Django Unchained

21-05-2013

8.6

Django Unchained (DVD)

Dr. King Schultz (Christoph Waltz) is een premiejager die op zoek is naar drie voortvluchtige broers. Hij weet echter niet hoe ze eruit zien, en dus heeft hij hulp nodig. Die vindt hij in de vorm van Django (Jamie Foxx), een slaaf die voor de broers heeft gewerkt. Schultz koopt Django vrij en samen gaan ze op zoek naar de broers. Tijdens deze klus blijkt Django aanleg te hebben voor het premiejagen. De twee mannen sluiten een deal: als Django meehelpt bij het premiejagen, zal Dr. Schultz mee zoeken naar Django’s vrouw Broomhilda (Kerry Washington). Deze deal brengt hen uiteindelijk op de plantage van Calvin Candie (Leonardo DiCaprio). Ze hebben een plan, maar dat is niet zonder gevaren.

Django Unchained is de meest recente prent van schrijver/regisseur Quentin Tarantino. Gaf Tarantino in zijn vorige film, Inglorious Basterds, zijn versie van een WWII-oorlogsfilm, in Django Unchained is het western-genre de bron van inspiratie. Alhoewel Tarantino zelf de film omschrijft als “southern” in plaats van “western”, vanwege de setting (het diepe zuiden van Amerika). Zoals je van Tarantino gewend bent geeft hij een eigen draai aan het inspiratiemateriaal. Bijvoorbeeld door het gebruik van rapmuziek onder enkele belangrijke scènes, of door die bekende stijl van dialogen, vol sarcasme en scherpe teksten. Het eindresultaat is zeer geslaagd te noemen. In Django Unchained schotelt Tarantino ons een verhaal voor dat zich afspeelt enkele jaren voor de Amerikaanse burgeroorlog, over voormalige slaaf Django die met de hulp van premiejager Dr. Schultz op zoek gaat naar zijn vrouw. Deze blijkt als slavin op een plantage te werken, alwaar Tarantino de barscène uit Inglourious Basterds nog eens dunnetjes overdoet. Voordat het zover is, heb je als kijker voldoende tijd gehad om Django en Schultz te leren kennen. Het feit dat de Grote Schurk van de film zich pas na een uur aandient zegt wat dat betreft genoeg. Dat brengt ons direct bij een veel gehoord kritiekpunt, namelijk dat de film met z’n speelduur van ruim 2,5 uur te lang duurt. Enerzijds is deze kritiek terecht. Grondig knip- en plakwerk zou ongetwijfeld resulteren in een bondiger geheel, zonder dat de prent er qua toon, thema en plot op achteruit zou zijn gegaan. Anderzijds moeten we dit “probleem” niet groter maken dan het is. De film mag dan misschien een half uur te lang duren, maar weet wel de volledige speelduur te boeien. Daarmee is het feit dat de film wat ruim in zijn jasje zit niet echt als minpunt te bestempelen. Meer van het goede is alleen maar beter, toch? Dat Django Unchained geen minuut verveelt is deels te danken aan de “Tarantino-factor” – scherpe dialogen, zwarte humor, overdreven geweld, unieke visuele stijl, originele muziekkeuze – maar ook het acteerwerk levert hieraan een grote bijdrage. Jamie Foxx is prima op dreef in de titelrol, maar de acteurs die de show stelen zijn Leonardo DiCaprio en Christoph Waltz (wederom, zie Inglourious Basterds). DiCaprio zet een heerlijke schurk neer, en Waltz is in de rol van Dr. Schultz een groot genot om naar te kijken. Het is dan ook geheel terecht dat laatstgenoemde een Oscar kreeg voor deze rol. En dat is slechts een van diverse prijzen en nominaties die Django Unchained ontving. Het is dan ook een erg boeiende en vermakelijke film, die de 2,5 uur van je kostbare tijd meer dan waard is.

Django Unchained is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave.

Genre: Western
Jaar: 2012
Speelduur: 159 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Deens, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609653045

• Remembering J. Michael Riva: The Production Design of Django Unchained
  • Promo’s

Django Unchained staat met de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.39:1 op de DVD. De transfer, die uiteraard anamorf is, ziet er op de meeste fronten prima uit. Kleuren worden weergegeven zoals bedoeld en het beeld heeft een goede scherpte. Zwartniveau en helderheid zijn wat wisselend, maar overwegend ruim voldoende. Gevolg van dit alles is dat de gebruikte visuele stijlmiddelen, bijvoorbeeld een gewijzigde uitstraling tijdens flashbacks, zonder grote problemen worden weergegeven. Enige noemenswaardige minpunt is dat de transfer niet helemaal vrij is van edge enhancement. Verder is er zo nu en dan wat lichte digitale artefacting te zien, zoals aliasing, maar gelukkig zitten daartussen geen zaken die het kijkplezier zullen verstoren. We hebben hier dan ook te maken met een prima transfer.

Tarantino steekt altijd veel werk in het audioaspect van zijn films. Niet in de laatste plaats als het gaat om de muziekkeuze, waarbij bijzondere combinaties en obscure nummers niet geschuwd worden. Ook bij Django Unchained is dit het geval. Waar anders vind je een speciaal voor de film gemaakt compositie van Ennio Morricone naast een nummer van Tupac? De op DVD aanwezig Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) doet de audio van Django Unchained eer aan. Zo klinkt de muziek kraakhelder en gedetailleerd, en laten ook dialogen niks te wensen over. Het surroundgebruik is eveneens uitstekend; de achterluidsprekers worden niet alleen gebruikt voor de muziek, maar ook voor effecten en omgevingsgeluiden. Met een mooi kamervullend geluid tot gevolg. Een uitstekende track dus!

De DVD-uitgave van Django Unchained bevat helaas maar een beperkte hoeveelheid extra’s. Deze hebben anamorf beeld, DD 2.0-geluid en zijn Nederlands ondertiteld.

Remembering J. Michael Riva: The Production Design of Django Unchained (12 min)
Productieontwerper J. Michael Riva leverde uitstekend werk af bij Django Unchained. Helaas overleed hij in juni 2012, toen de opnames nog in gang waren. In deze extra vertelt Riva zelf over zijn werk aan Django Unchained en geven andere betrokkenen aan wat de kracht van Riva was.

Promo’s
Twee extra’s die puur dienen als reclame: een promo voor de “Tarantino XX Blu-ray Collection” en een promo voor de soundtrack van de film.

Django Unchained speelt zich af een aantal jaren voor de Amerikaanse burgeroorlog en gaat over de voormalige slaaf Django die op zoek gaat naar zijn vrouw. Daarbij krijgt hij hulp van premiejager Dr. King Schultz. Schrijver/regisseur Quentin Tarantino waagt zich met deze prent aan het western-genre, met een geslaagd resultaat. Uitstekend acteerwerk, een solide verhaal en de bekende “Tarantino-factor” zorgen voor een erg vermakelijk geheel. Met een duur van ruim 2,5 uur is Django Unchained aan de lange kant, maar gelukkig weet de film de volledige speelduur te boeien. De DVD-uitgave heeft een prima beeldkwaliteit en uitstekend geluid, maar stelt qua extra’s helaas teleur. Laat dat echter geen reden zijn om de film links te laten liggen.