Men in Black 3

14-06-2013

7.4

Men in Black 3 (Blu-ray)

Wanneer aartsvijand van K (Tommy Lee Jones), Boris the Animal, ontsnapt aan zijn gevangenis op een afgezonderde planeet zoekt hij K op om hem eens mores te leren. K is tenslotte de agent geweest die op grootse wijze Boris achter de tralies heeft weten te krijgen. J (Will Smith) is intussen ook een ervaren agent en samen proberen J en K hem te pakken te krijgen. Dit lukt echter niet en Boris ontsnapt. De volgende ochtend gebeurt er iets raars; J komt bij MIB hoofdkantoor waar hij K nergens kan vinden. K is nergens te vinden, alleen in de geschiedenisboeken. Dan komt J er achter dat Boris terug in de tijd is gegaan en K heeft vermoord. Er zit niets anders op dan voor J terug te gaan in de tijd naar 1969 en samen met de jongere K Boris weer te pakken zien te krijgen. In 1969 werden de zaken echter heel anders gedaan, en moet J zien samen te werken met de jongere K (Josh Brolin). Kan J zich tegelijkertijd aanpassen aan de sixties, samenwerken met een jongere versie van knorrepot K en ook nog eens de grootste intergalactische schurk te pakken krijgen en het hele universum zien te redden?

Men in Black 3 werkt op een groot aantal fronten veel beter dan deel 2, waar die meer een herhaling van zetten was van deel 1. Om de actie in een andere tijdsperiode te plaatsen en Smith voor het grootste deel samen te zetten met een ander karakter was wel wat durf nodig, maar gezien het feit dat deze film toch sluimerend in de bioscopen kwam (en men er wellicht bewust niet veel ruchtbaarheid aan gaf) was het risico op een groots aangekondigde en geanticipeerde film die vervolgens keihard flopt wat minder groot.
Tommy Lee Jones heeft een minder grote rol in de andere delen. Will Smith is erg in vorm en weet door zijn natuurlijke charme met veel gestuntel weg te komen. Ook door een verdieping in het script en de meerdere lagen die in het karakter van J worden aangebracht heeft Smith meer om mee te werken en dit geeft zijn prestatie extra meerwaarde. Maar wie ondertussen de film wegsteelt is Josh Brolin. Zijn jongere interpretatie van K (en tegelijkertijd ook van Tommy Lee Jones) is werkelijk geweldig en natuurgetrouw. Hij weet weg te blijven van een goedkope imitatie en geeft K een jongere, jeugdige glans die tegelijkertijd ook de typische karaktertrekken van de latere K laat zien. Een complex karakter wat Brolin feilloos kan vertolken en wat het geweldige talent van deze acteur laat zien. Hij weet de afwezigheid van Jones zeer goed op te vullen; zelfs dusdanig dat je niet het gevoel hebt dat Jones afwezig is. Regisseur Sonnenfeld zegt het ook al in de extra's (over het regisseren van Brolin en Jones): "Wat ongelooflijk is dat ik denk dat ik één acteur regisseer".

Het einde geeft Men in Black 3 meer verdieping en geeft een nieuwe en mooie afronding aan het hele MIB universum. Over het algeheel kan je deel 3 in de lijn van deel 1 plaatsen qua kwaliteit en originaliteit, met deel 2 als met afstand derde in de ranglijst. Met dit derde deel heeft regisseur Barry Sonnenfeld zich zeer zeker gerevancheerd voor het matige tweede deel en heeft het respect verdiend voor de gehele MIB filmreeks.

Men in Black 3 werd in postproductie omgezet naar 3D en zo ook in de bioscopen vertoond. Op Blu-ray Disc krijgt Men in Black 3 twee uitvoeringen: een reguliere 2D uitgave en een 2D+3D combo uitgave. In deze recensie bespreken we de laatste.

Genre: Actie, Komedie, Science fiction
Jaar: 2012
Speelduur: 106 min
Verpakking: Elite Duo Blu-ray Keep Case
3D: Ja
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609655117

• Spot the Alien Game
  • Partners in time: the making of MIB 3
  • The evolution of cool: MIB 1960's vs. today
  • Keeping it surreal: the visual FX of MIB 3
  • Scene investigations
  • Progression reels
  • Gag reel
  • Music video
  • Previews
  • The case of Boris the Animal: the 3D models of MIB 3 (3D)
  • Converting to 3D (3D)

Men in Black 3 staat met een 2D versie op een dubbellaags 50 GB schijf en is met AVC gecodeerd. Het beeldformaat is 1,85:1. Men in Black 3 is tevens door post conversie naar 3D omgezet. De 3D versie staat op een dubbellaags 50 GB schijf en is met MVC gecodeerd. Het beeldformaat is 1,85:1.

2D:
De beeldkwaliteit is wat je mag verwachten van een recent geproduceerde film. De transfer is kwalitatief zeer goed en heeft geen beschadigingen of andere artifacten.
De print oogt erg filmisch; er is een kleine hoeveelheid grain aanwezig wat de scherpte alleen maar verbetert en alle nuances van de print geweldig goed weergeeft. Zwartniveau en helderheid zijn erg goed. Huidkleuren zien er natuurlijk uit en het gebruikte kleurpalette komt natuurgetrouw over. Alle omgevingen worden geweldig mooi weergegeven; van de donkere straten in 2012 en de kleurrijke jaren 60 tot aan de futuristische omgevingen van het MIB kantoor. Dit is echt een referentie transfer en Sony doet hun naam nogmaals eer aan met deze transfer.

3D:
De 3D post conversie is redelijk tot goed gelukt. Er is een algeheel gevoel van diepte en spreiding tussen objecten en mensen. In ruimtes zie je diepte en ook shots met perspectief leveren veel diepte op. Ook zijn er een aantal trucageshots waar objecten het beeld uitkomen en dat werkt goed. Shots met veel CGI zien er goed uit in 3D. Nadelen zijn er ook: het beeld is een stuk donkerder en de kleuren zijn minder levendig dan bij de 2D versie. Contrast en helderheid zijn dus ook een stuk minder. Ook bij de spreiding van de mensen in het beeld zien ze er soms wat blad en bordkarton uit, wat helaas een euvel is van de postconversie.

Over het algeheel geeft de 3D een leuke toevoeging maar omdat het niet deel is geweest van de productie voelt de meerwaarde minder groot aan.

Men in Black 3 heeft een zeer actieve en levendige DTS-HD MA 5.1 audiotrack. De track is zeer ruimtelijk ingesteld; de dialoog komt luid en duidelijk uit de center speaker en de surrounds worden zeer actief gebruikt. Effecten worden veelal verplaatst naar de achterkanalen en ook de muziek wordt verspreid. Bij actiescenes is de track erg agressief en worden alle kanalen goed gebruikt voor de muziek en effecten. De track past bij het type film: actief, levendig en agressief.
De 3D versie bevat ook een DTS-HD MA 5.1 track. We hebben geen reden om aan te nemen dat dit deze verschilt van de 2D versie.

Men in Black 3 3D wordt uitgeven in een 2D+3D combo uitgave, wat betekent dat de 2D en de 3D uitgave op een aparte disc staan en deze uitgave dus uit 2 discs bestaat. In tegenstelling tot de blauwe keepcase van de 2D uitgave wordt de 2D+3D uitgave in een wit transparante keepcase uitgegeven. Aan de binnenzijde van de keepcase heeft de inlay ook nog een afbeelding, ook wel inside art genoemd.
De 2D disc start op met een trailer van Total Recall met daarna The Amazing Spiderman.
De 3D disc start op met een 3D trailer van The Amazing Spiderman. Wat opvallend is dat het menu de optie geeft om de film zowel in 2D als 3D af te spelen. De verschillen tussen de 2D versie op deze disc en de versie op de aparte 2D disc worden niet besproken.

De 2D versie bevat een aantal redelijk informatieve extra's. Ze behoren echter wel tot de categorie "niet al te diepgaand" maar zijn toch aardig om een keer te bekijken. Alle extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Spot the alien game is een suf spelletje waarbij je met je afstandsbediening in het beeld springende alien poppetjes moet schieten en de MIB agenten moet vermijden.

Partners in time: the making of MIB 3 (HD, 26 min.) is een redelijk standaard making-off achtergronden, interviews, over-en-weer complimenten met daarbij wat leuke achtergrondbeelden van de productie.

The evolution of cool: MIB 1960's vs. today (HD, 11min.) is een leuke achter de schermen docu wat ingaat op de verschillen in MIB sfeer en apparatuur tussen de jaren 60 en 2012.

Keeping it surreal: the visual FX of MIB 3 (HD, 10 min.) gaat in op de effecten en alle creaties in de film. Je ziet verschillende stadia van de film, van grove beelden tot wat uiteindelijk in de film terecht is gekomen.

Scene investigations (HD, 17 min.) geeft een wat diepere blik op de totstandkoming van een aantal scenes in de film door verschillende cast en crew leden.

Progression reels (HD, 17 min.) Animation Supervisor Spencer Cook en VFX Supervisors Ken Ralston en Jay Redd geven voice over commentaar over de totstandkoming van een aantal scenes en sequenties in de film.

Gag reel (HD, 3 min.) de gebruikelijke montage van allerlei grappen, grollen en blunders.

Music video (HD, 3 min.) "Back in Time" van Pitbull.

Previews Hier kan je de trailers van Total Recall en The Amazing Spiderman nog een keer bekijken.

De 3D disc heeft een paar exclusieve extra's, allen in 3D: The case of Boris the Animal: the 3D models of MIB 3 en Converting to 3D (HD, 2 min).

Bij de eerste krijg via een interactief 3D menu meer informatie over gebruikte voorwerpen en personages uit de film. De tweede is een (zeer) korte docu waarbij 3D Visual Effects Supervisor Corey Turner een korte toelichting geeft van de 3D conversie van twee scenes uit de film. Je ziet oorspronkelijke beelden met de overgang naar de uiteindelijke 3D beelden. Best informatief maar door de zeer korte duur nauwelijks van meerwaarde.

J en K bieden voor de derde maal een nieuw intergalactisch avontuur waarbij ze zelfs de tijdsgrenzen overschrijden.
Men in Black 3 3D is een verassend aardig derde deel van de serie, met een leuk verhaal en een geweldige rol van Josh Brolin. De 2D+3D combo bluray bevat naast de kwalitatief geweldige 2D bluray ook een 3D versie van de film, die redelijke meerwaarde biedt. Deze uitgave is vooral voor de fans van 3D, want de 2D versie biedt aan beeld/geluidskwaliteit en extra's meer dan voldoende.