daar edge-enhancement te bespeuren. 1911 Revolution wordt aangeboden met een Nederlands- en Duitstalige ondertiteling, zoals gebruikelijk wit ingekleurd en gecentreerd onderin het beeld aangeboden. Op beide ondertitels zijn geen aanmerkingen.

Op deze DVD-uitgave van 1911 Revolution is er een tweetalig (Mandarijn en Engels) en een Duitstalig Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack aanwezig. Hieronder zal de originele, tweetalig geluidstrack worden besproken. Wanneer er Mandarijn wordt gesproken, dan is dit scherp en duidelijk via het middenkanaal te horen. In gevallen waarin iemand een taal spreekt die niet zijn moedertaal is (een Engelsman Mandarijn en vice versa), dan loopt het geluid in veel gevallen niet synchroon met het beeld, waardoor er een warrige sfeer ontstaat. Ook is de Engelse uitspraak niet optimaal. Op vele plekken worden de surroundkanalen aangesproken, wat de film levendig maakt. Ook het LFE-kanaal laat van zich spreken, als ondersteuning van sommige muziek en om de actiescènes meer kracht mee te geven. Het werk van componist Ding Wei werkt als begeleiding van de beelden, maar weet helaas weinig emotie over te brengen. Al met al wordt er door het geluid een prima ambiance gecreëerd om van de film te kunnen genieten, zij het op een lichte stoorzender na.

Wanneer je de DVD van 1911 Revolution in je DVD-speler stopt, dan kun je kiezen tussen een Duits- of Engelstalig hoofdmenu. Na enkele promotietrailers kun je hier de film integraal bekijken of één van de twaalf hoofdstukken selecteren. Het is in het menu ook mogelijk de audiotrack en de ondertiteling te veranderen. Naast de mogelijkheid verdere promotietrailers te bekijken, zijn er geen extra’s aanwezig. Dit, in tegenstelling tot de Engelse DVD-uitgave, waar zowel audiocommentaar als een featurette over de film en verscheidene fotogalerijen op staan.

Na eeuwenlange onderdrukking door keizers en keizerinnen besluit een stel moedige mannen en vrouwen de wapens op te pakken en voor hun vrijheid te vechten. Een hevige, bloederige strijd volgt, hand in hand met een felle diplomatieke. 1911 Revolution is op deze DVD-uitgave een visueel aantrekkelijke film, die door een overvloed aan informatie bij vlagen vermoeiend werkt. Het geluid is van een prima kwaliteit, behalve problemen met synchronisatie. Een gebrek aan echte extra’s is ronduit teleurstellend te noemen. De actie is van een prima kwaliteit, maar het verhaal is te eendimensionaal om niet als Chinese propaganda te worden aangemerkt. Een goede poging, maar helaas.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Splendid Film.