To Rome with Love

04-05-2013

6

To Rome with Love (Blu-ray)

In To Rome with Love volgen we de avonturen van diverse mensen en stellen in het mooie en warme Rome: een zogenaamde gepensioneerde operaregisseur probeert de schoonvader van zijn dochter, een begrafenisondernemer die geweldig mooi zingt, het theater in te krijgen, een architect op vakantie komt een jongen tegen die in dezelfde straat woont als hij toen hij jong was en voorziet hem van liefdesadvies, een Italiaanse kantoorklerk wordt ineens een beroemdheid en een pasgetrouwd Italiaans stelletje wordt door het lot gescheiden en ze beleven een romantische dag… maar met iemand anders!

Na Barcelona en Parijs doet Woody Allen nu Rome aan met To Rome with Love, een film waar hij nu zelf ook weer eens een hoofdrol heeft. In tegenstelling tot Vicky Christina Barcelona en Midnight in Paris is dit Europees avontuur van grootmeester Allen niet geslaagd. Er zit vrij weinig lijn in de film; je volgt een aantal verhalen die soms nergens toe leiden en naast de overeenkomstige stad ook niks met elkaar te maken hebben. Dat maakt de film qua structuur al een beetje houtje-touwtjewerk. Ook zijn de verhalen inhoudelijke redelijk ridicuul. De verschillende plotwendingen komen uit de lucht vallen en doen je eerder fronsen en verbazen dan ontroeren of lachen. Daarnaast is het acteerwerk ook soms erg houterig en geforceerd: Allen vind ik erg overheersend in zijn scènes en laat weinig ruimte voor de andere acteurs. Eisenberg speelt een lichtere versie van zijn rol in The Social Network en Ellen Page vind ik echt compleet miscast. Ze wordt als karakter omschreven als een geweldig knappe, sexy vamp maar kan in mijn ogen daar totaal niet aan voldoen; zowel letterlijk als figuurlijk. De enigen die de moeite waard zijn om naar te kijken in deze film zijn de oudgedienden Alec Baldwin en Roberto Benigni. Alec loopt heerlijk relaxed door de film en geniet van zijn rol alsof hij, net zoals zijn karakter, op vakantie is. Voor Benigni is het zijn eerste rol weer sinds een lange tijd, en de man bewijst een geweldig groot acteur te zijn welke helemaal opgaat in zijn rol.
Naast de geweldige locaties in Rome is dit een leuke wegkijker, maar blijft zeker niet hangen. Jammer, want de stad had zeker een betere film verdiend.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2012
Speelduur: 110 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 541493704286

To Rome with Love staat in zijn oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1 via een VC-1 codering op een 25 GB enkellaags Blu-ray Disc waarvan ruim 24 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080p/24. De gemiddelde bitrate bedraagt ongeveer 25 Mbps.

To Rome with Love heeft als kleurenpalet vooral veel warme kleuren en de nadruk op groen, rood en geel. Er ligt een warme en goudgele gloed over de gehele film die bijzonder goed past. De print is verder schoon van beschadigingen en heeft een mooie zwartwaarde. Contrast, scherpte en detail zijn prima in orde. Omdat de film geschoten is op film vond ik de aanwezigheid van grain iets te miniem, maar dat kan een kwestie van smaak zijn. Een prima transfer waar niets op aan te merken valt.

To Rome with Love bevat een DTS-HD MA 5.1 (16 bit/48 kHz) audiotrack in de originele Engelse taal en daarnaast een Franse dub. Hoewel de track betiteld wordt met Engels wordt er voornamelijk Italiaans gesproken. De audiotrack heeft een nadruk op de voorste speakers en de centerspeaker, met lichte nuances uit de surroundspeakers. Spraak komt helder en duidelijk uit de centerspeaker, en bij muziek en omgevingsgeluiden worden naast de voorste speakers de surroundspeakers ook betrokken. Iets te weinig naar mijn smaak; vooral de ambiance geluiden uit de surroundspeakers hadden iets meer aanwezig mogen zijn. Al met al een prima voldoende audiotrack.

De Blu-ray Disc start direct op met een statisch menu. Net zoals de uitgave van Midnight in Paris worden standaard de Franse audiotrack en ondertitels geselecteerd. Als extra is slechts een trailer aanwezig. De Amerikaanse versie bevat een korte featurette.

To Rome with Love vertelt verschillende verhalen en avonturen van diverse mensen die verschillende en bijzondere avonturen beleven in Rome. De film is echter niet geheel geslaagd. De verhalen waren iets te ridicuul om grappig of bijzonder te zijn en sommige karakters waren niet echt interessant. De mooie verfilming van Rome en het spel van een tweetal acteurs geeft deze film een krappe voldoende. De beeld transfer van de Blu-ray Disc is zeer in orde en ook de geluidstrack is prima. Qua extra’s valt er helaas echter niks te beleven.