Blade Runner (The Final Cut)

17-01-2008

9

Blade Runner (The Final Cut) (Blu-ray)

In de 21e eeuw ligt een toekomst vol hightech mogelijkheden, maar het leven is aangetast door stedelijk en sociaal verval. Voor het zwaar, gevaarlijk of eentonig werk in ruimtekoloniën zijn replicants, kunstmatige mensen met superieure eigenschappen, ontwikkeld. Deze replicants mogen niet op aarde komen. De replicants worden op aarde opgejaagd en geëlimineerd door speciale agenten, de Blade Runners. Rick Deckard (Harrison Ford) is zo’n ‘blade runner’, maar heeft genoeg van zijn werk. Rust krijgt hij niet, als hij door agent Gaff (Edward James Olmos) meegenomen wordt naar zijn vroegere baas Bryant (M. Emmet Walsh). Op één van de koloniën zijn zes geavanceerde Nexus replicants ontsnapt. Deze Nexus groep staat onderleiding van de geharde Roy Batty (Rutger Hauer). Hij is met drie overlevende Nexus replicants, Leon Kowalski (Brion James), Zhora (Joanna Cassidy) en Pris (Daryl Hannah) al op aarde om hun maker,dr. Eldon Tyrell (Joe Turkel) op te zoeken. Deckard moet deze Nexus replicants opsporen en elimineren. Bij de Tyrell Corporation, die de Nexus ontwikkeld en gemaakt heeft, kan Deckard een ander Nexus model, de mooie Rachael (Sean Young) aan een test onderwerpen, de zogenaamde Voight-Kampf test. Deze test wordt gebruikt om replicants op te sporen. De mooie Rachael stelt Deckard voor een lastig dilemma.

Vijfentwintig jaar geleden maakte regisseur Ridley Scott de sciencefiction thriller Blade Runner. In deze vijfentwintig jaar is de film uitgegroeid tot een cultfilm, een klassieker die grote invloed heeft gehad op alle navolgende sciencefiction films. Blade Runner is gebaseerd op het boek ‘Do Androids Dream of Electric Sheep?’ van de Amerikaanse schrijver Philip K. Dick, die in 1968 gepubliceerd werd. De film schets ons een een futuristische visie voor die erg somber gekleurd is. Een overvolle, kille, donkere wereld waarin het nauwelijks meer goed vertoeven is. Een wereld vol technologische snufjes, maar waarin elke vorm van menselijke warmte haast verdwenen is. Om de treurnis te onderstrepen is de film ook donker getint en regent het bijna de gehele film. De sombere blik op de technologische vooruitgang is één van de basiselementen in de verhalen van Philip Dick. Een wereld met een technologische ontwikkeling die zo ver is gegaan dat de mens er onder lijdt. Philip Dick kijkt daarbij meer naar de invloed op de menselijke kant en minder naar de technologie zelf. Regisseur Ridley Scott bewaart in Blade Runner beide elementen. Enerzijds een indrukwekkend, futuristische wereld met de meest geavanceerde technologische snufjes. Maar anderzijds ook een wereld waarin de mens met gevoelens van liefde, warmte, angst en pijn zijn weg zoekt. Een wereld waarin het onderscheid mens en robot, de kunstmatige mens, niet zo zwart wit is als we ons zouden voorstellen. In het verhaal zoeken de replicants hun maker op omdat ze langer dan de gestelde limiet willen leven. En de opjagende agent voelt zich aangetrokken tot de vrouw waarvan hij bijna zeker weet dat zij ook een replicant is.
Visueel is Blade Runner een meesterwerk. Tezamen met Jordan Cronenweth heeft Scott een duister toekomstvisioen neergezet die voor die dagen heel bijzonder en spectaculair was. Daarbij natuurlijk ook geholpen door de mensen van de art directie en de speciale effects. Het begint direct in de film al met het overzichtsshot van de stad met vliegend verkeer en daarna inzoomend op een indrukwekkend gebouw. Cronenweth won voor zijn aandeel in Blade Runner in 1982 de LAFCA Award (Los Angeles Film Critics Award). De art directie en de special effects kregen in 1983 een Oscar nominatie. Een andere belangrijke nominatie kreeg synthesizer virtuoos Vangelis voor de filmmuziek, hij werd in 1983 een genomineerd voor een Golden Globe.
De cast kent diverse, ondertussen bekende, gezichten. Voor Rutger Hauer, die de belangrijkste deserterende replicant speelt, was de film een belangrijke mijlpaal in de start van zijn Amerikaans filmcarrière. Harrison Ford speelt de ‘blade runner’ agent die de deserterende replicants moet opsporen en vernietigen. In die periode was Ford al doorgebroken als acteur, mede dankzij zijn rol van Han Solo in Star Wars en de eerste Indiana Jones film, die een jaar voor Blade Runner is gemaakt. Actrice Sean Young stond nog aan het begin van haar filmcarrière, haar rol in Blade Runner was haar derde filmproject. Verder spelen nog meer acteur Edward James Olson, Daryl Hannah, M. Emmet Walsh, Brion James, Joanna Cassidy, James Hong en William Sanderson.

Van Blade Runner zijn in de afgelopen 25 jaar een paar verschillende uitvoeringen verschenen. In 1982 verscheen de film in de bioscoop, waarbij de Europese versie iets langer en gewelddadiger was. Tien jaar later verscheen de ‘Director’s Cut’ met onder andere het weglaten van de voice-over vertelstem en het toevoegen van de Unicorn scène. In 2002 is ook weer een iets aangepast versie getoond op het Sa Diego Comic Con festival. Met de nieuwe 25 jarige jubileum release is nu de The Final Cut versie van de film uitgebracht. Deze versie is een uitbreiding van de eerdere Director’s Cut met een groot aantal kleinere wijzigingen en toevoegingen van niet eerder vertoonde speciale effecten in de film. Als totaal is de Blade Runner – The FInal Cut voor mij de beste en meeste evenwichtige versie die van de film verschenen is. En dankzij de geweldige restauratie van zowel beeld als geluid van de film is dit “de definitieve versie van een invloedrijk sciencefiction meesterwerk” en verdient een dikke aanbeveling.

Warner heeft Blade Runner – The Final Cut in een ‘2-disc Special Edition’ uitgebracht op DVD. Blu-ray Dis en HD DVD. Inhoudelijk zijn deze drie uitgaven gelijk. Wat betreft de kwaliteit van het beeld en geluid zijn er natuurlijk verschillen. Deze recensie gaat over de Blu-ray Disc uitgave, met een korte vergelijking met de nieuwe DVD uitgave. Onze DVD recensie kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 1982
Speelduur: 118 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (3)
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321906184698

• Introductie door Ridley Scott
  • Drie audiocommentaren door filmmakers
  • Dangerous Days: Making Blade Runner

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De film is digitaal hersteld en bewerkt, met onder andere de toevoeging van niet eerder vertoonde speciale effecten. De DVD liet al een adembenemend mooi beeld zien. Deze Blu-ray Disc doet het High Definition medium alle eer aan. Het High Definition beeld ziet er absoluut onberispelijk en indrukwekkend mooi uit. Aan de beeldkwaliteit zie je niet af dat de film alweer 25 jaar geleden is gemaakt. Het beeld oogt bijzonder mooi, is zeer kleurrijk en heeft zeer goed verzadigde kleuren. Met deze nieuwe release is ook het kleurenpalet bijgewerkt, waardoor de film ook op dit gebied er zeer evenwichtig uitziet. Het beeld oogt zeer scherp en uiterst gedetailleerd, dit valt onder andere direct bij de openingsscène al op. De film heeft in het algemeen een donker beeld, passend bij het sombere toekomstbeeld dat de film schept. Dankzij een uitstekend contrast en een goede helderheid is het schaduwdetail uitstekend. Niets gaat in de donkere scènes aan detail verloren. Verder ziet het beeld er schoon en onberispelijk zuiver uit. Kortom, een indrukwekkend mooie beeldkwaliteit, die de film in al zijn finesses laat schitteren. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een fraai klein lettertype en is goed geplaatst onder in het beeld.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De film kun je op deze Blu-ray Disc naar keuze beluisteren via een Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (16 bit / 48 kHz - 3 Mb/s) of een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) . De lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD audiotrack zorgt voor een zeer hoge geluidskwaliteit. Deze hoge kwaliteit is wel afhankelijk van de mogelijkheden van je BD speler of AV receiver. Een van beide moet in staan zijn deze hoog resolutietracks te decoderen. Mocht dit niet zo zijn, dan wordt de Dolby TrueHD track gedecodeerd als een Dolby Digital track met een bitrate van 640 kb/s.
Alhoewel de film bij release in 1982 oorspronkelijke een Dolby Stereo soundtrack had, is voor de 70mm uitgave een 6-kanaals geluidsmix gemaakt. Deze 6-kanalenmix is basis geweest voor de geheel vernieuwde en digitaal geremasterde 5.1 surroundtrack. Evenals de kwaliteit van het beeld maakt ook deze soundtrack indruk als het gaat om de zeer hoge kwaliteit. Wat direct opvalt is het mooie homogene zeer ruimtelijk klinkende surroundgeluid dat de film heeft. De filmmuziek van Vangelis heb je nog nooit zo mooi gedetailleerd en ruimtelijk gehoord als bij deze gerestaureerde soundtrack. Ook klinkt de soundtrack mooi vol met verbluffend veel laag. Het LFE kanaal wordt hier goed ter ondersteuning gebruikt. Daarbij is het soundtrack met veel richtingsgevoel. Bij de openingsscène vliegt een ruimteschip op je af, over je heen om vervolgens links achter je te verdwijnen. De openingsscène geeft meteen een indruk hoe de complete soundtrack van de film is. De constant neervallende regen hoor je als een ‘natte deken’ om je heen. De actiescènes hebben een prima dynamiek. De dialogen klinken zeer goed, komen via de centerspeaker en zijn altijd goed te volgen.
De Dolby Digital audiotrack klinkt dankzij de hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup voller en gedetailleerder dan audiotrack van de DVD. De hoogresolutie Dolby TrueHD 5.1 audiotrack op deze Blu-ray Disc heeft een nog hogere mate van detaillering en klinkt opener met meer ruimtelijkheid, een nog krachtiger en voller geluid met een diep en strak laag en een prima dynamiek. Dit is een topsoundtrack op demonstratieklasse niveau.

Deze Blade Runner – The Final Cut Special Edition bestaat uit twee schijven. De film staat met enkele audiocommentaren op de eerste Blu-ray Disc. De documentaire over Blade Runner staat op de tweede schijf, wat een gewone DVD (dubbellaags) schijf is. De geanimeerde menuschermen zijn identiek aan de DVD uitgave.. De Blu-ray Disc maakt gebruik van een pop-up menu en kan het menu worden weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. De extra’s zijn gelijk aan de extra’s op de nieuwe 2-DVD Special Edition uitgave

Blu-ray Disc 1

Introduction by Ridley Scott (35 sec)
Regisseur Ridley Scott geeft een hele korte inleiding op de film waarin hij onder andere aangeeft hoe blij hij is met deze nieuwe en voor hem finale versie van de film.