Mad Men - Seizoen 5

12-04-2013

7.3

Mad Men - Seizoen 5 (Blu-ray)

Het is inmiddels 1966 en het advertentiebureau van Donald Draper (Jon Hamm) en zijn partners Pete Campbell (Vincent Kartheiser), Roger Sterling (John Slattery), Lane Pryce (Jared Harris) en Bertram Cooper (Robert Morse) draait vrij aardig. Toch wil het met het binnenhalen van echt grote klanten niet lukken. Maar dan doet zich een enorme kans voor. Er zullen echter onorthodoxe methoden nodig zijn om deze klant binnen te halen. Ondertussen heeft Don ook privé zijn ups en downs, met name in de relatie met zijn nieuwe vrouw Megan (Jessica Paré). En ook de andere partners en medewerkers, waaronder carrièrevrouw Peggy Olson (Elisabeth Moss) en secretaresse Joan (Christina Hendricks), hebben hun eigen sores.

Al diverse jaren gooit de Amerikaanse TV-serie Mad Men hoge ogen, en hebben de cast en crew diverse prijzen in de wacht gesleept (waaronder diverse Emmy’s en Golden Globes). Inmiddels zijn we op DVD/BD alweer aanbeland bij het vijfde seizoen van de serie die zich afspeelt in de Amerikaanse advertentie-business van de jaren zestig. Uiteraard staat wederom het (inmiddels niet meer zo nieuwe) kantoor van advertentie-grootheid Donald Draper en zijn partners centraal. De focus van de serie ligt enerzijds op de zakelijke kant van het geheel – het kantoor wil van het kruimelwerk af en doorstoten naar de Grote Jongens – en anderzijds op de menselijke kant. Wat dit laatste betreft komen enkele personages voor belangrijke keuzes te staan. Zo krijgt Joan de kans om het bedrijf een enorme klant te bezorgen, maar moet ze daarbij een groot offer brengen, moet Peggy besluiten hoe ze zal reageren op het gebrek aan waardering, komt Pete in buitenechtlijke verleiding, en begeeft Lane zich noodgedwongen op de “slippery slope” van financiële fraude. En dan is er Don Draper zelf nog, inmiddels getrouwd met de aantrekkelijke Megan (die eveneens op het kantoor werkt). Hun relatie, met alle ups en downs, is een belangrijk onderdeel van dit seizoen. Dit alles resulteert, zoals we dat feitelijk gewend zijn, in een boeiend staaltje menselijk drama, waarbij zaken gebeuren die je ongetwijfeld zullen raken. Daarnaast is er ook enige ruimte voor humor, onder meer in een LSD-trip van Roger en een handgemeen tussen Pete en Lane. De betreffende scènes geven een welkom contrast met het veel serieuzere drama-aspect. Kortom, er valt weer genoeg positiefs te melden. Zijn er ook kanttekeningen? Niet veel, behalve dan dat men zo nu en dan een verhaallijn opstart en dan te snel weer laat vallen, zonder deze op een bevredigende manier af te ronden. Verder is de nieuwigheid er natuurlijk ook wel vanaf, en biedt dit vijfde seizoen geen schokkende veranderingen in toon en opzet vergeleken met de voorgaande seizoen. Maar daarmee is de vijfde reeks wel weer precies wat de fans er van verwachten, namelijk een beheerst stukje kwaliteitsdrama met boeiende personages en uitstekend acteerwerk.

Het vijfde seizoen van Mad Men is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave, bestaande uit drie schijfjes.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2012
Speelduur: 617 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777939888

• Mad Men Say The Darndest Things
  • What Is There To Love If Not The Enigma?
  • Party Of The Century
  • Scoring Mad Men: Themes Of Season 5
  • Scoring Mad Men: Inside A Session
  • The Uniform Time Act Of 1966

De dertien afleveringen van het vijfde seizoen van Mad Men hebben op BD de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1. Het HD-beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is. De BD-uitgave bestaat uit drie 50GB dubbellaags discs. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De scherpte van het HD-beeld van de dertien afleveringen is ruim voldoende; niet overweldigend, niet teleurstellend, simpelweg ergens daar tussenin. Positief is het laagje filmgrain dat prima bij de uitstraling en toon van de serie past. Wel valt op dat de compressie regelmatig moeite heeft met de aanwezige grain, resulterend in een soort licht-streperige artefacting. Gelukkig valt deze alleen op als je het beeld (bij wijze van spreken) met een loep inspecteert, waarmee het een probleem is waar alleen de meest kritische kijker over zal vallen. Vanaf een normale kijkafstand is het geen opvallende of storende factor. Het is echter evengoed een (kleine) technische tekortkoming. Datzelfde geldt voor het ietwat magere zwartniveau. Wat de kleurverzadiging betreft valt er daarentegen niks te klagen. Resultaat is een weergave die enige ruimte voor verbetering laat, maar die er goed genoeg uitziet voor een bovengemiddelde score.

Het geluid van seizoen 5 van Mad Men staat als DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). De belangrijkste rol binnen het geluidsbeeld is zoals verwacht weggelegd voor de dialogen. Op dat vlak levert de lossless track totaal geen klachten. Spraak klinkt namelijk kraakhelder en prima verstaanbaar. Maar ook op de overige fronten stelt de track niet teleur. Zo is het surroundgebruik prima voor een serie die om dialogen draait. Regelmatig is er enige activiteit aan de achterkant te horen, zoals kantoorgeluiden of het rumoer van de stad. Ook de muziek – niet in overdaad aanwezig, maar wel uiterst effectief benut – klinkt uitstekend, met veel detail en een goede dynamiek. Net als bij de voorgaande seizoenen op BD wordt er dus ook in dit geval een audiobeleving neergezet waar je als fan erg tevreden mee kunt zijn.

Verspreid over de drie schijfjes van de BD-uitgave van het vijfde seizoen van Mad Men vind je een acceptabel pakket extra’s. Vergeleken met bijvoorbeeld de Amerikaanse uitgave is het audiocommentaar bij de afleveringen de grote afwezige. De aanwezige extra’s zijn in HD-resolutie en allemaal Nederlands ondertiteld.

Mad Men Say The Darndest Things (17 min)
Hier staan de dialogen centraal. Een voor een komen de belangrijke personages voorbij, waarbij kort hun manier van spreken wordt toegelicht. Daarna worden korte fragmenten met hun meest opvallende en/of komische uitspraken getoond, uit alle seizoenen.

What Is There To Love If Not The Enigma? (17 min)
Deze featurette belicht het leven en werk van Giorgio De Chirico. Deze Italiaanse kunstenaar was de inspiratie voor een van de thematisch belangrijke beelden uit de film, waarin Don in een winkelruit zijn spiegelbeeld tussen twee etalagepoppen ziet.

Party Of The Century (23 min)
Het “Black & White Ball” was een gemaskerd bal dat in 1966 werd georganiseerd door de auteur Truman Capote. In deze extra gaat men in op dit grandioze feest, met honderden gasten. Ook het leven van Capote komt aan bod.

Scoring Mad Men: Themes Of Season 5 (28 min)
Een interessante extra over de muziek van het vijfde seizoen. Componist David Carbonara licht onder meer de verschillende melodieën toe, en je krijgt tevens fragmenten te zien waarin deze gebruikt zijn.

Scoring Mad Men: Inside A Session (21 min)
Nog een prima extra over de muziek. Erg goed dat men veel aandacht besteed aan dit essentiële aspect van de serie. Dit maal kijk je mee bij de opnames van de orkestmuziek, en krijg je te horen wat er allemaal komt kijken bij het componeren voor Mad Men.

The Uniform Time Act Of 1966 (5 min)
Een korte tekstuele uitleg over “Daylight Saving Time” (oftewel zomertijd), een verschijnsel dat in Amerika in 1966 (opnieuw) officieel landelijk ingevoerd werd middels de zogenaamde “Uniform Time Act”.

In 1966 is het advertentie-bureau van Donald Draper en zijn partners klaar voor het grote werk. Nu alleen nog een grote klant binnenhalen, iets wat niet eenvoudig blijkt. Ook op persoonlijk vlak hebben de partners en medewerkers zo hun uitdagingen. Het vijfde seizoen van de TV-serie Mad Men gaat in feite op dezelfde toon verder als de voorgaande seizoenen. Dat wil zeggen dat de liefhebber wederom kan genieten van een knap staaltje menselijk drama, in een interessante tijdsperiode, rond interessante personages. De 3-disc BD-uitgave heeft een ruim voldoende beeldkwaliteit en uitstekend geluid. Tevens is een acceptabel pakket aan extra’s aanwezig, deels over het maken van de serie, deels over het tijdsbeeld. Helaas ontbreken de commentaartracks van bijvoorbeeld de Amerikaanse uitgave.