Lawless

16-04-2013

7.5

Lawless (Blu-ray)

Het is de jaren ’30 in de Verenigde Staten. De drooglegging is een feit. In de praktijk is het land echter bezaaid met illegale stokerijen. De drie Bondurant-broers (Tom Hardy, Shia LaBeouf en Jason Clarke) besluiten een illegale drankhandel op te zetten, wat al snel tot een zeer succesvolle onderneming uitgroeit met behulp van lokale crimineel Floyd Banner (Gary Oldman). Hiermee halen ze zich echter wel de woede op de hals van speciaal agent Rakes (Guy Pearce), die een gewelddadige werkwijze niet schuwt bij het handhaven van de wet. De meeste agenten uit de buurt zijn gemakkelijk om te kopen met een fles drank of een mooi pakketje groene dollarbiljetten, maar Rakes is uit ander hout gesneden. Hij zit de Bondurant-broers genadeloos op te hielen. Niemand is veilig, ook niet de vrouwen met wie de Bondurant-broers omgaan; Maggie (Jessica Chastain) en Bertha (Mia Wasikowska). Zelfs de gehandicapte Cricket (Dane deHaan) moet op zijn tellen passen. De oudste broer Forrest is verstandig en berekenend, maar de jongere Jack wil nogal eens ondoordachte capriolen uithalen. Elke misstap kan er een teveel zijn. Is het agent Rakes die uiteindelijk korte metten maakt met de broers of andersom?

Sommigen van jullie kennen regisseur John Hillcoat wellicht van de western The Proposition of de post-apocalyptische film The Road. Ogenschijnlijk stapt Hillcoat hier weer in een nieuw subgenre, namelijk die van de maffiafilm. Schijn bedriegt. Hij werkt weer samen met scenarioschrijver Nick Cave aan een productie die in feite volledig een western is in de stijl van uitvoering. Het verhaal is een klassiek verhaal van goed versus slecht. Hierin wordt wel iets interessants gedaan. De Bondurant-broers zijn feitelijk in overtreding, maar iedereen in het land is dat, waardoor je al iets meer begrip krijgt. Neem daarbij de onorthodox en zelfs wreed te noemen praktijken van de schofterige wetshandhaver Rakes, een briljante rol van Guy Pearce, en voor je het weet heb je je kant gekozen. We verklappen dan ook nog niet bijzonder veel wanneer we aangeven dat Lawless eindigt met een klassieke shootout. Voordat het zover is, is er sprake van een zeer zorgvuldige opbouw. Het jaren ’30 sfeertje is werkelijk perfect neergezet. De sets, de muziek en de casting van werkelijk elke bijrol (karakteristieke gezichten!) is werkelijk subliem. Het kalme tempo moet je liggen. Dit wordt zo nu en dan onderbroken door spaarzame actie. Wanneer hier sprake van is dan is het ook meteen menens. Grof geweld wordt niet geschuwd en mening personage komt er niet zonder kleerscheuren vanaf. Alle elementen voor een meesterwerkje lijken op zijn plaats. Het prachtige uiterlijk en sterke acteerwerk in Lawless zijn niet te negeren maar een echt sterk narratief ontbreekt. Het kabbelt wat voort van dag tot dag. Het echte ‘leven’ ontbreekt in de film. De personages zitten vrij eenvoudig in elkaar en hun motieven zijn vanaf het begin af aan helder en veranderen niet meer. De nodige diepgang ontbreekt helaas. Vrijwel alle delen zijn bovengemiddeld goed, maar de som der delen is uiteindelijk toch niet meer dan een standaard genrefilm. Vol met ambitie en met de looks van een klassieker, maar het is het uiteindelijk toch net niet.

Lawless is door Paradiso uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder bespreken we de Blu-ray Disc.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2012
Speelduur: 116 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937042777

De Blu-ray Disc-uitgave van Lawless heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de VC-1 codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 25 GB enkellaagse disk.

Het allereerste wat opvalt aan de transfer van Lawless is de scherpte. Helaas bedoelen we dit niet geheel in positieve zin. De film is geplaatst op een enkellaagse disk en mogelijk heeft men willen compenseren voor het verlies aan kwaliteit door compressie door het beeld overmatig aan te scherpen. Dit valt in de opening meteen op bij een overzichtsshot van kleurrijke bomen. Lawless is de hele speelduur gestoken scherp, maar op een manier dat het net een stapje te ver gaat. Hierdoor lijkt het niet meer echt. De detaillering is wel indrukwekkend en de kleuren talrijk en vol nuance. Je hebt soms bijna het gevoel dat je je hand door het beeld kunt steken en iets kunt aanraken. De balans in kleuren houdt goed stand overdag, maar iets minder tijdens de donkere en nachtelijke scènes. Helaas is het schaduwdetail hier wat ondermaats. Het zwartniveau is prima. Afgezien van wat heel lichte banding in specifieke scènes, eerder genoemde bovenmatige aanscherping en wat grain zijn er geen opvallende zaken te bespeuren in deze transfer. In het grote perspectief zijn er kleine aandachtspunten maar de algehele ervaring bij deze transfer van Lawless is meer dan prima.

Deze Blu-ray Disc van Lawless is voorzien van een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Er is ook een Franse nasynchronisatie te vinden op de disk. Een kleine onhandigheid is dat de Frans versie bij het opstarten van de disk standaard geselecteerd is. Je moet deze dus handmatig via het menu naar Engels omzetten als je die versie wenst. Daar waar het beeld hier en daar nog wat aandachtspuntjes kent, is het geluid subliem. Zoals eerder genoemd zijn de actiescènes relatief spaarzaam maar wel heftig. Het geluid zet dit laatste zeker kracht bij. Tijdens de shootouts komen de schoten met hard volume uit je speakers, maar nog steeds op een mooi gebalanceerde wijze zonder verlies in kwaliteit. Er wordt goed gebruik gemaakt van surroundwerking en de achterste speakers vertonen vrijwel continu veel ambiance geluiden. Dit plaatst je echt middenin de actie. Tijdens de actie, maar ook wanneer de muziek haar intrede doet, mag de subwoofer aan de slag en ook hier is niets op aan te merken. Dialoog is altijd goed verstaanbaar. Al met al een uitstekende audiopresentatie.

Er is een eenvoudig statisch hoofdmenu. Hiervandaan kun je de instellingen doen, een hoofdstuk selecteren of de trailer van de hoofdfilm bekijken. Er zijn geen extra’s. Op buitenlandse uitgaven is wel een redelijke set aan extra’s te vinden.

De Bondurant-broers zetten een illegale drankhandel op tijdens de drooglegging in de Verenigde Staten van de jaren ’30. Het gaat ze al gauw voor de wind en de inkomsten stromen binnen. Alles verandert met de komst van speciaal agent Rakes naar het dorp. Zijn methoden zijn onorthodox en uiterst gewelddadig en hij stopt niet totdat hij de broers heeft verslagen. Lawless is een klassiek gemaakte film die in inhoud tot het subgenre van de maffiafilm behoort maar in opzet en stijl meer doet denken aan een western. De ambitie van regisseur John Hillcoat valt te prijzen en hij zet visueel een prachtige film neer vol goed acteerwerk, maar de diepgang ontbreekt uiteindelijk. Het beeld van deze BD-uitgave is prima op orde met wat kleine aandachtspunten en het geluid is uitstekend. Er zijn geen extra’s opgenomen bij deze BD-uitgave van Lawless. Op buitenlandse uitgaven zijn er wel een aantal te vinden.