Pelican Brief, The

21-03-2001

6.5

Pelican Brief, The (DVD)

Twee rechters van het hooggerechtshof zijn vermoord en rechten-studente Darby Shaw (Julia Roberts) gaat op onderzoek uit. Haar vermoedens onderbouwt ze met een voorbereidend, speculatief dossier dat tot op de hoogste regeringsniveau's schokgolven veroorzaakt. Samen met vastbesloten onderzoekjournalist Gray Grantham (Denzel Washington) besluit ze haar ontdekkingen publiek te maken - als ze er tenminste eerst in slagen om te overleven...

The Pelican Brief is een verfilming van een boek van John Grisham. Regisseur Alan J. Pakula kocht de rechten van het boek echter voordat het geschreven was (hij kreeg alleen een korte samenvatting). Dat was natuurlijk best een gok. De meeste boeken van Grisham zijn goed en gaan dan ook als warme broodjes over de toonbank, maar waarom zou dat bij dit boek ook het geval zijn? Gelukkig heeft dit alles goed uitgepakt. Het verhaal is spannend (alhoewel de spanning naar het einde toe een beetje inzakt), zit goed in elkaar en er wordt goed geacteerd. Naar mijn mening is The Pelican Brief dan ook een prima thriller.

Genre: Thriller
Jaar: 1993
Speelduur: 135 min
Verpakking: Snapper
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931129893

• Behind the Scenes
  • Cast biografieën
  • Reel recommendations
  • Directors corner

Het beeld van The Pelican Brief, in verhouding 2.35:1, is over het algemeen nogal donker en grauw, waardoor sommige kleuren flets overkomen. Er zijn ook wat aliasing-problemen te zien, maar deze zijn gelukkig niet al te storend. Ditzelfde kan gezegd worden over de aanwezigheid van beeldruis en vuil. Een ander nadeel is het feit dat het hier een dubbelzijdige DVD, een zogenaamde "flipper", betreft. Het is namelijk nogal vervelend om halverwege de film, als je net lekker in het verhaal zit, op te moeten staan om de DVD om te draaien. Dit moment zit gelukkig niet op een al te hinderlijke plaats. Maar er valt ook wat goeds over het beeld te vertellen. De scherpte van het anamorfe beeld is namelijk in orde en details zijn goed te onderscheiden. Edge-enhancement en artefacting zijn niet aanwezig.

Het geluid van The Pelican Brief is redelijk. Er wordt helaas maar matig gebruik gemaakt van de mogelijkheden van Dolby Digital. De surround-kanalen worden nauwelijks gebruikt, hooguit bij een aantal scenes is er bijvoorbeeld omgevingsgeluid aanwezig. Van split surround is dan echter geen sprake. Ook het LFE-kanaal laat gedurende de film slechts weinig van zich horen. Dit viel echter te verwachten van een film waarin het niet draait om explosieve actie, maar om dialogen. Het is dus maar goed ook dat die goed te volgen zijn en helder klinken.

Op de DVD vinden we een aantal eenvoudige extra's. In "Cast Profiles" kunnen korte biografieën van de meespelende acteurs opgevraagd worden. Een aantal schermen met achtergrondinformatie over de film zijn te vinden in "Behind the Scenes". In "The Director's Corner" zijn drie trailers te vinden van eerdere films van de regisseur, waaronder die van The Pelican Brief. Trailers van drie soortgelijke thrillers (The Client, Disclosure en JFK) kunnen bekeken worden door "Recommendations" te selecteren. Het lijkt een aardig lijstje met extra's, in werkelijkheid ben je er alles bij elkaar misschien tien minuten zoet mee.

Het beeld en geluid zijn niet perfect en de extra's voegen slechts weinig toe aan het geheel. Desalniettemin is The Pelican Brief toch de moeite van het bekijken waard. In mijn ogen betreft het zoals gezegd een goede thriller en je kunt deze DVD dan ook gerust in huis halen voor een avondje spanning.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.