The Sweeney

Laurens van der Molen
12-06-2013

7.8

The Sweeney (DVD)

Detective Jack Regan (Ray Winstone) is de aanvoerder van een speciale eenheid van de politie, The Sweeney. Dit is een team dat het niet zo nauw neemt met de regels, waardoor het uitermate geschikt is voor de lastige klusjes. Niet iedereen bij de politie is hier blij mee en het team wordt nauw in de gaten gehouden door interne zaken.  Wanneer er in Londen een brute overval plaatsvindt, waar een vrouw bij om het leven komt, wordt het team van Jack ingezet. De dader is een oude bekende van Jack. Nadat ze hem hebben opgepakt, blijkt er echter sprake te zijn van meer dan een simpele overval en komt het team voor een moeilijke opgave te staan, die weleens het einde van The Sweeney kan betekenen.

De film The Sweeney is gebaseerd op de gelijknamige tv-serie uit de jaren zeventig. In deze nieuwe interpretatie neemt Ray Winstone de rol van Jack Regan op zich. In het origineel speelde John Thaw deze rol. Er werden 53 episodes opgenomen en het was een hoog gewaardeerde serie in zijn tijd. Het was dan ook een grote uitdaging voor Nick Love, die het scenario schreef, om de kijkers van de serie niet tegen de schenen te schoppen en tegelijkertijd de film interessant genoeg te maken voor de jeugd. Love is hier goed in geslaagd. De film kan makkelijk mee met andere films uit deze tijd, maar houdt tegelijk rekening met de kern van de karakters uit het origineel. De originele serie is alweer meer dan 35 jaar oud, dus een heel groot deel van het huidige bioscooppubliek kent de serie hoogstwaarschijnlijk niet. Enige voorkennis van de serie is gelukkig niet nodig om deze film goed  te kunnen volgen. De film zit vol met spetterende actiescènes, met als absoluut hoogtepunt de shoot-out op Trafalgar Square, die er werkelijk prachtig uitziet. Zeker voor mensen die in Londen zijn geweest,  is dit een erg indrukwekkende scène. Naast actie bevat de film ook een aardige dosis Britse humor en ondanks wat clichés een sterk verhaal. De onderlinge relaties binnen het team zijn erg belangrijk in de film. Vooral de relatie tussen Jack Regan en zijn pupil George Carter (Ben Drew) is erg goed uitgewerkt. Ook de affaire die Jack met een van zijn teamleden heeft, maakt hem erg menselijk. De cast is volledig Engels en doet het erg goed. Damian Lewis, Ben Drew, Hayley Atwell en Alan Ford zetten stuk voor stuk topprestaties neer. Ray Winstone is echter degene die de film draagt en hij speelt de rol van Jack perfect. Nick Love heeft naast dat hij het script heeft geschreven ook de film geregisseerd. The Sweeney is een goede Engelse thriller, die zowel voor mensen die de oude serie kennen als voor de nieuwkomers interessant is.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2012
Speelduur: 112 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
EAN: 5050582913767

• Live to fight another day

Het beeld van de DVD-uitgave van The Sweeney wordt weergegeven met een beeldverhouding van 2.40:1 en is in het oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld is van een goede kwaliteit. De film bevat wat filmgrain, maar dit zorgt voor het grauwe effect dat de film graag wil overbrengen. Edge enhancement is in zeer lichte mate aanwezig. Het zwartniveau en het contrast zijn goed en de film maakt gebruik van wat grauwere kleuren die goed bij de sfeer passen.  De regisseur brengt de actie erg goed in beeld en kiest soms voor verrassende camerastandpunten. Vooral de achtervolgingsscènes waarin hij de camera naast de autoband plaatst, zijn erg mooi gedaan. De Nederlandse ondertiteling staat duidelijk onderin beeld en is goed leesbaar. De DVD-uitgave van The Sweeney heeft een prima beeld meegekregen.

De DVD-uitgave van The Sweeney bevat een Dolby Digital 5.1 (448kb/s) Engels audiospoor. Dat is van een goede kwaliteit. De dialogen komen door de centerspeaker en waar nodig door de voorste speakers. Ze zijn helder en duidelijk te verstaan, ook tijdens de vele actiescènes. De omgevingsgeluiden zijn duidelijk te horen en gaan nooit ten koste van de dialoog. Vooral tijdens de actiescènes heb je het idee dat de kogels je om de oren vliegen. Er is één scène in een parkeergarage die erg spannend is. Het is helemaal stil en af en toe hoor je een klein geluidje achter je. De subwoofer wordt aardig wat gebruikt in deze film, met name tijdens de achtervolgingsscènes en de shoot-outs voegt deze echt wat toe . The Sweeney is een film vol met actie en heeft een geluidspoor dat daarbij uitstekend past.

De DVD start op met een bewegend menu met achtergrondmuziek. Er kan worden gekozen om de film af te spelen, een scène te selecteren, de ondertiteling in te stellen, of de extra’s te bekijken.

Live to fight another day (15 min)
Een interessante special over het maken van de film. Er komen verschillende cast- en crewleden aan het woord om uit te leggen hoe ze het maken van de film hebben ervaren.

Trailer (2 min)
Een trailer van de film.

Detective Jack Regan leidt een speciale eenheid van de politie, The Sweeney. Dit team neemt het niet zo nauw met de regels, waardoor het uitermate geschikt is voor de lastige klusjes. Wanneer er in Londen een brute overval plaatsvindt, waar een vrouw bij om het leven komt, wordt het team van Jack ingezet. Naderhand blijkt er meer aan de hand te zijn dan een simpele overval. The Sweeney is gebaseerd op de gelijknamige tv-serie uit de jaren zeventig. Regisseur Nick Love heeft rekening gehouden met het originele publiek en tegelijkertijd het verhaal aangepast naar deze tijd. Dit is erg goed gelukt. De DVD-uitgave van The Sweeney is prima en heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. De DVD heeft naast een aardige special en een trailer helaas geen extra’s. The Sweeney is een aanrader voor iedereen die zin heeft in een goede Engelse thriller.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.