Broken Circle Breakdown, The

17-05-2013

8

Broken Circle Breakdown, The (Blu-ray)

Didier Bontinck (Johan Heldenbergh) is een enorm liefhebber van bluegrass-muziek en speelt met zijn band regelmatig in de lokale kroegjes. Hij ontmoet de tattooartieste Elise Vandevelde (Veerle Baetens) en ze worden verliefd. Elise trekt bij in bij Didier, die tijdelijk in een caravan woont omdat hij z’n boerderij aan het verbouwen is. Hij brengt haar de liefde voor de bluegrass-muziek bij, waardoor zij als zangeres toetreedt tot de band. Elise wordt onverwacht zwanger, iets waar Didier helemaal geen rekening mee gehouden heeft. Maar hij wil ervoor gaan en hun dochtertje Marybelle (Nell Cattryse) wordt geboren. De eerste jaren zijn ze heel gelukkig samen, maar hun leven komt volledig op z’n kop te staan als bij Marybelle leukemie wordt geconstateerd. Een lange strijd van therapie en chemo volgt, waarbij Marybelle vecht voor haar leven.

The Broken Circle Breakdown is de vierde speelfilm van de Vlaamse regisseur Felix van Groeningen. Zijn vorige film De Helaasheid der Dingen, over een jongen die opgroeit in een klein dorp in Oost-Vlaanderen bij een alcoholistische vader, was een grote hit. Het is niet makkelijk om zo’n kassucces te overtreffen, maar van Groeningen is met The Broken Circle Breakdown glansrijk geslaagd. Qua sfeer lijken de films op elkaar, maar zijn nieuwste creatie is nog poëtischer en vooral emotioneler, terwijl de humor minder is. Maar dat zou in deze film ook minder gepast zijn, daarvoor is het thema te serieus. De film is gebaseerd op het gelijknamige theaterstuk uit 2009 van Johan Heldenbergh, in samenwerking met Mieke Dobbels, waarmee hij in Vlaanderen en Nederland speelde. Heldenbergh speelt ook de rol van Didier in de film, terwijl de rol van Elise wordt vertolkt door Veerle Baetens. Beiden spelen erg goed, maar de meeste waardering gaat toch uit naar de zesjarige Nell Cattrysse, die diepe indruk maakt als dochter Marybelle, waarbij leukemie wordt geconstateerd. Ondanks dat ze geen enkele acteerervaring had speelt ze werkelijk prachtig en heel natuurlijk. Een waar talent! Mede door het goede spel grijpt de film je bij vlagen bij de keel. Het is puur, het is echt, uit het leven gegrepen. Van Groeningen weet de juiste balans te vinden tussen dramatiek en poëzie, zonder dat het melodramatisch of overdreven sentimenteel wordt. Terwijl er scènes zijn waar je met moeite de ogen bij droog kunt houden. Hij maakt het de kijker niet gemakkelijk, want het verhaal bestaat uit vele tijdslijnen. Soms weet je niet of een scène zich in het heden, het verre of nabije verleden afspeelt. Zo zit er ook een flash-forward in (een scène met een ambulance), waarbij je in eerste instantie op het verkeerde been wordt gezet. Maar al deze wisselingen van tijd maken de film extra interessant. Een chronologische vertelling zou de film waarschijnlijk saai maken. En als je de film nu ergens niet van kunt beschuldigen dan is het wel saaiheid. De film is overigens niet zonder controverse. Van Groeningen schroomt niet om tegen een aantal heilige huisjes te schoppen. Hij geeft een flinke aanklacht tegen religie in het algemeen en het Christendom in het bijzonder. Het is verrassend hoe weinig kritiek hem dat heeft opgeleverd. Misschien ook omdat het zo begrijpelijk is waarom deze aanklacht wordt gegeven. Zonder de clou van het verhaal prijs te willen geven, maar het is heel begrijpelijk dat Didier zo ontzettend kwaad is.
The Broken Circle Breakdown is tevens een ode aan de bluegrass-muziek, een muziekstroming die aan het eind van de jaren ’50 in Amerika ontstond en verwant is aan de country- en folkmuziek. Deze muziek kreeg een flinke opleving door veelvuldig gebruik in de film O Brother, Where Art Thou? van de gebroeders Coen. Maar daar was het alleen filmmuziek, in The Broken Circle Breakdown wordt de muziek ‘live’ gespeeld door de acteurs in de film. Liefhebbers herkennen de muziek van Bill Monroe, de grondlegger van deze muziek, en Alison Krauss. De muziek in de film wordt door de acteurs zelf gespeeld en gezongen. Heldenbergh leerde speciaal voor de theaterproductie banjo en gitaar spelen. De bluegrass-band The Broken Circle Breakdown Bluegrass Band, met daarin de hoofdrolspelers Veerle Baetens en Johan Heldenbergh, is na de opnames een eigen leven gaan leiden en toert langs de, voornamelijk, Belgische theaters en festivals. Gaat dat zien! Dat geldt zowel voor de film als de optredens.

Genre: Drama, Muziekfilm
Jaar: 2012
Speelduur: 111 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 – Vlaams
Uitgever: Lumière
EAN: 5425019007652

• Making of
  • Elise’s Verhaal
  • Promotietrailers

The Broken Circle Breakdown staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor ruim 37GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

Wat vooral opvalt is hoe mooi filmisch The Broken Circle Breakdown gedraaid is. Het ziet er prachtig uit, terwijl het toch heel gewone lokaties zijn, zoals een boerderij en een ziekenhuis. Maar cameraman Ruben Impens (die alle films van Van Groeningen gedraaid heeft) is er zeer zorgvuldig en inventief mee omgegaan. Het beeld is heel scherp, heeft een mooi, wat verbleekt kleurgebruik en prima detaillering. Waar het een beetje aan schort is het lage contrast en vooral matig zwartniveau. Het oogt allemaal niet iets te flets, mede door het ontbreken van het echte zwart. Maar dat is eigenlijk het enige minpuntje van een verder uitstekende transfer, die geen last heeft van bijkomende artefacten. Voor wie de film met ondertiteling bekijkt, deze staat volledig in het zichtbare beeld, dus komen ook op een beamer goed over. Prima gedaan!

De Blu-ray Disc van The Broken Circle Breakdown bevat één geluidstrack en dat is een Vlaams-talige DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track. Voor een Vlaming zal alles prima te volgen zijn, voor de Nederlanders is er gelukkig ook ondertiteling beschikbaar. Er worden namelijk flink wat typisch Vlaamse woorden gebruikt die niet elke Nederlander zal herkennen. Dat doet overigens helemaal niets af aan de uitstekende geluidskwaliteit van deze uitgave. Het geluid klinkt heel warm en sfeervol en bevat een aantal verstillende momenten, die heel goed werken. Soms hoor je namelijk letterlijk niets. Dat maakt het geheel heel speciaal en zelfs dreigend. Een groot deel van de geluidstrack speelt de bluegrass-muziek een belangrijke rol. Deze door de acteurs zelf ingespeeld en gezongen songs klinken bijzonder fraai. Veerle Baetens heeft een prachtige stem voor dit genre en haar vertolking van If I Needed You zorgt voor een brok in de keel. Machtig mooi allemaal!

De Blu-ray Disc van The Broken Circle Breakdown begint gelijk de film af te spelen bij het opstarten, maar via de menuknoppen kom je toch snel in het menu, waar je onderstaande extra’s kunt vinden. De extra’s zijn allemaal in HD-resolutie. Geen van de extra’s zijn voorzien van ondertiteling.

Making of (38 min)
Dit mag je met recht een echte making of noemen. In dit ruim half uur durende item zien we heel veel beelden van de filmset. Hoe het er aan toeging bij de opnames. En veel beelden van de repetities van de hoofdrolspelers. Tussendoor vertelt regisseur Felix van Groeningen over zijn film, over zijn zorgen of het wel verfilmbaar zou zijn, over de acteurs en over cameraman Ruben Impens. Deze documentaire heeft geen ondertiteling. Soms is het wat lastig te verstaan. Dat heeft niet alleen met het Vlaams te maken, maar vooral dat de opnames niet altijd van even goede kwaliteit zijn. Het is met een (te) eenvoudige camera opgenomen, zonder extra aandacht voor het geluid.

Elise’s Verhaal (2 min)
Een bijzonder filmpje, waarin de geschiedenis van de familie van Elise wordt verteld, van haar overgrootmoeder tot haarzelf. En dat is geen vrolijkheid geweest…

Trailer (2 min)
De trailer van de film, zoals deze ook op YouTube is verschenen.

Muzikant Didier en tattooartieste Elise vinden elkaar, worden verliefd en krijgen een kind. Als dat kind op zesjarige leeftijd leukemie krijgt verandert hun hele leven. The Broken Circle Breakdown is een prachtige, sfeervolle en emotionele film van de Belgische regisseur Felix van Groeningen. Een zeer sterk verhaal met goed acteerwerk maken dit al direct een moderne klassieker. De Blu-ray Disc doet recht aan deze film met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. De paar extra’s geven een mooie kijk op het filmproces. Een niet te missen film.