Expendables 2, The

09-04-2013

6.8

Expendables 2, The (Blu-ray)

Nadat het Expendables-team, onder leiding van Barney Ross (Sylvester Stallone), een belangrijke zakenman heeft gered in Nepal denkt men wat rust te kunnen nemen. Maar dan wil Church (Bruce Willis) een vergoeding voor de 5 miljoen dollar die Ross bij een vorige missie heeft ingepikt. Ross moet een bijzonder pakketje ophalen uit een gecrasht vliegtuig in Albanië. Het team, met extra hulp van kluiskraakster Maggie (Nan Yu), gaat op weg naar het voormalig Oostblok. Het lijkt een eenvoudige klus te worden, maar dan blijkt de boef Vilain (Jean Claude van Damme) ook erg veel interesse in het geheimzinnige pakketje te hebben en gijzelt de jonge Billy (Liam Hemsworth). Ross en zijn kornuiten staan weer met lege handen, maar ze besluiten wraak te nemen. Niets en niemand zullen ze daarbij ontzien en met behulp van wat oude vrienden komen ze een heel eind. Maar ook ver genoeg?

Na het enorme succes van The Expendables kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Dit keer nog groter, spectaculairder en nog meer aktie. Een betere film levert dat niet op, maar dit soort films zijn dan ook niet voor de fijnproevers, maar voor de liefhebbers van spierballen en flink geknok. En daar is in deze film geen gebrek aan! Als je als filmacteur jezelf als aktieheld ziet en je zit niet in deze film, dan moet je jezelf toch even achter de oren gaan krabben. The Expendables 2 wordt namelijk bedolven onder de aktiehelden. Sommigen zijn al van een aantal generaties geleden, zoals Dolph Lundgren, Jean Claude Van Damme en ook, jawel, Sylvester Stallone zelf. Arnold Schwarzenegger zegt het heel treffend aan het eind van de film: “Wij behoren in een museum”. Ook de huidige generatie hero’s hebben een flinke vinger in de pap, met Jason Statham voorop. En de nieuwe generatie staat op de deur te kloppen om de aktiehelden van morgen te worden, waaronder Liam Hemsworth (The Hunger Games) en de Chinese Nan Yu (Speed Racer). De grote afwezige in vergelijking met deel 1 is Mickey Rourke. Maar daar krijgen we wel Chuck Norris voor terug!
Waar bij het eerste deel Sylvester Stallone nog zelf op de regisseursstoel zat, daar liet hij dat werk deze keer over aan Simon West. Dat was in vertrouwde handen, want hij heeft vaker met dit bijltje gehakt met films als The Mechanic en Lara Croft: Tombraider. Nu is het verhaal niet zo heel bijzonder en de plotgaten zijn niet te tellen, maar de nodige aktie maakt veel goed. Daarnaast is het wel bijzonder om zoveel beroemde acteurs uit heden en verleden in één film te zien. Het acteerwerk is niet altijd om over naar huis te schrijven. Nu stond Dolph Lundgren al niet echt bekend vanwege zijn karakterrollen, maar nu lijkt het wel of het hem allemaal in z’n geheel ontgaat en is het erg knullig zoals hij overkomt. Van Stallone en Statham weten we wat we kunnen verwachten en ze stellen dan ook niet teleur. Eigenlijk zijn de vaak briljante one-liners het meest interessante van de film. Daarbij wordt het nodige sarcasme en zelfspot niet gemeden, Arnold Schwarzenegger voorop. Jammer dat de vertaling het soms laat afweten bij deze one-liners, maar sommige laten zich dan ook slecht vertalen. En voor wie ervan houdt, de aktie is ook dik in orde! Duizenden kogels vliegen je om de oren, tientallen vlijmscherpe messen worden gegooid en ontelbare klappen worden uitgedeeld. De choreografie is prachtig, al zijn er weinig verrassingen in de uitkomsten van de gevechten, die gaan allemaal volgens het boekje. Het tweede deel van The Expendables is daarmee een ultieme popcorn-film, waar je weinig of niet bij hoeft na te denken. En daar is niets mis mee natuurlijk.

Jaar: 2012
Speelduur: 103 min
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
EAN: 8715664099940

• Bloopers
  • DVD
  • Gods of War
  • Big Guns, Bigger Heroes
  • On the Assault
  • Guns for Hire

The Expendables 2 staat in een beeldformaat van 2.40:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor ruim 42 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encodering van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Het is lastig om de beeldtransfer goed te beoordelen. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal niet zo best wat we zien, maar als je het vergelijkt met de versie in de bioscoop en wat de makers voor ogen hadden, komt het redelijk in de buurt. Het ziet er namelijk nogal korrelig, grauw en onscherp uit. De makers wilden echter een typische jaren ’80-feel aan de film meegeven. En het moet gezegd worden, dat is ze aardig gelukt. Daarom is er niet met digitale camera’s gedraaid, maar nog op 35mm-film. In het HD-tijdperk verwacht je misschien altijd superstrak en scherp beeld, maar het is ook wel weer eens fijn als er regisseurs zijn die daar lak aan hebben, zoals bijvoorbeeld Darren Aronofsky en hier dus ook Simon West met deze film. Waar we echter niet over te spreken zijn is het veel te donkere uiterlijk van de film. Het contrast is te hoog en schaduwdetail is nauwelijks waarneembaar. En aangezien de film veel donkere scènes bevat, is het soms moeilijk te volgen. Voor het overige is de kwaliteit ruim voldoende. Vervelende artefacten als macroblocking, posterisatie of edge-enhancement komen we niet tegen. Jammer van het te donkere beeld, anders was dit een heel authentieke transfer geweest.

De enige geluidstrack op de Blu-ray Disc-uitgave van The Expendables 2 is een lossless DTS-HD Master Audio 7.1 (16bit/48kHz) track. We hebben hier te maken met een zeer ruimtelijk geluid, waarbij de kogels je om de oren vliegen. De 7 kanalen worden alom gebruikt en je zit werkelijk middenin het krijgsgeweld. En toch is het niet een heel overtuigende geluidstrack. Het is behoorlijk tam allemaal. Deels heeft dat met de geluidsmix te maken en niet zozeer met de transfer. Zo staat het mitrailleurgeweer erg zacht in de mix. Mede hierdoor komen dialogen wel goed verstaanbaar over, maar het geweervuur is daardoor niet echt overtuigend. Wat ook niet helemaal goed overkomt is het laag, dat is veel te hoog afgekapt. Een goed voorbeeld is de explosie in de mijn, daar is alle gelegenheid om flink uit te pakken en zouden de ramen in de spongen moeten trillen. Maar niets van dat alles, het knalt niet voldoende. Het is zeker geen slechte geluidstrack, maar met de mogelijkheden van HD-geluid had hier zeker meer uitgehaald kunnen worden.

De Blu-ray Disc heeft een statisch menuscherm, met de themamuziek uit de film als achtergrondgeluid. De extra’s op deze uitgave lijken rechtstreeks overgenomen te zijn van de Amerikaanse/Britse uitgave. Helaas ontbreekt hierbij de Nederlandse ondertiteling. Voor wie weinig Engels spreekt is dat een probleem. Alle extra’s zijn in HD-resolutie met 1.78:1 beeldformaat.

Een audiocommentaar met regisseur Simon West. Hij is een enthousiast verteller die graag openheid geeft over hoe en waar de film is opgenomen. Het is opmerkelijk hoe eerlijk hij is over de moeilijkheden die er waren, zoals het feit dat niet alle acteurs allemaal gelijktijdig aanwezig waren. Hij schenkt ook aandacht aan de kleine, soms misschien wat overbodige, details.

Gods of War (21 min)
Een reeks interviews met de cast en producenten van de film, waarin ze vooral ingaan op de verschillen tussen het eerste deel van The Expendables en dit tweede deel. Niet alleen qua verhaal, maar ook qua opnames. Jean Claude van Damme heeft een zinvolle opmerking over hoe Sylvester Stallone alle sterren – en dus even zovele ego’s – op een gelijkwaardige manier behandeld heeft.

Big Guns, Bigger Heroes (25 min)
Een interessante terugblik op de jaren ’80 met de opkomst van de aktieheld. De opkomst wordt bekeken in het licht van de toenmalige politieke en economische situatie in Amerika en diens relatie met de Sovjet-Unie. Het begon allemaal met First Blood. De gespierde aktiehelden zorgden voor een opleving van de bodybuilding-cultuur in Amerika.

Guns for Hire: the Real Life Expendables (24 min)
Een item over de echte helden, de commando’s die werken in de beveiliging van mensen of werken als huurling (hoewel men zelf die term niet graag gebruikt). We zien hoe ze een training krijgen en horen wat ze allemaal hebben meegemaakt.

On the Assault: The Real Life Weaponry of The Expendables 2 (14 min)
Acteur Randy Couture neemt de kijker mee naar een wapenwinkel in Las Vegas, waar hij de echte wapens laat zien die in The Expendables 2 zijn gebruikt. Gelukkig wordt aandacht voor veiligheid niet vergeten. En het blijkt dat ze in België nog steeds gevaarlijk wapentuig maken!

Deleted Scenes (5 min)
Een aantal scènes, of stukjes van scènes, die de film niet gehaald hebben, waaronder twee vechtscènes.

Bloopers (5 min)
Voornamelijk versprekingen en wapentuig dat het niet wil doen. Af en toe goed voor een glimlach, niet meer.

De DVD van de film.

Het team van The Expendables krijgt de opdracht om een belangrijk pakketje uit een neergestort vliegtuig op te sporen. Er zijn echter meer kapers op de kust en er barst een gewelddadige strijd los omtrent dit geheimzinnige pakketje. The Expendables 2 is een no-brainer aktiefilm met een sterrencast aan – oude – aktiehelden. Een hoop spierballengeweld met weinig inhoud. Deze Blu-ray Disc-uitgave is qua techniek niet slecht, maar het is bij lange na niet perfect. Qua beeld is het vooral te donker en het geluid mist net dat beetje extra power. Maar geen reden voor onvoldoendes en een aantal extra’s geven wat meer achtergrondinformatie omtrent deze film en de aktiehelden. Jammer alleen dat Nederlandse ondertiteling hierbij ontbreekt.