So Hard to Forget

09-11-2012

4

So Hard to Forget (DVD)

Als de langlopende relatie van Julia (Ana Paula Arósio) toch stukloopt, valt deze abrupte verandering haar zwaar. Het drukke leven in de stad gunt haar geen moment om tot rust te komen. Op aandringen van haar beste vriend Hugo (Murilo Rosa) vertrekt ze naar het strand, waar ze met Hugo en de alleenstaande zwangere Lisa (Natália Lage) in een huis gaat wonen. In eerste instantie ziet ze het helemaal niet zitten. Wat is er in hemelsnaam goed aan een huis vol emotionele wrakken? Moet dit haar weer hoop geven in het leven, de liefde? Frustratie vult haar dagen. Frustratie en depressie. Totdat Helena (Arieta Correia), de nicht van Lisa, zorgt voor een sprankje hoop. De vroegere zekerheden zijn weg, waardoor je net zo goed kan genieten van het ongewisse. Een punt en een nieuw begin. Maar is die stap niet te groot?

Vanaf het moment dat mensen hebben geleerd te schrijven, muziek weten te maken en films maken, zijn er een handvol onderwerpen die toen en tot op de dag van vandaag weten te intrigeren; liefde en seks(ualiteit) zijn daar twee van. Er wordt getracht ze te doorgronden in verschillende mate van smaakvol- en succesvolheid of simpelweg als middel gebruikt om mensen naar de bioscoop te krijgen en daarna de film te kopen. Inspelend op het sentiment en verwachtingspatronen. En ieder vindt het zijne. So Hard to Forget van de relatief onbekende Braziliaanse regisseur Malu de Martino gebruikt af en toe wat overtrokken stijlfiguren, maar zet een vrij oprecht liefdesverhaal neer. De focus ligt op het verlies van ogenschijnlijk ware liefde en de strijd om niet cynisch en alleen te eindigen. Als er van jouw beeld van iets - gedurende vele jaren gevormd – niets blijkt te kloppen, waar vestig je je hoop op/put je de energie uit om dit beeld bij te stellen? De film begint wat traag, maar gaat smaakvol om met deze vragen, zonder een mening door de beeldbuis te duwen of kijkers een pretentieus enigma voor te schotelen. Het toegankelijke script en het sterke acteerwerk dragen hier beide sterk aan bij. Hoofdrolspeelster Ana Paula Arósio zet een schuchtere Julia neer, voor wie alles al snel te veel is. Ze is enorm teleurgesteld in de liefde, maar kan het niet loslaten. Haar innerlijke strijd komt op een redelijke wijze naar voren, mede door het sublieme samenspel met Murilo Rosa als Hugo. Hij is de ziel van de film, die met alles het beste voor heeft, maar ook zijn grenzen heeft. Julia moet uiteindelijk de keuzes moet maken. Als kijker krijg je hierdoor sympathie voor beide hoofdrolspelers en kun je je inleven in de anders zo stille Julia. Arieta Correia’s spel is koel en direct, als een bidsprinkhaan die de liefde met je bedrijft of je gelijk opeet. Niet iemand waar je snel voor zou vallen, maar wanneer laat liefde zich raden? Natália Lage’s Lisa zit in een dergelijke situatie, die in haar kleine rol een duidelijke groei laat zien en sterk uit de verf komt. De knappe Bianca Comparato speelt Carmen Lygia, een studente van Julia die zich sterk aangetrokken voelt tot haar lerares. Haar rol is niet makkelijk te duiden, maar waarschijnlijk staat zij voor de verleiding; rauwe seks zonder liefde. Voor vele mensen (tijdelijk) genoeg. Het is een onlosmakelijk onderdeel van romantische liefde, die Julia ook verloor toen haar vriendin haar verliet. In haar zoektocht naar liefde, tracht ze ook haar seksualiteit terug te vinden. Op deze manier is menig van het bloot in de film goed te praten, maar het feit wil dat het ook verkoopt. So Hard to Forget is een klein, vrij realistisch liefdesdrama dat niet gelooft in sprookjes en acuut geluk door die ene kus. Het is dan ook een prima alternatief voor de duizenden films die dit wel propageren – wanneer je hier naar op zoek bent.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2012
Speelduur: 100 min
  • Dolby Digital 2.0 - Portugees
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249480785

• Promotietrailers

Op deze DVD-uitgave is So Hard to Forget te bekijken in een anamorf 1.78:1 beeldformaat. De flashbacks aan de oude liefde van Julia worden uitgebeeld in oude ‘homevideo’ beelden, die qua beeldkwaliteit en camerawerk verschillen met de rest van de film. De beelden zijn veel schokkeriger, ze bevatten meer ruis en de kleuren zijn veel meer verzadigd. De eerste minuten van de film zijn een flashback, dus ga als kijker vooral niet denken dat dit de stijl is van de gehele film. Het leeuwendeel van de film is vrij sober qua kleurschakering en belichting. Voornamelijk donkere kleuren en vaal blauw/groen passeren de revue. De kleuren zijn wel goed verzadigd en beschikken over een hoge zwartwaarde. Er is gekozen voor een vrij natuurlijke belichting, wat het persoonlijke karakter van de film ten goede komt. Qua artefacten is er vooral veel grain aanwezig, wat – als men zich er op focust – snel gaat irriteren. Concluderend een prima beeldkwaliteit. Er is de optie om de film met Nederlandstalige ondertiteling te bekijken. Deze is zoals gebruikelijk wit ingekleurd en wordt gecentreerd onderin beeld gepresenteerd. Op de kwaliteit hiervan is niets aan te merken.

So Hard to Forget is voorzien van een Engelstalige Dolby Digital 2.0-audiotrack (224 kb/s) en Dolby Digital 5.1-track (448 kb/s). Deze laatste betreft echter een unwrapped versie, gecreëerd is uit het originele stereogeluid. Hierdoor komen dialogen uit zowel de front- als surroundkanalen, wat een onnatuurlijke echo voortbrengt. De stereotrack heeft dan ook sterk de voorkeur, waar het geluid een stuk natuurlijker loopt. De kwaliteit van het geluid zelf is redelijk goed. Het gesproken woord is scherp en duidelijk verstaanbaar, hoewel het soms wat blikkerig klinkt. Geluidseffecten staan wat hard in de mix, waardoor ze onnatuurlijk klinken (Julia gooit halverwege haar telefoon op de grond, met een geluid wat een lichte aardschok suggereert). Er wordt gebruik gemaakt van omgevingsgeluiden om meer ambiance te creëren, maar met minimaal effect. De echte emotie komt van de muziek die, zonder te zoetsappig te worden of af te schrikken prima de onstuimige sfeer van de film weet aan te vullen.

Zodra je de disc van So Hard to Forget in je dvd-speler stopt, komt je in het hoofdmenu terecht. Hier kun je de film integraal afspelen, of een van de twaalf hoofdstukken selecteren. In dit menu is er tevens de mogelijkheid te schakelen van audiospoor en naar gelang de film met of zonder ondertiteling te bekijken. Naast enkele promotietrailers zijn er op deze DVD-uitgave geen extra’s aanwezig.

Als de liefde van haar leven haar verlaat, ziet Julia geen heil meer in de liefde of het leven. Haar vrienden en nieuwe ontmoetingen laten haar langzaam inzien dat – hoewel nooit perfect – liefde een plek kan vinden in ieders leven. So Hard to Forget is een persoonlijk drama zonder de overbekende antwoorden, wat daardoor een plek verdient in het canon romantische films die er toe doen. De beeldkwaliteit is, op grain na, van een prima kwaliteit. Het geluid is geen volbloed 5.1-track zoals wordt gesuggereerd, maar alsnog redelijk in stereo. Jammer van de afwezigheid van echte extra’s. Een prima film voor iedereen die denkt dat het nu echt te laat is en een steun in de rug kan gebruiken.