Jackie

Laurens van der Molen
02-12-2012

5.8

Jackie (DVD)

De tweelingzussen Sofie en Daan zijn opgevoed door twee vaders. Hun draagmoeder is een Amerikaanse hippie die na hun geboorte weer vertrokken is naar Amerika. De twee zussen zijn erg verschillend. Waar Sofie volledig voor haar werk leeft, is Daan een dromerig type dat zichzelf altijd op de tweede plek zet. Als ze worden gebeld door een ziekenhuis in Amerika met de mededeling dat hun moeder is opgenomen en zij de enige familie zijn, besluiten de zussen naar Amerika te gaan om hun moeder te ontmoeten en naar het revalidatiecentrum te brengen. Waar Daan haar moeder dolgraag wil ontmoeten, vindt Sofie het vooral lastig dat ze vrij moet nemen van haar werk. Eenmaal in Amerika aangekomen, ontmoeten ze hun moeder, Jackie, een stille en onverzorgde vrouw. Ze woont in een camper en omdat ze deze niet achter wil laten, vertrekken de drie met de camper naar het revalidatieoord.

Jackie is geregisseerd door Antoinette Beumer, die eerder met Carice van Houten samenwerkte aan de verfilming van De gelukkige huisvrouw. Bij de samenwerking aan Jackie hebben de twee de hulp ingeroepen van de zus van Carice, Jelka van Houten. De keuze om de twee zussen samen te laten spelen, is een schot in de roos. Beiden zetten de karakters erg goed neer. Jelka doet bovendien niet onder voor Carice, wat een goede prestatie is. De zussen zijn totaal anders. Dit zetten ze erg goed neer. Zelfs in hun Engels komt dit naar voren. Van beiden is dat niet perfect, maar vooral dat van Daan is erg klungelig, dit past perfect bij haar karakter. In de film blijkt ook dat Jelka, net als haar zus, een aardig nootje kan zingen. Aangezien de moeder van de tweeling Amerikaans is, moest hier een Amerikaanse actrice bij worden gezocht. De keuze viel op Holly Hunter, niet één van de minsten. De kans is groot dat ze ja heeft gezegd door de betrokkenheid van Carice van Houten, die inmiddels ook een naam is in Amerika. Hunter zet haar rol perfect neer en je zit net als de twee zussen echt gefascineerd naar haar te kijken, om te ontdekken wat er door haar hoofd gaat. Beumer heeft ervoor gekozen om de twee zussen pas aan Holly Hunter voor te stellen op de eerste draaidag en bovendien de film in chronologische volgorde te filmen. Hierdoor leren Carice en Jelka, net als Sofie en Daan, Jackie langzaam kennen. Hoewel Jackie duidelijk een Nederlandse film is zijn er ook duidelijk Amerikaanse invloeden. Het gevoel van de film is dat van een echte Amerikaanse roadmovie. Helaas bevat de film ook de clichés van deze films, maar door het uitstekende acteerwerk kijk je hier makkelijk doorheen. De ontwikkeling van de karakters gaat soms een beetje erg snel, maar dat zorgt er wel voor dat de film een goed tempo heeft. Waar het einde van sommige roadmovies wat geforceerd aanvoelt, lost Jackie dit erg goed op. Je ziet het niet aankomen, maar het slot past perfect bij de film. Jackie is een erg goede roadmovie geworden, die zeker voor fans van Carice van Houten een echte aanrader is.

Jaar: 2012
Speelduur: 96 min
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: BFD Home Entertainment
EAN: 8713053015557

• Making Of
  • Bloopers
  • Op de rode loper

De DVD-uitgave van Jackie heeft een beeldverhouding van 2.39.1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit. Er is weinig filmgrain te zien en als deze wel in beeld is, dan nooit storend. De voorkant van de camper van Jackie zorgt weleens voor een moiré-effect, maar ook dit is te verwaarlozen. De scherpte van het beeld en het contrast zijn erg goed. Dit geldt ook voor het schaduwdetail en het zwartniveau. De kleuren zijn mooi vol. De film bevat Nederlandse ondertiteling, maar deze is alleen zichtbaar wanneer er Engels wordt gesproken. De DVD heeft ook Engelse ondertiteling, maar deze is dan weer alleen zichtbaar als er Nederlands wordt gesproken. De ondertiteling is in beide gevallen goed leesbaar onderin het beeld. Een erg nette beeldkwaliteit dus.

De DVD-uitgave van Jackie bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) track. Deze is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn duidelijk te verstaan door de centerspeaker en waar nodig ook door de twee andere voorste speakers. De omgevingsgeluiden die tijdens de reis door Amerika te horen zijn, maken goed gebruik van de verschillende speakers. Tijdens de vele dialogen in de camper hoor je op de achtergrond steeds het geluid van de weg en het schudden van de vele verschillende spullen die Jackie in haar auto heeft opgeslagen. Dit gaat echter nooit ten koste van de dialoog en blijft de hele film erg subtiel. De subwoofer wordt nauwelijks gebruikt, wat goed bij de film past. Jelka van Houten zingt ook twee nummers in een Amerikaanse bar, deze klinken erg goed. Een prima track dus, zonder fouten.

Jackie heeft een nette DVD-uitgave gekregen. Alle extra’s hebben dezelfde specificaties, namelijk een Dolby Digital 2.0 (224kb/s) track en hebben eenbeeldverhouding van 2.39.1. Hoewel geen van de extra’s erg diep gaat, zijn ze zeker voor de fans leuk om te bekijken.

Trailer (3 min)
De trailer van de film. Geeft goed weer wat je kan verwachten van de film.

Bloopers (3 min)
Een aantal versprekingen van de cast. Leuk om een keertje te bekijken, maar meer niet.

Een audiocommentaar van regisseur Antoinette Beumer. Een prima commentaar waarbij Beumer uitlegt hoe alles is gedaan. Erg diep gaat het commentaar echter niet. Wel is Beumer de volledige film aan het woord. Leuk, maar niet meer dan dat.

Making of (15 min)
Bestaat uit drie kortere uitzendingen van de internetsite RTL XL. De uitzendingen zijn best aardig, maar vooral promotiemateriaal.

Deleted Scenès (20 min)
Een aantal verwijderde en langere scènes. De scènes voegen niet heel veel toe aan de film en het is niet erg dat ze zijn verwijderd.

Op de rode loper (2 min)
Een verslag van het rode loper-evenement. Verschillende beroemde Nederlanders vertellen hoe geweldig ze de film vinden.

De tweelingzussen Sofie en Daan hebben hun draagmoeder, Jackie, nooit gekend. Na een telefoontje uit Amerika dat Jackie in het ziekenhuis ligt en de zussen de enige familie zijn die ze nog heeft, vertrekken de twee naar Amerika. Eenmaal daar aangekomen, blijkt dat Jackie haar camper niet wil achterlaten en daarom reizen ze daarmee door Amerika om haar naar het revalidatiecentrum te brengen. Jackie is geregisseerd door Antoinette Beumer en heeft in de hoofdrollen Carice van Houten en haar minder beroemde zus Jelka van Houten. De beide zussen doen het erg goed en de toevoeging van Holly Hunter als de draagmoeder is ook een erg goede keuze. Jackie is een echte Amerikaanse roadmovie in een Nederlands jasje. De DVD-uitgave is netjes, met een goed beeld en geluid en een aantal leuke extra’s. Een aanrader voor fans van de Nederlandse film.