Gone (2012)

Laurens van der Molen
14-11-2012

6.5

Gone (2012) (DVD)

Jill (Amanda Seyfried) is een jaar geleden ontvoerd en in een diep gat in het bos gegooid. Op een wonderbaarlijke manier is ze ontsnapt. De dader is echter nooit gepakt en ze is dan ook bang dat hij opnieuw toe zal slaan. De politie twijfelt erg aan haar verhaal en vraagt zich af of ze überhaupt wel ontvoerd is. Als Jill op een avond thuiskomt van haar werk, kan ze haar zus nergens vinden. Als ze merkt dat haar auto er nog staat en dat ze ook niet bij haar vriend is, weet ze het zeker, het is haar ontvoerder. De politie trekt haar verhaal opnieuw in twijfel en geeft aan dat volwassenen het recht hebben om te verdwijnen. Jill weet zeker dat, als ze haar zus die avond niet vindt, het te laat is en ze besluit om zelf op onderzoek uit te gaan.

Gone is een vrij voorspelbare thriller. Vanaf het eerste moment is duidelijk hoe het verhaal gaat lopen en ondanks de pogingen van de schrijvers om je op het verkeerde spoor te krijgen, gebeurt dit nooit. De hoofdrolspeelster, Amanda Seyfried, doet het ondanks het zwakke script erg goed. Ze zet de rol van het slachtoffer erg sterk neer. De rest van de karakters doet het helaas minder goed. Zij krijgen erg weinig diepgang mee. Het karakter van Wes Bentley bijvoorbeeld wordt geïntroduceerd alsof hij een heel belangrijke rol gaat spelen, maar halverwege de film wordt hij totaal vergeten. Bovendien ziet hij er ook wel erg creepy uit voor een agent. Dit soort gaten in het plot zorgen ervoor dat de film nergens echt spannend wordt en je vooral aan het nadenken bent over wat er allemaal fout is aan de film. De meeste karakters zijn zo vervelend dat ze irritatie opwekken. Vooral de agenten hebben hier last van. Hun totaal emotieloze gedrag richting Jill voelt erg ongepast. Ik snap dat het de bedoeling is dat Jill er alleen voor komt te staan, maar dit had wel iets creatiever opgelost mogen worden in het script. De sfeer in de film is vaak wel goed. De locatie is erg goed gekozen. Het verhaal speelt zich af in Portland en de grauwe setting in de verschillende steegjes en het bos voegt toe aan de sfeer. Ook de muziek past goed bij wat er op dat moment op het scherm te zien is. Gone is geregisseerd door de Braziliaan Heitor Dhalia. Dit is zijn eerste Amerikaanse film. Het script is geschreven door Allison Burnett, die ook verantwoordelijk was voor het script van Underworld: Awakening. Het idee van Gone is veelbelovend, maar de uitwerking is zeer matig. Gelukkig duurt de film maar 93 minuten, waardoor het ook weer zo voorbij is. Fans van Amanda Seyfried kunnen de film met een gerust hart kijken, want ze zet haar rol erg sterk neer. Maar als je dit niet bent, zou ik de film aan je voorbij laten gaan.

Genre: Thriller
Jaar: 2012
Speelduur: 94 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937032389

Het beeld wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.35:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. In tegenstelling tot de film zelf, is de kwaliteit van het beeld wel van een goede kwaliteit. De film heeft geen last van edge enhancement en bevat weinig filmgrain. Ondanks dat de film veel donkere scènes bevat, is het allemaal goed te volgen. Het zwartniveau en het contrast zijn dan ook erg goed. Ook wanneer de scenes zich afspelen in een donker bos of in een donkere steeg. Het enige minpuntje is dat er heel soms een beetje moiré zichtbaar is. De film heeft Nederlandse ondertiteling. Deze wordt duidelijk onder in het beeld weergegeven. Al met al heeft Gone een uitstekend beeld meegekregen.

De DVD bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Net als het beeld is het geluid van een goede kwaliteit. Zoals het hoort, komen de dialogen door de center speaker en waar nodig de voorste speakers. De dialogen zijn altijd goed te verstaan. De omgevingsgeluiden zijn ook duidelijk te horen en voegen toe aan de sfeer van de film. Gone bevat een aantal actiescènes en hierbij worden de luidsprekers optimaal gebruikt. Ook de subwoofer is tijdens deze scènes duidelijk aanwezig. Al het geweld gaat gelukkig nooit ten koste van de dialogen. De film heeft een sterke instrumentale soundtrack die goed bij de sfeer past.

De DVD-uitgave van Gone heeft behalve een promotietrailer helaas geen extra’s meegekregen. Uitgaves uit andere landen hebben deze ook niet. In het menu kan worden gekozen om de film af te spelen, de trailer te bekijken of om een losse scène te selecteren.

Jill (Amanda Seyfried) is een jaar geleden ontvoerd en is op een wonderbaarlijke manier ontsnapt. De dader is nooit gepakt en ze is dan ook bang dat hij opnieuw toe zal slaan. Als Jill op een avond haar zus nergens kan vinden, weet ze het zeker, hij is terug. De politie gelooft haar niet, dus moet ze zelf actie ondernemen. Gone is een thriller vol met gaten in het plot, die eigenlijk alleen interessant is voor fans van Amanda Seyfried. De karakters zijn matig uitgewerkt en irriteren meer dan dat je met ze mee gaat leven. De enige lichtpuntjes van de film zijn de sfeer en Amanda Seyfried, die het ondanks het script erg goed doet. De DVD-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat helaas geen extra’s.