Mission: Impossible - Ghost Protocol

Rene Cloosterman
29-06-2012

7.3

Mission: Impossible - Ghost Protocol (DVD)

Een geheime missie in het Kremlin in Rusland gaat behoorlijk mis. Tijdens de actie van Ethan Hunt (Tom Cruise) ontploft er namelijk een bom. Vrijwel direct wijzen zowel de Amerikaanse als Russische autoriteiten het team van Hunt als schuldige aan. De Amerikaanse regering verbreekt onmiddellijk alle contacten met het team, terwijl de Russische geheime dienst hen gevangen wil nemen. Echter de echte terrorist Kurt Hendricks (Mikael Nyqvist) loopt nog vrij rond en beschikt na de aanslag over de nucleaire lanceer-codes. Aan Ethan de taak om een wereldwijde oorlog te voorkomen en zelf in leven te blijven.

Acteurs en beloften zijn weinig waard. Want de belofte om na Mission Impossible III geen vierde deel te maken heeft Cruise niet waar kunnen maken. Gelukkig maar, want met dit vierde deel is weinig mis. Mission Impossible-fans hoopten al jaren op een vervolg en kregen begin 2010 duidelijkheid. Deze keer geen volgnummer als titel, maar een volledige naam. Mission: Impossible - Ghost Protocol. "Ghost Protocol" wil zeggen zonder back-up en ondersteuning. En dat wordt in deze film al erg snel duidelijk. Zoals inmiddels gebruikelijk bij de Mission Impossible-reeks is ook bij het vierde deel gebruik gemaakt van een nieuwe regisseur en andere schrijvers. Zo kan men steeds vers beginnen en lijken de delen niet snel op elkaar. Toch is dat niet echt gelukt en is er maar weinig veranderd. Nog steeds de meest ongeloofwaardige hightech-gadgets, heel veel stunts en uitzonderlijke locaties. Dat zoveel hetzelfde is gebleven is overigens niet zo erg, want vrijwel direct zit je weer midden in de heerlijke Mission Impossible sfeer. De Mission Impossible-reeks staat al jaren garant voor solide bioscoopbezoeken en de daarbij behorende goede financiële resultaten. Mission: Impossible - Ghost Protocol vormt hierop geen uitzondering. Met een budget van honderdvijftig miljoen dollar bracht deze bijna zevenhonderd miljoen dollar op. Een fantastisch resultaat en behoorlijk boven de verwachtingen.Het is dan ook niet vreemd dat het vijfde deel inmiddels al is aangekondigd en mogelijk een vervolg zal worden op Ghost Protocol. Een Mission Impossible zonder Tom Cruise is natuurlijk ondenkbaar. Ook in dit vierde deel is dit niet anders. Cruise draagt nog steeds deze filmreeks en hij is tevens ook de producer ervan. Paramount wilde Mission Impossible - Ghost Protocol eigenlijk in 3D opnemen. Maar op het allerlaatste moment is hier om onbekende redenen van afgezien. Wel zie je in de ´behind the scenes´ af en toe toch een 3D-camera staan. Zoals eerder al vermeld, horen er bij een Mission Impossible-film ook spectaculaire stunts. Explosies, achtervolgingen en waaghalzende toeren op grote hoogte. Het zit er allemaal in. Het is van Cruise bekend dat hij veel stunts zelf doet. Ook de mega-stunt aan de buitenkant van de Burj Khalifa in Dubai heeft Cruise (gedeeltelijk) zelf gedaan. Er wordt relatief weinig gebruik gemaakt van green-screens. De locaties zijn echt en de stunts ook. Weer iets wat een beetje bij deze reeks hoort. Vooral de stunts zijn groots uitgewerkt en zien er erg professioneel uit. Wel is er uiteraard gebruik gemaakt van wat CGI. Deze is helaas niet van geweldige kwaliteit en doet soms een beetje onwerkelijk aan. Ook het verhaal van dit vierde deel is erg magertjes. Russen, nucleaire codes en een boef die de wereld wil vernietigen. Niet echt een onbekend scenario. Plotwendingen zijn er nauwelijks en al helemaal geen onverwachte. De van origine animatie-regisseur Brad Bird zet met dit vierde deel een mooie opvolger neer. Voor Bird is dit zijn eerste niet-geanimeerde film. Verwacht geen vernieuwende topper, maar een waardig vervolg op de eerdere drie delen. Voor de mannen een heerlijke actiefilm en voor de vrouwen...Tom Cruise!

Mission: Impossible - Ghost Protocol wordt in Nederland uitgegeven op DVD en Blu-ray Disc. De DVD-versie is hier besproken.

Jaar: 2012
Speelduur: 127 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Portugees, Spaans
EAN: 5050582880021

• Impossible Missions
  • The Sandstorm
  • Props

Mission: Impossible - Ghost Protocol is geschoten met een beeldverhouding van 2.40:1 en is het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De beeldkwaliteit van deze DVD is redelijk tot goed te noemen. Er is gebruik gemaakt van diverse analoge 35mm camerasystemen. Waaronder het Arriflex 435-system. De keuze hiervoor is duidelijk. Dit is een lichte 35mm-camera en is ideaal tijdens de vele actiescènes. Ondanks dat de film volledig analoog is geschoten is er nagenoeg geen grain zichtbaar. De print ziet er ontzettend schoon en bijna steriel uit. Echter is het beeld niet altijd even scherp. Vooral tijdens enkele close-ups is dit goed zichtbaar. Soms zijn deze haarscherp en in een volgende scène weer wat vaag. Ook tijdens de zandstorm in Dubai is dit effect duidelijk waarneembaar. Omdat opgewaaid zand niet alleen bruin is, maar bestaat uit duizenden korrels met een eveneens hoog aantal bruine schakeringen heeft de codering het er maar moeilijk mee. In diverse scènes is er overigens behoorlijke edge-enhancement (Ringing Overshoot) zichtbaar. Waarschijnlijk heeft men het beeld wat scherper willen maken, maar het resultaat is niet altijd even best. Vooral in het vierde screenshot is dit pijnlijk zichtbaar. Ook is er in sommige scènes het contrast behoorlijk opgepept. Gelukkig zijn de zwartwaarden dan weer prima. Al met al is de beeldkwaliteit niet slecht, maar als je de keuze hebt zou ik zeker kiezen voor de BD-versie.

Mission: Impossible - Ghost Protocol is voorzien van een Engelse Dolby Digital 5.1-soundtrack (448kbit/s). Anders dan bij de beeldkwaliteit ben ik wel onder de indruk van de soundtrack. Deze klinkt heerlijk fel en is vooral tijdens de actiescènes zelfs een beetje agressief te noemen. De film zit boordevol met gedetailleerde geluidseffecten. Deze geluidseffecten maken vrijwel continu gebruik van de surrounds en creëren zo een ruimtelijk en actief geluidsbeeld. Vooral tijdens de operatie in Dubai waan je je als kijker middenin de woestijn en heb je de neiging om het zand uit je kleren te kloppen. Ook de subwoofer doet prima mee. Tijdens de vele actiescènes staat hij te springen op zijn pootjes. Maar ook tijdens de wat rustigere scènes is de subwoofer ter ondersteuning duidelijk aanwezig. De geluidskwaliteit klinkt zo goed dat je je meteen afvraagt hoe deze dan zou klinken op de 7.1-kanaals geluidstrack die op een BD is te vinden. De geluidskwaliteit van deze DVD-versie is prima in orde.

Na een aantal trailers van andere films kom je in een geanimeerd hoofdscherm terecht. Hier zijn de gebruikelijke submenu's voor de instellingen en de extra’s aanwezig. Alle extra’s zijn voorzien van Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. De extra's op deze DVD-versie zijn behoorlijk karig. Dit in tegenstelling tot de BD-uitgave. Deze heeft een extra disc die werkelijk bomvol met extra's staat.

Impossible Missions: The Sandstorm & Props. (12 min)
Een tweetal “behind the scenes”-features waarin twee belangrijke special-effects worden uitgelegd. Vooral het props-gedeelte is erg verrassend. Maar ook hoe creëer je een zandstorm? Leuke featurettes, maar wel wat aan de korte kant.

Deleted Scenes (4 min)
Een aantal (terecht) verwijderde scenes.

Het team van Ethan Hunt komt behoorlijk in de problemen na een mislukte operatie in Rusland. Niet alleen zijn er door een terrorist nucleaire codes ontvreemd, maar tot overmaat van ramp krijgen ze ook nog eens de Russische geheime dienst achter zich aan. Regisseur Brad Bird continueert met deze versie het Mission Impossible-gevoel uit de vorige drie delen. Verwacht geen grote veranderingen of verrassingen. Voor de liefhebbers van Mission Impossible is deel vier een logisch en goed gemaakt vervolg. Helaas is de beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave niet optimaal, maar de geluidstrack maakt dit gelukkig ruimschoots goed. Wat meer extra’s was wel mooi geweest. Als je moet kiezen tussen de DVD- of BD-versie dan zou ik zeker voor de BD-versie gaan!