Brighton Rock

21-05-2012

5

Brighton Rock (Blu-ray)

Het is 1964 als de georganiseerde misdaad haar intrede doet in het Engelse kuststadje Brighton. De gangster Pinkie Brown (Sam Riley) is vastbesloten om concurrerende bendes van het terrein te weren. Op een fatale avond ziet hij de moord op zijn baas en vaderfiguur Kite (Geoff Bell), op straat neergestoken door de gangster Fred Hale (Sean Harris). De bende van Pinkie is opgebouwd uit Spicer (Philip Davis), Cubitt (Craig Parkinson) en Dallow (Nonso Anozie). Ze verdienen hun geld met het beschermen van lokale winkeliers zoals Phil Corkery (John Hurt). Ze zijn in strijd om hun territorium met de machtige gangster Colleoni (Andy Serkis). Wanneer Pinkie een rivaal vermoordt, krijgt de jonge serveerster Rose (Andrea Riseborough) belangrijk bewijsmateriaal in handen. Pinkie begint een relatie met haar in de hoop dat ze haar mond houdt. Als Ida (Helen Mirren), de werkgeefster van Rosie en een goede vriendin van de vermoorde rivaal, lucht krijgt van de situatie wordt het vertrouwen tussen Pinkie en Rose echt op de proef gesteld.

Brighton Rock is de tweede verfilming naar het boek van Graham Greene. De eerste is alweer 65 jaar oud en had een jonge Richard Attenborough in de hoofdrol. Deze film is ook wel bekend als Young Scarface. Deze recentere poging is strikt gezien geen remake. Er wordt namelijk teruggegrepen op het bronmateriaal zonder dat er rekening wordt gehouden met de eerdere film. Het scenario van Brighton Rock is geschreven door Rowan Joffe, wiens pennenvruchten eerder verantwoordelijk waren voor de scenario’s van 28 Weeks Later en The American . Dit is echter de eerste keer dat Joffe ook plaatsneemt op de regisseursstoel. Daar wordt al snel duidelijk dat hij goed bekend is met de wereld van de cinematografie. Hij gebruikt zo ongeveer elke cameratechniek die er maar bestaat en weet daarin ook nog een geheel eigen stijl te laten doorschijnen. De hele film ziet er werkelijk prachtig uit. Van de donkere zee onder de pier en vervallen oude appartementen tot de kostuums en de muziek, de hele ambiance brengt een sterke sfeer. Deze is zwaarmoedig en duidelijk een referentie aan de neo-noir-films van weleer. In plaats van voor een klassieke gangsterfilm te gaan, pakt Brighton Rock meer uit als een thriller met een dramatisch tintje. Het staat dus buiten kijf dat het visueel wel goed zit, maar hoe zit het met het verhaal? Anders dan de CV van Joffe doen vermoeden, is dit niet al te best gesteld. Het duurt ontiegelijk lang voordat de film eindelijk wat tempo vergaart en er daadwerkelijk wat gebeurt. Menig kijker die niet uitermate gemotiveerd is zal voor die tijd al zijn afgehaakt. Daarna pakt Joffe eindelijk wat door maar echt spannend wordt het helaas nooit. Wat ook niet echt helpt is het feit dat geen van de personages sympathie oproepen. De hoofdrolspeler is een emotieloze psychopaat zonder kwaliteit die hier enig tegenwicht aan kan bieden. Het argeloze meisje dat hij voor zijn doeleinden gebruikt is zo onvoorstelbaar onnozel, dat haar lot bijna als haar verdiende loon voelt. Enige klasse wordt nog gebracht door Helen Mirren en John Hurt, maar hun rollen – vooral van laatstgenoemde – bevinden zich duidelijk aan de zijlijn. Het is mogelijk dat Brighton Rock je geboeid weet te houden puur vanwege het prachtige uiterlijk, maar dat is dan ook waar de film het van moet hebben. Joffe stelt voor het eerste in zijn leven teleur voor wat betreft het script, waardoor de productie als geheel op zijn best als middelmatig bestempeld kan worden.

Brighton Rock is door Entertainment One uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de Blu-ray Disc.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2010
Speelduur: 111 min
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045229092

De Blu-ray Disc-uitgave van Brighton Rock heeft een beeldverhouding van 2.35:1, gelijk aan het orgineel. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Het beeld van Brighton Rock laat goed zien waar de kracht van Blu-ray Disc ligt. Namelijk bij accuratesse. De vele nuances in kleurstellingen, schaduwen en belichting worden perfect weergegeven. Er is gekozen voor een vrij matte uitstraling, waardoor deze transfer niet bepaald van je scherm spat. Het zet echter wel een bepaalde sfeer neer en doet dit op technisch uitstekende wijze. Wel moet er gezegd worden dat de beperkte belichting en de aparte kleurbewerking ervoor zorgt dat er wat scherpte en detaillering verloren gaat. Het beeld is simpelweg niet gestoken scherp. Alleszins voldoende, maar het blaast je niet van je stoel. Al met al een prima transfer zonder noemenswaardige defecten, maar die ook nergens in uitblinkt.

Deze Blu-ray Disc is voorzien van een DTS HD MA 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Dialogen zijn altijd uitstekend verstaanbaar en komen uit de centrale speaker. De muziek is wat ingetogen voor wat betreft het volume, maar wel mooi gespreid over het geluidsbeeld. Het detail in de ruimtelijke plaatsing van effecten valt op in positieve zin. Hier is duidelijk veel aandacht voor geweest tijdens het mixen van de track en dit is terug te horen in het eindresultaat. De subwoofer heeft weinig te doen en wordt wat te spaarzaam ingezet tijdens de actievolle scènes in het geheel. De track is over het geheel vrij ingetogen maar juist stevig tijdens de sporadische actiescènes. Er is geen sprake van defecten in wat voor vorm dan ook. Samengevat een ruim voldoende presentatie.

Er is geen menu en er zijn geen extra’s bij deze Blu-ray Disc-uitgave van Brighton Rock. Er zijn enkel een aantal trailers te bekijken voorafgaande aan de hoofdfilm.

Pinkie Brown is een kleine gangster in het Engelse kustplaatsje Brighton, die het opneemt tegen de grotere jongens. Wanneer hij een rivaal vermoordt en er een getuige is die hem de das om kan doen, besluit hij haar te verleiden en uiteindelijk te trouwen, maar daarmee is het gevaar nog niet geweken. Brighton Rock is een visueel pareltje en tegelijk een grijze muis voor wat het verhaal betreft. Deze komt veel te laat op stoom en dan is het al niet meer te redden. De Blu-ray Disc-uitgave komt zonder extra’s. Beeld en geluid zijn beide ruim voldoende.