Abraham Lincoln: Vampire Hunter

20-01-2013

7.5

Abraham Lincoln: Vampire Hunter (DVD)

Abraham Lincoln (Benjamin Walker), de 16e president van de Verenigde Staten, komt erachter dat vampiers echt bestaan. Ze hebben een plan om het hele land over te nemen. Hij maakt het tot zijn missie om hen te verslaan. Om zijn familie, het presidentschap en Amerika te beschermen, riskeert hij zijn eigen leven in de strijd tegen bloeddorstige vampiers die de wereld willen overheersen. Al toen hij 9 jaar was werd zijn leven getekend door een vreselijke gebeurtenis. Zijn moeder werd voor zijn ogen vermoord door vampier Jack Barts (Marton Csokas). Ongeveer 10 jaar later probeert Lincoln tevergeefs wraak te nemen door Barts om te brengen. Op dat moment ontmoet hij Henry Sturgess (Dominic Cooper). Sturgess leert Lincoln vechten en waar specifiek bij vampiers de zwakke plekken liggen. Lincoln verhuist naar Springfield waar hij overdag studeert en een baantje heeft als winkelbediende. In de nacht verandert hij echter in een meedogenloze vampierjager. Vele jaren later, wanneer hij president is geworden, realiseert hij zich dat de vampiers partij hebben gekozen in de burgeroorlog. Hij mobiliseert zijn eigen legers om tegen hen te strijden. Het wordt een strijd van de levenden tegen de doden.

De mash-up, een nieuw fenomeen. Auteur Seth Grahame Smit schreef in 2009 Pride and Prejudice and Zombies. Hier combineert hij een klassiek verhaal met een heel ander genre. In 2010 deed hij dit nog eens dunnetjes over met Abraham Lincoln: Vampire Hunter. Dit boek vertelt het verhaal van het leven van nog altijd een van de meeste bekende en geliefde Amerikaanse presidenten aller tijden. Tegelijkertijd wordt hier een fantasie-element aan toegevoegd door vampiers toe te voegen aan het verloop van de geschiedenis. Ze zijn geplaatst in de historische context en er wordt bloedserieus over gedaan. Het is de bedoeling dat je hierdoor het gevoel krijgt dat het echt zo gebeurd is. Een soort alternatieve vertelling van de geschiedenis. Smit was al heel vroeg in gesprek met regisseur Timur Bekmambetov en producent Tim Burton. Zo vroeg zelfs dat de eerste versie van het script naar verluidt al gereed was terwijl het boek waar de film op gebaseerd is nog niet eens in de winkels lag. Bekmambetov staat bekend om zijn niet al te subtiele manier van filmmaken. Hoe grootser en bombastischer, hoe beter. Abraham Lincoln: Vampire Hunter vraagt dan ook van de kijker elk gevoel van ongeloofwaardigheid los te laten en je mee te laten voeren in deze realiteit. Het vampiergenre is al behoorlijk uitgekauwd, maar op een of andere manier voelt de manier waarop het hier wordt ingezet verfrissend. Een van de leuke innovaties is dat in het universum van deze film geldt dat vampiers elkaar niet kunnen doden. Dit maakt de noodzaak van het werk van Lincoln direct evident. Het uitgangspunt en bijbehorende geestige titel wekt bepaalde verwachtingen. Helaas is er sprake van een grove discrepantie tussen de intentie die je zou verwachten en de uiteindelijke uitvoering. Het geheel wordt zo serieus ingevuld dat het ongepast voelt. De wijze waarop Benjamin Walker bijvoorbeeld de rol van Lincoln vertolkt, zou niet misstaan in een accuraat bedoelde historische film. Doordat de film zichzelf zo serieus neemt valt er maar weinig te lachen. Er is sprake van een overdaad aan special effects, maar zonder enige inhoud of emotie. Het is visuele pracht en praal bedoeld om de plot naar speelfilmlengte te tillen. Daar waar enige binding met de kijker ontbreekt en de ene actiescène direct gevolgd wordt door de andere, geldt dat de verveling toeslaat. Het mag er dan allemaal spectaculair uitzien, het grijpt je niet. Ondanks de bescheiden lengte voelt Abraham Lincoln: Vampire Hunter toch aan als een te lange film. De film wil een historisch drama, een actiefilm en horrorfilm te gelijk zijn, maar slaagt hierdoor in geen van alle.

Genre: Actie, Fantasy, Horror
Jaar: 2012
Speelduur: 101 min