Few Best Men, A

22-04-2013

6

Few Best Men, A (Blu-ray)

Tijdens een vakantie in Tuvalu ontmoet de Engelse David (Xavier Samuel) de mooie Australische Mia (Laura Brent). Het is liefde op het eerste gezicht, en in een opwellingen besluiten ze te gaan trouwen. Niet veel later is het zover. De bruiloft zal plaatsvinden in Australië, en uiteraard mogen Davids beste vrienden Tom (Kris Marshall), Graham (Kevin Bishop) en Luke (Tim Draxl) daar ook bij aanwezig zijn. En dus reist het viertal gezamenlijk van Engeland naar Australië. Voor David zal het de eerste keer zijn dat hij zijn toekomstige schoonouders Jim (Jonathan Biggins) en Barbara (Olivia Newton-John) ontmoet, dus hij wil een goede indruk maken. Maar met Tom, Graham en Luke op sleeptouw blijkt dat eenvoudiger gezegd dan gedaan. Is de bruiloft nog te redden?

De komedie A Few Best Men – qua titel zou het een vervolg op A Few Good Men kunnen zijn – werd geregisseerd door de Australische regisseur Stephan Elliott (The Adventures of Prescilla, Queen of the Desert) en bevat een overwegend Australische cast. Het script werd geschreven door Dean Craig, die daarbij schijnbaar goed heeft gekeken naar andere films in het genre. Zo zijn er elementen uit The Hangover, Death at a Funeral en Meet the Parents te bespeuren. Dat geeft direct aan dat je voor originaliteit aan het verkeerde adres bent. A Few Best Men, over een bruiloft die volledig uit de hand loopt, staat dan ook bol van de clichés en voorspelbaarheid. Op het moment dat de toekomstige schoonvader van de hoofdpersoon, een senator, trots zijn “campagne-schaap” laat zien, weet je direct dat het arme beest het zal moeten ontgelden. En wanneer al na een kwartier de geestverruimende middelen hun intrede doen, is het ook wel duidelijk welke weg de prent in zal slaan. En zo zijn er nog tal van voorbeelden meer. Voeg daar de stereotiepe personages aan toe, en je hebt een film die bijzonder weinig verrassingen bevat. Waarmee niet is gezegd dat A Few Best Men op komisch front de plank volledig misslaat. Want de prent kent wel degelijk z’n grappige momenten. Al moet je niet vies zijn van platte, puberale poep- en piemelhumor, want daar gaat het regelmatig om. De castleden, waaronder Xavier Samuel (Twilight: Eclipse), Laura Brent (The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader) en de gebotoxte verschijning van Olivia Newton-John (Grease), zetten hun rollen goed neer, ondanks de beperkte diepgang van de personages. Op het camerawerk valt ook weinig aan te merken. Het is allemaal vakkundig geschoten, inclusief mooie plaatje van het Australische landschap (om vervolgens te schakelen naar een man die zijn hand in een schapenkont steekt). Samengevat heeft A Few Best Men z’n momenten, maar een topcomedy is het niet. Daarvoor is het allemaal wat te voorspelbaar, onorigineel en flauw. Als liefhebber van diens inspiratiebronnen zul je je wel vermaken met A Few Best Men, maar aan het eind zul je ongetwijfeld concluderen dat je het allemaal al eerder – en beter – hebt gezien.

A Few Best Men is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Komedie
Jaar: 2011
Speelduur: 97 min
Verpakking: Amaray Blu-ray Disc keepcase
  • DTS-HD HR 5.1 - Engels
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
EAN: 8715664103098

De BD-uitgave van A Few Best Men heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-codec.

De resulterende transfer zet een solide HD-plaatje neer, met een goede kleurweergave en een nette scherpte. Zowel close-ups als wijde shots (bijvoorbeeld die van het Australische landschap) zien er hierdoor prima uit. Wat digitale artefacting betreft begint de film niet al te positief; tijdens de beginlogo’s van de maatschappijen is flink wat posterisatie te zien. Gelukkig blijft het daarbij, en is de rest van de film geheel vrij van opvallende artefacting. Enige minpuntje is dat de helderheid een tikje te hoog is, iets waardoor ook het zwartniveau niet helemaal perfect is. Dat is echter slechts een kleine kanttekening bij deze prima HD-transfer.

In tegenstelling tot op de meeste BD-uitgaven tref je bij A Few Best Men geen lossless geluid aan. In plaats van een lossless DTS-HD Master Audio-formaat heeft het geluid het niet-lossless DTS-HD High Resolution 5.1-formaat (3018kbit/s). Nu is A Few Best Men een film die vooral op dialogen leunt, dus in dat opzicht is het gebrek aan lossless geluid geen enorme ramp. Bovendien heeft DTS-HD HR-geluid nog altijd veel betere specificaties dan het reguliere Dolby Digital- of DTS-formaat zoals we dat van DVD kennen. Feitelijk valt er in dit geval dan ook weinig te klagen over de geluidskwaliteit. Zo klinken dialogen altijd helder en verstaanbaar, en komt ook de gebruikte muziek goed tot zijn recht. De surround-speakers worden regelmatig bijgeschakeld, voor omgevingsgeluiden en flarden muziek, maar hadden wel iets nadrukkelijker in de mix mogen staan. Maar dat is eigenlijk het enige noemenswaardige minpuntje van deze prima track.

Na het starten van de BD van A Few Best Men krijg je eerst de keus voor Frans of Nederlands. Daarna begint na een aantal trailers de film automatisch te spelen. Er is geen menu aanwezig, logischerwijs zijn er dus ook geen extra’s.

A Few Best Men is een Australische komedie over een bruiloft die volledig uit de hand loopt, waarbij de drie vrienden van de bruidegom een grote rol spelen. Qua verhaal speelt de film leentjebuur bij diverse (betere) genregenoten, dus verrassingen zijn ver te zoeken. Toch heeft A Few Best Men op komisch gebied wel z’n momenten, al moet je niet vies zijn van grove, platte humor. De BD-uitgave van de film heeft een prima beeldkwaliteit en dito geluid (niet lossless, maar dat is geen enorm bezwaar). Extra’s zijn er niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.